شهردار تهران با اشاره به اینکه کمک‌های شهرداری به آموزش و پرورش در سال‌‌های گذشته پراکنده و بی‌هدف بوده است، از تشکیل کارگروهی با این وزارت به‌منظور همکاری‌های متمرکز و هدفمند خبر داد.

شهرداری و مدرسه سازی

به گزارش شهرنوشت، محمدرضا نجفي در همايش سالانه پويش مدرسه‌‌سازي «ايران من» و رونمايي از طرح مدارس توسعه پايدار با اشاره به اينكه مدرسه‌سازي‌ نه‌تنها يك عمل خير است بلكه امري مقدس است، اظهار كرد: مدرسه‌سازي‌ براي افرادي كه امكان كمك به آموزش‌وپرورش را دارند، به‌عنوان يك فريضه تلقي مي‌شود. وي با بيان اينكه مدرسه‌سازي‌ مبارزه با معلول نيست بلكه مستقيما به سراغ علت رفتن است، تصريح كرد: ترديدي نيست كه علت بسياري از ناهنجاري‌هاي اجتماع، بي‌سوادي و كم‌سوادي بوده و مدرسه‌سازي‌ به حركت انداختن زنجيره‌اي در كاهش معضلات اجتماعي است.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه در ارتباط با آموزش‌وپرورش و نسبت آن با توسعه ملي دچار پارادوكس هستيم، افزود: تجربيات بين‌المللي و مطالعات نظري اثبات كرده است كه آموزش‌وپرورش پيشرو، كليد توسعه پايدار است و اگر جامعه‌اي بخواهد به توسعه متوازن پايدار دست يابد بايد آموزش و پرورشي پيشتاز در آن جامعه مستقر شود. وي لازمه توسعه و ايجاد شرايط مناسب زندگي را آموزش‌وپرورش پيشرو و پويا دانست و عنوان كرد: تا كشوري از درجاتي از توسعه‌يافتگي و رشد اقتصادي برخوردار نباشد، امكان صرف هزينه در آموزش‌وپرورش پيدا نمي‌شود؛ مانند شرايطي كه درحال حاضر در كشور شاهد آن هستيم.

نجفي با اشاره به اينكه تمام دولت‌هاي گذشته خواستار تحول شرايط آموزش‌وپرورش بودند اما نتوانستند به اين مهم دست يابند، تصريح كرد: عملكرد دولت‌هاي گذشته در حوزه آموزش‌وپرورش فراز و فرودهايي داشته است، برخي دولت‌‌ها به آموزش‌وپرورش توجه بيشتر و برخي به‌دليل مشكلات توجه كمتري داشتند، اما هيچ وقت نتوانستيم ادعا كنيم كه آموزش‌وپرورش در شرايط مناسبي متناسب با افكار، جهان بيني و ايدئولوژي در حوزه علم اندوزي برخوردار است. وي خاطرنشان كرد: در زمان حضورم در آموزش‌وپرورش، ركورد ساخت مدرسه در كشور شكسته شد كه بعيد مي‌دانم ركورد ساخت 25هزار كلاس درس در يك سال شكسته شود.

به گفته نجفي براي اينكه پيشرفت كنيم بايد آموزش‌وپرورش پيشرفته داشته باشيم كه براي تحقق اين مهم نيز بايد منابع كافي براي هزينه‌كردن در آموزش‌وپرورش داشته باشيم. در حوزه اجرايي و عملياتي با مشكلات فراواني مواجه هستيم. اين پارادوكس را داريم و راه شكست اين بن‌بست و نجات از سيكل معيوب اين است كه در شرايط فعلي و امكانات كشور آموزش‌وپرورش حداقل در سطح ابتدايي به بخش غيردولتي و مردمي واگذار شود.

وي ادامه داد: يكي از دلايلي كه از پذيرفتن مسئوليت آموزش‌و پرورش در دوره‌هاي اخير ابا داشتم اين بود كه احساس كردم هنوز تصميم‌گيران اصلي و سطوح عالي تصميم‌گيري آمادگي درمورد سپردن آموزش‌وپرورش به مردم را ندارند، برايم سخت بود درحالي‌كه احتمال موفقيت را در مورد امري كم مي‌دانستم، مسئوليت بپذيرم و قول موفقيت بدهم.

شهردار تهران با بيان اينكه شهرداري برخي از تصديگري‌ها را برعهده گرفته است كه برخي از آنها جزو وظايف اصلي شهرداري نيست، گفت: بايد روابط خود را با محيط اطراف، شهر و شهروندان تنظيم كند كه به اين منظور سيستم فعاليت آن يك‌بار ديگر ري‌سِت شود و دوباره مورد ارزيابي قرار گيرد. نجفي با بيان اينكه كمك به آموزش و پرورش يكي از مسئوليت‌هاي شهرداري تهران است، خاطرنشان كرد:

در سال‌هاي گذشته كمك‌هاي شهرداري به آموزش ‌و پرورش به‌صورت پراكنده بوده و مدل تعريف شده‌اي براي آن وجود نداشت، به‌طوري كه فعاليت‌هاي مختلفي از آسفالت مدارس تا خريد كتاب بدون هدف مشخصي صورت گرفته است. وي افزود: به عقيده من همكاري‌هاي شهرداري با آموزش‌وپرورش بايد حول چند محور معين تعريف و تنظيم شود كه از سال آينده اين موضوع با تشكيل كميته‌اي با وزارت آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: كميته‌هاي مشتركي با دستگاه‌هاي مختلف تشكيل داده‌ايم كه نتايج وسيكل هم‌افزايي‌هاي خوبي حاصل شده است كه در اين راستا كميته مشتركي نيز با وزارت آموزش‌وپرورش تشكيل خواهيم داد تا درمورد همكاري‌ها فكر كنيم. وي گفت: يكي از نكاتي كه شهرداري به آن اصرار داشته و دنبال مي‌كند اين است كه آموزش مهارت‌هاي زندگي، آموزش شهروندي، حقوق شهروندي، تكاليف شهروندي و اخلاق شهروندي در محتواي آموزشي گنجانده و در برنامه‌هاي آموزشي دانش‌آموزان لحاظ شود.

کد خبر 388247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha