چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمام تجهیزات لازم را می‌شود با سه تا چهار میلیون تومان تهیه کرد.

ریسندگی

هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی کارگاه هم بستگی به استانی که در آن کسب و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید دارد

ابريشم كشي، شغلي قديمي، با كلاس و مناسب براي علاقه‌مندان به راه‌ اندازي يك كسب و كار درست و حسابي است.

اين كار بدون در نظر گرفتن هزينه‌ي اجاره‌ي كارگاه به 14 تا 24 ميليون سرمايه‌ي اوليه نياز دارد. بستگي دارد شما اول كار چقدر دوست داريد سود كنيد.

هر چه ميزان سرمايه‌ي اوليه بيشتر باشد، سود شما هم زيادتر خواهد بود. راه‌اندازي اين شغل، دردسر زيادي ندارد و از اين جهت براي افرادي كه صبور نيستند و دوست دارند يك شبه چراغ كارگاه‌شان را روشن كنند مناسب است.

اين كار ماه‌هاي اول سود 20 درصدي به همراه دارد اما كم كم بازده آن به 40 درصد هم مي‌رسد. براي اين‌كه بيشتر با رمز و رازهاي اين حرفه آشنا شويد گزارش زير را مطالعه كنيد.

  • مدرك بگيريد يا شاگردي كنيد

شغل ريسندگي نخ ابريشم از جمله كسب و كارهاي قديمي است. بيشتر افرادي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند از پيشكسوتان صنعت ريسندگي يا نوادگان‌ آن‌ها هستند اما ورود افراد علاقه‌مند به اين كار كاملا آزاد است. راه‌اندازي خط توليد نخ ابريشم كار چندان سختي نيست.

«محسن جمالي» يكي از افرادي كه كسب و كار پدرش را به ارث برده، از مراحل مختلف آموزش براي شروع اين شغل ارزشمند مي‌گويد: «ابتدا براي اين‌كه بخواهم چشم انداز روشني از اين شغل پيش‌روي علاقه مندان بگذارم لازم است روش هايي را كه افراد مي توانند از طريق آن وارد كار ابريشم كشي شوند براي تان بشمارم.

كساني كه قصد راه‌اندازي يك كارگاه توليد نخ ابريشم را دارند بايد در روش اول از قانون استاد و شاگردي تبعيت كنند. يعني كنار دست قديمي‌هاي صنعت ريسندگي نخ ابريشم بايستند و بعد از مدتي كه زمانش بستگي به تلاش خودشان دارد و بين يك تا 10 سال متغير است، مي‌توانند براي خودشان يك كارگاه جدا راه‌اندازي كنند.

اما راه دوم كمي علمي‌تر مي شود. موسسه‌هاي آموزش عالي و فني و حرفه‌اي سال‌هاست اين كسب و كار را آموزش مي‌دهند و بعد از پايان دوره‌ي يادگيري، مدركي هم به افراد مي‌دهند كه با آن مي‌توانند كارگاه‌شان را افتتاح كنند.

من راه اول را انتخاب كردم و از وقتي نوجوان بودم در كارگاه پدرم آموزش‌هاي لازم را ديدم تا اين‌كه خودم كار را به دست گرفتم.»

  • مرحله‌ي اول از پيله تا قرقره

با آقاي جمالي همراه مي‌شويم و بخش‌هاي مختلف كارگاه را پشت سر مي‌گذاريم. يكي از قسمت‌هاي جالب شغل ريسندگي نخ، تبديل پيله‌ها به رشته‌هاي نازك ابريشم است.

اغلب كارگاه‌ها معمولا اين قسمت را دارا نيستند و آقاي جمالي از اين بخش به عنوان يك كسب و كار جداگانه ياد مي‌كند اما اگر كارآفرينان دستگاه‌ مخصوص جداسازي نخ از پيله را تهيه كنند، مي‌توانند با يك تير دو نشان بزنند: «غالبا بعد از برداشت پيله‌ها آن‌ها را در يك ديگ پر از آب جوش ريخته و مي‌جوشانند.

در اين هنگام، شفيره‌هاي داخل آن‌ها كشته مي‌شود. سپس سر نخ 10 پيله را پيدا كرده و آن‌ها را درون دستگاه ابريشم كشي قرار مي‌دهند. قطر نخ‌هايي كه از پيله‌ها باز مي‌شود نازك‌تر از تار مو است و اين كار را نمي‌شود با دست انجام داد.

دستگاه بدون پاره كردن نخ، پيله‌ها را تا آخر باز كرده و نخ 10 پيله را به هم مي‌تاباند. بعد از آن، نخ‌ها داخل قرقره پيچيده شده و وارد خط توليد ريسندگي نخ ابريشم مي‌شوند.»

  • از ابريشم كدر تا نخ‌هاي نقره‌اي

خط توليد ريسندگي نخ ابريشم از چندين قسمت مجزا تشكيل شده است.

در بخش اول نخ‌هاي خيلي نازك با ضخامت 22 دنير توليد مي‌شوند و هر چه جلوتر مي‌رويم به قطر نخ‌هاي توليدي افزوده مي‌شود:«در قسمت اول ما نخ‌هاي نازك ابريشم را توسط دستگاه كنار هم قرار داده و تاب مي‌دهيم.

استمرار اين كار باعث مي‌شود كلاف‌هاي متعددي به دست بيايد. سپس اين كلاف‌ها وارد ديگ‌هاي شست و شو شده و با مواد شيميايي و آب كاملا سفيد مي‌شوند.

اين كار به اين دليل انجام مي‌شود كه نخ‌هاي ابريشم خام كاملا سفيد نيستند و بعد از خروج از اين ديگ‌ها، براق و نقره‌اي به نظر مي‌رسند.

در مورد رنگ كردن نخ‌هاي ابريشم بايد بگويم اين كار معمولا در كارگاه‌هاي رنگرزي انجام مي‌شود و كارگاه‌هاي ريسندگي تنها موظف هستند نخ ابريشم خالص دست مشتري بدهند.»

  • تجهيزات لازم براي ريسندگي نخ ابريشم

به نظر مي‌رسد تجهيزات لازم براي توليد نخ ابريشم، يك كارگاه 50 تا60 متري باشد كه در آن دو دستگاه كوچك دو متر در دو متر و يك دستگاه بزرگ به عرض 15 متر قرار مي‌گيرد و به دليل اين‌كه اين تجهيزات، توليد داخل است صاحبان شغل ريسندگي نخ ابريشم لازم نيست هزينه‌ي زيادي بابت خريد آن‌ها پرداخت كنند: «تمام تجهيزات لازم را مي‌شود با سه تا چهار ميليون تومان تهيه كرد.

هزينه‌ي خريد يا اجاره‌ي كارگاه هم بستگي به استاني كه در آن كسب و كارتان را راه‌اندازي مي‌كنيد دارد.

معمولا ريسندگان نخ ابريشم اطراف اصفهان هستند چرا كه اين استان بيشترين ميزان مصرف ابريشم در ايران را دارد. تا جايي كه تمام توليدات كارگاه ما به اصفهاني‌ها فروخته مي‌شود و در نهايت چيزي نمي‌ماند تا ما آن را به استان‌هاي ديگر بفرستيم.»

اغلب خريداران نخ ابريشم به دو بخش تقسيم مي‌شوند. پارچه‌بافان و قالي‌بافان از مشتريان ثابت اين محصول هستند: «بيشترين مصرف نخ ابريشم مربوط به كارگاه‌هاي قالي‌بافي است براي همين تبريز، كاشان، نائين و اصفهان از خريداران نخ ابريشم مرغوب به حساب مي‌آيند.

افرادي كه به اين شغل علاقه دارند بهتر است در نزديكي استان‌هاي مذكور مستقر شده و كارگاه‌شان را در اين موقعيت‌هاي‌ جغرافيايي داير كنند كه ارسال محصول به مشتريان و سفارش گرفتن از آن‌ها براي‌شان سخت نباشد.»

  • توليد، از سالي 100 كيلو تا چهار تن

با خواندن چند سطر بالاتر شايد فكر كنيد شغل ريسندگي نخ ابريشم، حرفه‌اي ارزان قيمت است اما بايد بگويم مبلغ اعلام شده تا اين‌جا مربوط به خريد ابزار و وسايلي مي‌شود كه به اين كسب و كار اختصاص دارد اما صاحبان اين شغل بايد هر ساله مبلغي را براي خريد مواد اوليه‌ي‌ گرانقيمت كنار بگذارند

معمولا به اين مبلغ سرمايه در گردش گفته مي‌شود هر چه اين مبلغ بيشتر باشد ماهانه و سالانه سود بيشتري هم نصيب كارآفرينان مي‌شود: «مواد اوليه‌ براي كار ريسندگي قيمت بالايي دارند و براي خريد آن‌ها سالانه دست كم بايد 20 ميليون تومان هزينه كرد.

اين مبلغ صرف خريد 100 كيلو نخ ابريشم مي‌شود . خوب است بدانيد هر چه سرمايه در گردش شما بيشتر باشد، درآمد و سود حاصل هم بيشتر خواهد بود. ما و تعدادي از كارگاه‌هاي قديمي، ماهيانه سه تا چهار تن نخ ابريشم مي‌فروشيم.

اگر كسي بخواهد به اين عدد دست پيدا كند بايد پله پله كسب و كارش را گسترش دهد.»

توليد نخ ابريشم شغل زود بازدهي نيست اما درآمد آن بد جور آدم را وسوسه مي‌كند تا دست به راه اندازي اين كسب و كار بزند.

با اين همه اگر صبر و حوصله به خرج دهيد صاحب يك حرفه‌ي درست و حسابي و با كلاس مي‌شويد.

بنابراين اين حرفه به جواناني كه مي‌خواهند با يك تير دو نشان بزنند توصيه مي شود آن‌ها مي‌توانند علاوه بر پولدار شدن جايگاه اجتماعي خوبي هم براي خودشان بخرند.

منبع: همشهري سرنخ

کد خبر 388579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha