سه شنبه 30 آبان 1396 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 23 آبان 1396 - 00:08:19 | کد مطلب: 388400 چاپ
بررسي همشهري نشان مي‌دهد كه تنها 1400 موتورسيكلت برقي در كشور شماره‌گذاري شده است

هر موتورسیکلت برقی به اندازه ۱۲ درخت از آلودگی هوا می‌کاهد

شهر > شهری - سید محمد فخار:
بیش از یک سال از مصوبه منع تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌گذرد اما تا امروز تنها ۱۴۰۰دستگاه موتورسیکلت برقی در سراسر کشور شماره‌گذاری شده است.

به گزارش همشهري، سردار محمدرضا مهماندار، رئيس پليس راهور تهران با اعلام اين خبر مي‌گويد: برخي شركت‌هاي تهراني مجوز فروش موتورسيكلت برقي را در اختيار دارند اما تاكنون فقط 1400دستگاه موتورسيكلت برقي در كشور شماره‌گذاري شده است. وي مي‌افزايد: اين عدد در حالي است كه روزانه هزار خودرو و موتورسيكلت نو به خيابان‌هاي تهران سرازير مي‌شوند.

طبق مصوبه خرداد 95 هيأت وزيران، از ابتداي مهر 95 بايد توليد و شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري ممنوع مي‌شد اما تبصره‌اي، 700هزار موتور ثبت سفارش شده را از اين مصوبه استثنا كرد تا سرانجام ممنوعيت كاربراتوري‌ها از ابتداي سال‌جاري عملي شود. بدين‌ترتيب از فروردين96، هر موتور جديدي كه توليد شده باشد، يا بايد انژكتوري باشد و يا برقي. از سويي براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود 1400موتور‌سيكلت برقي تاكنون در كشور شماره‌گذاري شده كه از نظر عددي با 11ميليون موتور كاربراتوري كل كشور و يك ميليون موتور فعال در تهران قابل مقايسه نيست.

  • نقش دولت‌ها در گسترش وسايل الكترونيكي

حسين افشين، استاد دانشگاه صنعتي‌شريـف و كارشــنــــاس موتورسيكلت‌هاي برقي كه مطالعات گسترده‌اي درباره ويژگي‌هاي فني اقتصادي موتورسيكلت‌هاي برقي انجام داده به همشهري مي‌گويد: بررسي تجارب بين‌المللي درخصوص گسترش حمل‌ونقل الكترونيكي نشان مي‌دهد ارائه يارانه 20تا 30درصدي قيمت خريد در اكثر كشورهاي جهان متداول است. البته در اين ميان نقش دولت‌ها در رهبري تغييرات و گسترش كاربرد وسايل نقليه الكترونيكي نيز بسيار چشمگير است.

به گفته وي، موتورسيكلت‌هاي برقي يكي از وسايل نقليه ارزان‌قيمت در دنيا هستند كه اشاعه آنها با توجه به دغدغه‌هاي محيط‌زيستي افزايش يافته است. مهم‌ترين كاركرد آنها كاهش يا حذف انتشار آلودگي هوا و نيز كاهش قابل ملاحظه آلودگي صوتي است. از سويي كارايي انرژي ازجمله مزاياي عمده به‌كارگيري اين نوع وسايل است.

براي مثال، جايگزيني هر موتورسيكلت بنزيني در يك دوره يكساله، معادل 12اصله درخت در كاهش آلودگي هوا مؤثر است. بدين‌ترتيب اگر موتورسيكلت‌هاي برقي جايگزين يك ميليون موتورسيكلت فعال در تهران شوند، كاهش آلودگي هواي آن معادل 12ميليون اصله درخت در يك سال خواهد بود. به همين علت خودروسازان معتبر اروپايي از دهه 1970، برنامه‌ريزي خود را براي ارائه وسايل نقليه هيبريدي و الكترونيكي آغاز كردند و هم‌اكنون بازار رو به گسترشي در آمريكا و غرب اروپا دارند. به گفته اين كارشناس، در شهري نظير تهران كه با معضل ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون مواجه است، تبديل موتورسيكلت‌ها به نمونه برقي، گامي اساسي در بهبود فضاي شهري خواهد بود.

  • مقدمات توليد در تهران

جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني شامل كاربراتوري و انژكتوري نيارمند يك برنامه زمانبندي شده است. كيومرث كلانتري، مديركل محيط‌زيست استان تهران با بيان اين جمله مي‌گويد: تلاش براي ايجاد واحدهاي توليد موتور‌سيكلت‌هاي برقي در جريان است تا در كلانشهر تهران اين جايگزيني انجام گيرد و در استان تهران، مقدمات احداث يك واحد توليد موتور‌سيكلت برقي فراهم مي‌شود.

  • سدهاي پيش پا

آنگونه كه گزارش‌هاي متعدد شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد، موتورسيكلت‌هاي برقي موجود با پايه باتري ليتيوم يوني طراحي شده‌اند. اين باتري‌ها به‌طور متوسط در هر بار شارژ تا 100كيلومتر قابل استفاده هستند و براي بيشتر از آن نياز به شارژ برقي مجدد دارند. اين عدد البته براي شهري نظير تهران كه بيشتر از يك ميليون راكب موتورهاي آن ترددي كمتر از 50كيلومتر دارند، كاملا توجيه‌‌پذير و قابل‌قبول است اما براي كمتر از 100هزار موتورسيكلت كه به‌عنوان شغل از موتور استفاده مي‌كنند، توجيه و صرفه اقتصادي كمتري دارد. بدين‌ترتيب گروه دوم بايد از باتري يدك براي تمديد ظرفيت شارژي خود استفاده كنند.

از سويي در شيب برخي مناطق پايتخت موتوربرقي كمتر سرعت مي‌گيرد تا مانور استفاده از اين موتورها براي جواناني كه طالب سرعت هستند، كم و كمتر شود. نكته ديگر اينكه دسترسي به شركت‌هاي واردكننده موتوربرقي نيز نسبت به موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري كمتر است و وقتي يك موتورسوار تبليغ «با روزي 3هزار تومان موتورسوار شويد» را مي‌بيند، كمتر سراغ موتوربرقي مي‌رود كه 5تا 15ميليون تومان قيمت دارد.

  • يارانه هنوز ادامه دارد

از سال 95، مديريت شهري تهران در قالب كمك‌هاي محيط‌زيستي به طرح پروژه موتورهاي برقي، مبلغ 2.5ميليون تومان به ازاي خريد هر موتور به سازنده، يارانه پرداخت مي‌كند تا به همين ميزان از قيمت يك موتور كاسته شود. بدين‌ترتيب، قيمت اين وسيله، نزديك به موتورهاي انژكتوري موجود در بازار مي‌شود.

البته تكيه موتورهاي برقي به فناوري جديد خود، بدون‌شك براي مشتريان جوان‌تر، جذاب است اما روند علاقه‌مندي به اين وسايل پاك و مفيد، در شهري نظير تهران نيازمند سرمايه‌گذاري و فرهنگسازي بيشتر است. شايد توسعه يارانه‌اي موتورهاي برقي، مشابه آنچه سال 94 در قالب بسته نجات خودروسازان و اعطاي وام 25ميليون توماني رخ داد، بتواند يكباره صورت مسئله موتورهاي كاربراتوري را عوض كند.

جدول