دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نور آبی ویژگی‌های شناخته شده زیادی دارد: خواب را مختل می‌کند، باکتری‌ها را از بین می‌برد و به کنترل بیماری پسوریازیس کمک می‌کند

blue

  اکنون محققان اسپانیایی دریافته‌اند این نور می‌تواند افرادی که تحت استرس شدید بوده‌اند را با سرعت بیشتری آرام کند.

براساس گزارش گيزمگ،‌محققان دانشكده آموزش ويژه سن‌رافائل در دانشگاه گرانادا در اسپانيا دريافته‌اند نور آبي مي‌تواند با سرعت بالايي آرامش را به افرادي كه استرس رواني-اجتماعي شديدي را تجربه كرده‌اند بازمي‌گرداند.

استرس رواني-اجتماعي نوعي استرس كوتاه‌مدت است كه در روابط ميان فردي يا اجتماعي ايجاد مي‌شوند، براي مثال در حين بحث كردن با يك دوست يا زماني كه فشار انجام يك كار در زماني بسيار كوتاه بر دوش فردي قرار مي‌گيرد. 

محققان در يك آزمايش 12 داوطلب سالم 18 تا 37 ساله را در معرض اين نوع استرس قرار دادند و سپس آنها را وارد اتاق كروموتراپي كردند تا تمرين‌هاي آرامبخشي روي آنها انجام شود. هيچ محركي به‌جز نور LED در اتاق وجود نداشت.

نيمي از داوطلبان براي 10 دقيقه در معرض نور سفيد قرار گرفتند و پس از آن نور آبي شد و نيمي ديگر ابتدا براي 10 دقيقه در معرض نور آبي قرار گرفتند و نور به تدريج سفيد شد.

درحين انجام اين تمرين‌ها، سيگنال‌هاي زيستي داوطلبان نظير ضربان قلب و سيگنال‌هاي مغزي با استفاده از دستگاه نوار قلب و موج‌سنج مغزي كنترل شدند. زماني كه نتايج نهايي با هم مقايسه شدند، محققان دريافتند داوطلباني كه ابتدا در معرض نور آبي قرار گرفته‌اند، نسبت به گروهي كه ابتدا در معرض نور سفيد قرار گرفته‌اند با سرعت بيشتري به آرامش رسيده‌اند. گروه آبي پس از 1.1 دقيقه و گروه سفيد پس از 3.5 دقيقه به آرامش رواني رسيد.

کد خبر 388332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha