یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۰ نفر

میانگین بازده بورس تهران به ۱۴ درصد رسیده است اما میانگین بازده سهام شرکت‌های بزرگ بورس در مرز ۱۸ درصد و میانگین بازده برخی صنایع حتی بیش از ۷۰ درصد است.

به گزارش همشهري، از اول امسال تاكنون بيشترين بازده متعلق به يورو بوده است و سرمايه‌گذاراني كه اول امسال يورو خريده‌اند اكنون 16.4درصد سود كسب كرده‌اند درحالي‌كه در همين مدت سرمايه‌گذاران بورس جمعا 13.8درصد و فرابورس 11.6درصد بازده به‌دست آورده‌اند.

در همين مدت قيمت هر سكه بهار آزادي هم 10درصد و قيمت دلار نزديك به 9درصد رشد كرده است. طبق آمار دفتر برنامه‌ريزي مسكن وزارت راه و شهرسازي هم بازده بازار مسكن در اين مدت 7.6درصد بوده است. اما اينها ميانگين اعداد و حد متوسط بازده در بورس و فرابورس است.

بررسي‌هاي آماري دقيق‌تر نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران در بسياري از صنايع فعال در بورس توانسته‌اند بازده به‌مراتب بيشتري نسبت به بازارهاي طلا و ارز به‌دست بياورند.ميانگين بازده بورس تهران به 14درصد رسيده است اما ميانگين بازده سهام شركت‌هاي بزرگ بورس در مرز 18درصد و ميانگين بازده برخي صنايع حتي بيش از 70درصد است.

  • بازده بزرگان بورس

اطلاعات آماري از عملكرد شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد تا 20آبان‌ماه ميانگين بازده 30شركت بزرگ بورس تهران كه در عين حال بخش بزرگي از تعداد سهامداران در آنها متمركز هستند، به مرز 18درصد رسيده كه به‌معناي آن است كه بازده و عملكرد 30شركت بزرگ بورس تهران از ميانگين عملكرد كل بورس تهران بهتر بوده است. در همين مدت شاخص 50شركت فعال بازار سهام هم عملكردي مشابه شركت‌هاي بزرگ داشته است. براساس داده‌هاي موجود سهام شركت‌هاي اين گروه به‌طور ميانگين از اول سال تا روز 20آبان‌ماه جاري 17.4درصد افزايش يافته است.

  • بازده صنايع بورس

بررسي عملكرد صنايع مختلف در بورس نشان مي‌دهد از اول امسال تا روز شنبه 20آبان ماه، بازده گروه سهام شركت‌هاي فعال در صنايع اطلاعات و ارتباطات، تحت‌تأثير عرضه‌هاي اوليه با بيشترين رشد مواجه شده است. در اين گروه سهام2شركت آسيا تك و هاي‌وب كه به‌تازگي عرضه شده تحت‌تأثير انجام اين عرضه‌هاي اوليه، شاخص بازده صنعت صنايع اطلاعات و ارتباطات تا 76درصد بالا رفته است.

2شركت مهم اين گروه شركت‌هاي آتيه داده‌پرداز و مبين‌وان كيش هستند كه اين شركت‌ها نيز تحت‌تأثير عرضه سهام اين دو شركت جديد و آينده‌دار بازار سهام قرار گرفته‌اند. بعد از صنعت ارتباطات سهامداران گروه‌هاي قندوشكر و محصولات كاغذي به‌ترتيب با 73و 58درصد رشد اكنون شادترين سهامداران بازار سهام هستند. همچنين سهامداران فرآورده‌هاي نفتي، رايانه و فلزات اساسي هم در گروه همين دسته از سهامداران قرار مي‌گيرند زيرا از اول سال تاكنون سهامداران فرآورده‌هاي نفتي 46درصد و سهامداران دو گروه ديگر به‌طور ميانگين 39درصد به ارزش دارايي‌هايشان اضافه شده است.

  • قيمت نفت

در هفته‌هاي گذشته به‌دليل كاهش توليد نفت اوپك و برخي از توليدكننده‌هاي نفت كه در اوپك حضور ندارند قيمت نفت رشد كرد. اين كار براي بازگرداندن دوباره توازن به بازار نفت و كاهش عرضه بيش از حد انجام شد و با كارساز شدن اين روش قيمت نفت افزايش پيدا كرد. قيمت نفت يكي از عوامل بنيادين در تحرك شاخص بورس و رشد بازده بازار سهام است كه در روز‌هاي اخير به غيراز عوامل اقتصادي تحت‌تأثير تنش‌هاي سياسي كه جديدا سران عرب در پيش گرفته‌اند نيز قرار گرفته است و به‌نظر مي‌رسد به‌زودي جايگاه خود را در بالاي 60دلار تثبيت كند.

در همين باره روز گذشته بلومبرگ در گزارشي نوشت: با توجه به قراردادهاي منعقد شده طي روزهاي اخير، پيش‌بيني مي‌شود قيمت نفت تا قبل از كريسمس به ۸۰ دلار در هر بشكه افزايش يابد. در چند روز اخير در مجموع ۴۸‌هزار قرارداد خريد نفت منعقد شده كه داراي بندهاي مختلفي است و از اين تعداد، ۱۴ هزار قرارداد اين حق را به تجار مي‌دهد تا فوريه سال ۲۰۱۸ ميلادي بتوانند نفت برنت را تا سقف قيمت ۷۱ دلار در هر بشكه خريداري كنند.

  • تورم و دلار

رشد قيمت نفت، افزايش قيمت دلار، تورم و افزايش قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني همه از عواملي هستند كه قادرند شاخص بورس را به تحرك وادارند. آمار‌ها نشان مي‌دهد اكنون كه تورم در سطح 10درصد است سطح ارائه تسهيلات در بانك‌ها 16درصد رشد كرده است. اين به‌معناي افزايش تقاضا براي پول است و مي‌تواند نرخ بهره و تورم را هم تحت‌تأثير قرار دهد. درعين‌حال در همين مدت ارزش كل معاملات مسكن هم 34درصد و قيمت دلار هم با 9درصد رشد از مرز 4100تومان عبور كرده است. با اين حال انتظار مي‌رود قيمت هر دلار به‌عنوان يكي از محرك‌هاي اصلي شاخص بورس از نظر تكنيكالي از مرز 4330تومان هم عبور كند. بازار سهام اكنون در انتظار 13آذر و مشخص شدن ارقام بودجه 97 است تا ببيند دولت براي بودجه سال بعد چه قيمتي را براي دلار درنظر گرفته است.همچنين باتوجه به اينكه تا 3‌ماه ديگر مديريت فدرال رزرو از جانت يلن به كالين پاول منتقل مي‌شود انتظار مي‌رود شاخص دلار و طلا و به‌دنبال آن قيمت جهاني محصولات و مواد خام تحت‌تأثير قرار بگيرد.

  • شاخص كل

شاخص كل بورس تهران كه با احتساب رشد قيمت سهام شركت‌ها و مقدار سودي كه در مجامع عمومي تقسيم مي‌شود مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد تاكنون 13.8درصد افزايش يافته است. اما تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند شاخص كل بورس تهران قادر است تحت‌تأثير رشد قيمت نفت، دلار و همينطور قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني مانند فلزات به‌مراتب بيشتر رشد كند. در همين رابطه بهزاد صمدي يك تحليلگر تكنيكال بازار سهام در كانال تلگرامش نوشت: هنوز علائم برگشت شاخص بورس در تايم فريم(دوره زماني) هفتگي وجود ندارد اما در دوره روزانه هشدار‌ها صادر شده است. به‌نظر مي‌رسد شاخص در يك دوراهي عجيب ميان افزايش قيمت دلار و تنش‌هاي سياسي مربوط به برجام گرفتار شده است.

سخنان صمدي به‌معناي اين است كه عوامل اقتصادي براي رشد شاخص مانند افزايش قيمت دلار وجود دارند اما تنش‌هاي سياسي بازار سهام را دچار ترديد كرده و ممكن است شاخص در يك دوره كوتاه با نزول مواجه شود. او در ادامه نوشته: كه ممكن است با انتشار گزارش‌هاي مالي 9‌ماه شركت‌هاي بورس شاخص بورس بار ديگر باتغييرات بنيادي تري مواجه شود.

به گفته صمدي، هر اتفاقي در مورد برجام مي‌تواند شاخص كل را تحت‌تأثير قرار دهد اما انتشار گزارش‌هاي مالي 9 شركت هم بسيار مهم است. با اين حال به‌نظر مي‌رسد براي اينكه شاخص بتواند ركورد تاريخي خود را بشكند بايد خبر‌هاي مثبت جديدي به بازار تزريق شود. آخرين ركورد شاخص مربوط به 15دي‌ماه 1392است كه شاخص توانست قله 89هزارو 500واحد را ثبت كند.

 

نمودار

 

کد خبر 388240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha