سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آلمان به علت ادامه صدور تسلیحات به ارزش صدها میلیون یورو به عربستان و مصر با انتقادهایی رو به رو شده و یکی از نمایندگان مجلس آلمان این اقدام را شرم آور دانسته است.

 انتقاد از ادامه فروش سلاح آلمان به عربستان

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دولت آلمان در پی انتقاد 'استفان لایبیش' نماینده مخالف دولت از حزب 'چپ' در مجلس (بودستاگ)، آمار فروش سلاح به عربستان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 02017) را اعلام کرد.

به نوشته روزنامه 'زدویچه زایتونگ' ، بنا بر اعلام وزارت امور اقتصادی آلمان، دولت این کشور در سه‌ماهه سوم امسال مجوز صادرات 450 میلیون یورو (526 میلیون دلار) تسلیحات به عربستان سعودی را صادر کرده است. آلمان در سال ۲۰۱۶ نیز در مجموع ۵۳۰ میلیون یورو سلاح به عربستان سعودی فروخته بود.

بر اساس این گزارش، مصر به تنهایی نزدیک به 300 میلیون یورو برای خرید سلاح به آلمان پرداخت کرده و به خریدار شماره یک تسلیحات این کشور تبدیل شده است. عربستان نیز (در سه ماهه سوم 2017) نزدیک به 150 میلیون دلار برای خرید سلاح به آلمان پرداخت کرده است. وزارت امور اقتصادی آلمان به نوع تسلیحات فروخته شده به این کشورها اشاره ای نکرده است. اما کارشناسان معتقدند که قایق‌های گشتی، بخش بزرگی از این فروش های تسلیحاتی را شامل می شود. ریاض در نظر دارد روی هم رفته ۴۸ فروند قایق گشتی از آلمان بخرد و آنها را در خدمت حفاظت از سواحل و نیز سکوهای نفتی خود قرار دهد.

لایبیش در گفتگو با زدویچه زایتونگ، فروش سلاح دولت آلمان به عربستان و مصر را 'اقدامی شرم آور' قلمداد کرد و گفت: عربستان سعودی و مصر باید در مورد هزاران کشته ناشی از جنگ آنها در یمن، پاسخگو باشند.

وی افزود: چهار حزبی که در حال مذاکره برای تشکیل دولت جدید آلمان هستند شامل حزب دمکرات مسیحی و حزب خواهر آن سوسیال مسیحی ایالت بایرن، حزب لیبرال دمکرات های آزاد و حزب سبزها، باید مسیر جدیدی در سیاست صادرات تسیلحاتی آلمان طراحی کنند و در غیر این صورت دولت جدید آلمان نیز شریک جرم خواهد بود.

دولت آلمان مجوز صدور سلاح به کشورهای حوزه‌ خلیج فارس را با توجه به افزایش تنش‌ها در این منطقه با محدودیت‌های بیشتری صادر می‌کند. اما برلین همزمان اعلام کرده که دولت عربستان سعودی را شریک غیرقابل چشم‌پوشی در نبرد ادعایی با تروریسم می‌داند.

کد خبر 388504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha