سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد «محمدسلحشور»، خوشنویس برجسته 75 ساله کشورمان در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران دایر می‌شود.

محمد سلحشور که اکنون برای دومین بار مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران شده است پس از سال‌ها تحریر زیبایی شناسانه متون معنوی، هنری، کتب درسی و ... نخستین نمایشگاه انفرادیش در ایران را جمعه 23 آذر در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌کند.

وی 90 اثر نفیس خوشنویسی را در قالب‌های کتیبه، سیاه مشق، چلیپا، شمسه، چند سطری و ... با خطوط نستعلیق و زینتی ارائه داده است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران استاد محمد سلحشور که در 1364 دکترای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده تا امروز آثارش را در نمایشگاه‌هایی در فرانسه، انگلستان، پاکستان، هندوستان، کویت، الجزایر، امارات و ... در معرض دید عموم قرارداده و بارها مورد تقدیر و ستایش مراکز معتبر هنری قرارگرفته است.

وی از سال 1329 خوشنویسی را از محضر اساتید برجسته حسین میرخانی، حسن زرین خط و علی اکبر کاوه فراگرفت. در سال 1333 خوشنویسی کتاب‌های درسی دوم و سوم دبستان را انجام داد که این مهم را تا سال 1362 وخوشنویسی کتابهای سوم و چهارم دبیرستان ادامه داد و در این مسیر حتی 30 کتاب درسی کشور افغانستان را نیز نوشت.

نگارش قسمت‌هایی از دروس قرآن برای مدارس به سفارش شهید دکتر باهنر در سال 1347، نگارش گلچینی از نهج البلاغه، 4 بار خوشنویسی غزلیات حافظ، 2 مرتبه خوشنویسی دوبیتی‌های باباطاهر، 4 مرتبه خوشنویسی رباعیات عمرخیام نیشابوری، نگارش اشعار سعدی، هاتف اصفهانی، صائب تبریزی و ... بخشی از آثار مانای این استاد چیره دست خوشنویس است.

استاد سلحشور برای پاسداشت سال پیامبر اعظم 12 تابلوی زینتی بسیار ذیقیمت را به دو زبان فارسی و عربی خلق کرده و 140 طراحی، صفحه آرایی و خوشنویسی به مناسبت سال مولانا تقدیم اهالی هنر کرده است. وی به تازگی کتابت قرآن کریم را آغاز کرده است.

نمایشگاه خوشنویسی استاد محمد سلحشور ساعت 16 جمعه 23 آذر 86 افتتاح می‌شود و تا دوم دی 86 در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 (روزهای تعطیل 14 تا 19) از آن دیدن کنند.

کد خبر 38855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز