سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

زعفران ایران که در بازارهای بین‌المللی به طلای سرخ مشهور است در قالب اوراق گواهی سپرده در بورس‌کالای ایران عرضه می‌شود.

به گزارش همشهري، وزارت جهادكشاورزي كه مدت‌هاست طرح تأسيس بازار خريد توافقي محصول زعفران در بورس‌كالا را دنبال مي‌كند، ديروز دستورالعمل و نحوه انجام معاملات توافقي اين محصول را در بورس‌كالا ابلاغ كرد.پيش از صدور اين ابلاغيه، سازمان برنامه و بودجه هم در نامه‌اي به سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با اشاره به مزيت‌هاي بورس‌كالا در حوزه شفاف‌سازي‌ بازار معاملات و تعيين قيمت‌ها، خواستار عرضه محصول زعفران در اين بازار شده بود.

بورس‌كالا هم از چندي پيش اقدامات خود را براي فراهم كردن بسترهاي موردنياز ازجمله صدور كد و مجوز فعاليت در بورس براي كشاورزان، استقرار نمايندگان شركت‌هاي كارگزاري و همچنين تدوين ضوابط موردنياز براي عملياتي كردن اين طرح، آغازكرده است. بورس‌كالاي ايران تاكنون 2انبار استاندارد را با ظرفيت مناسب و قابل ارتقا در شهرهاي مشهد و تربت حيدريه براي اين منظور تأييد كرده و پذيرفته بود. گفته شده انبارهاي جديدي نيز در حال پذيرش هستند.

  • عرضه فيزيكي زعفران

توليدكنندگان مي‌توانند محصول زعفران خود را به 2روش مستقيم يا غيرمستقيم در بورس‌كالا عرضه كنند. در روش نخست يا روش عرضه غيرمستقيم، ابتدا سازمان مركزي تعاون روستايي ايران زعفران كشاورزان را به‌صورت فيزيكي و به قيمت توافقي مي‌خرد. زمان اجراي اين روش تا پايان آذرماه امسال تعيين شده است، در روش خريد فيزيكي زعفران، سازمان مركزي تعاون روستايي ايران ۴۰ درصد از كل پول زعفران خريداري شده را به كشاورز پرداخت مي‌كند تا معامله به‌صورت قطعي انجام شود.

طبق دستورالعمل وزارت جهادكشاورزي، سازمان مركزي تعاون روستايي موظف شده مابقي وجه زعفران خريداري شده از كشاورزان را، از محل درآمد ناشي از فروش محصول در بورس‌كالا، يا تسهيلات دريافتي براي خريدهاي تضميني و توافقي تسويه كند. در مرحله بعد كل زعفران خريداري شده از كشاورزان، با هدف تقويت حوزه صادرات و حفظ جايگاه بين‌المللي ايران در بازار زعفران، در بورس‌كالاي ايران عرضه مي‌شود.

  • نحوه عرضه اوراق گواهي زعفران

طبق روش دوم، كشاورزان محصول زعفران توليدي خود را به شكل اوراق گواهي سپرده در بورس‌كالاي ايران عرضه مي‌كنند كه در اين روش كل مبلغ فروش بلافاصله ازخريداران در بورس‌كالا دريافت شده و طبق مقررات تسويه و پاياپاي بازارسرمايه و طي تشريفات قانوني ظرف چند روز به‌حساب عرضه‌كنندگان زعفران واريز مي‌شود. طبق دستورالعمل ابلاغ شده قيمت توافقي براي عرضه زعفران در بورس‌كالا برمبناي مشخصات كيفي و وضعيت ظاهري محصولات، در ۴ دسته تعيين شده است.

براين اساس قيمت مصوب زعفران ممتاز رشته‌اي بريده (نگين) به ازاي هر كيلوگرم ۵۴ميليون ريال، قيمت زعفران رشته‌اي بريده ممتاز (سرگل يا سرقلم) هر كيلوگرم ۵۱ ميليون ريال و قيمت توافقي مصوب براي زعفران رشته‌اي درجه يك (پوشال مرغوب) هر كيلوگرم به قيمت ۴۸ميليون ريال است.

قيمت مصوب براي عرضه زعفران رشته‌اي درجه2 (پوشال معمولي) هم به ازاي هر كيلوگرم ۴۳ميليون ريال تعيين شده است. در اين شيوه سازمان مركزي تعاون روستايي موظف شده ۳۰ درصد زعفران كشاورزان را در قالب اوراق گواهي سپرده كالا عرضه و نسبت به تسويه حساب با كشاورزان براساس مقررات بورس اقدام كند. ۷۰‌درصد باقي‌مانده محصول كشاورزان هم به‌مدت 3‌ماه با اخذ هزينه انبارداري نگهداري مي‌شود؛ درصورتي كه ظرف اين 3‌ماه كشاورز محصول خود را نتواند در بورس بفروشد، ۷۰ درصد محصول زعفران مذكور با همان حداقل قيمت خريد توافقي، برمبناي سازوكار بازار معاملات گواهي سپرده در بورس‌كالا خريداري شده و با كشاورز تسويه حساب مي‌شود.

کد خبر 388516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha