همشهری آنلاین: مقامات سیاسی، سفیران و دیپلمات‌های کشورهای مختلف با حضور در سفارت ایران دفتر یادبود حادثه زلزله یکشنبه شب در استان‌های غربی کشورمان را امضا کردند.

ابراز همدردی دیپلمات های جهان با زلزله زدگان غرب ایران
  • یونان

به گزارش ایرنا از آتن، دوست داران و علاقه مندان یونانی به ملت ایران بطور مرتب با ارسال پیام هایی از طریق ای میل، تماس تلفنی و درج پیام های تسلیت در رسانه های مجازی با ملت ، دولت و خانواده های بازماندگان قربانیان این حادثه تلخ همدردی و همبستگی خود را اعلام می دارند.

در همین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن از روز گذشته اقدام به گشایش دفتر یادبود قربانیان زمین لرزه کشورمان کرده و پرچم کشورمان در این سفارت به حالت نیم افراشته درآمده است.

تعدادی از متروپل های مسیحی ، مفتی مسلمانان مناطق مختلف یونان، رییس انجمن مسلمانان، رییس انجمن جعفری، رییس مرکز فرهنگی گلزار زینب با ارسال پیام هایی به رایزنی فرهنگی سفارت ایران از 'علی محمد حلمی' رایزن فرهنگی کشورمان خواستند که تاثر و تاسف خود از این حادثه تلخ و همدردی با بازماندگان قربانیان این زمین لرزه را به مسئولین و بازماندگان قربانیان زمین لرزه اعلام دارد.

تعدادی از شهرداری های شهر آتن پایتخت یونان، مسئولان تلویزیون 'آتیکا تی وی'، اساتید دانشگاه از جمله دکتر 'داوود الصویصی' استاد فرهنگ و ادبیات عرب در شمال یونان، استاد ' استرگیوس کاتی خورتیس'، استاد 'ماریانا تئوخریدو'، دکتر 'لینا میستاکیدو' نویسنده و مترجم کل مثنوی مولوی' ، تعداد زیادی از مقامات فرهنگی، علمی و دینی یونان نیز با تماس با رایزنی فرهنگی کشورمان جویای وضعیت زلزله زدگان کشورمان گردیده و همدری و تاسف و تاثر خود را ابزار و با ملت ایران و به خصوص با بازماندگان قربانیان زمین لرزه در غرب کشورمان ابراز همبستگی کردند.

داوود الصوصی استاد فرهنگ و ادبیات عرب در شمال یونان، در پیام خود ضمن اعلام همدردی با خانواده های قربانیان این حادثه و آرزوی سلامت و صبر برای بازماندگان قربانیان این حادثه تلخ، گفته است: ملت ایران ملتی است که به اسلام، خدا و دین مبین اسلام اعتقاد دارد و براساس همین اعتقاد دینی و مذهبی خود تمام مشکلات را به یاری خدا پشت سر خواهد گذاشت و راست قامت در مقابل سلطه طلبان به سرکردگی آمریکا و رژیم خون آشام صهیونیستی خواهد ایستاد.

دانش آموزان زبان فارسی رایزنی کشورمان در یونان نیز با درج پیام های تسلیت در رسانه های مجازی از طریق فیس بوک، توییتر و دیگر رسانه های مجازی پیام های تسلیت نوشته و با ملت ایران اعلام همدردی نموده اند.

  • بلاروس

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک به‌مناسبت وقوع زلزله در شهرهای غربی کشور و کشته و زخمی شدن شماری از هموطنان عزیزمان در این حادثه دلخراش، اقدام به گشایش دفتر یادبود کرد.
به گزارش ایرنا، جمع کثیری از مقامات و هیات‌های دیپلماتیک با حضور در این مراسم ضمن ابراز همدردی مراتب تاسف و تسلیت خود را به دولتن و ملت ایران اعلام کردند.

سفیر ایران در بلاروس در مراسم گشایش دفتر یادبود جانباختگان زلزله اخیر در استان‌های غربی کشور در جمع خبرنگاران گفت: حضور مقامات و شخصیت‌های مختلف بلاروسی از هر قشر و طبقه‌ای در سفارت جمهوری اسلامی ایران - مینسک نشانگر عمق روابط و همدلی دو ملت و دولت ایران و بلاروس است.

مصطفی اویسی به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زیادی از سفرای کشورهای مختلف و هیات‌های دیپلماتیک کشورها و سازمانهای بین المللی و همچنین مقامات دولتی بلاروس، روسای دانشگاه ها و مراکز و موسسات فرهنگی این کشور در این مراسم حضور یافته و مراتب تسلیت خود را در دفتر یابود سفارت مکتوب کردند.

یادآور می شود رئیس گروه دوستی پارلمانی، روسای کمیته های علم و فناوری و کمیته دولتی کنترل، رئیس اداره صنعتی- نظامی رئیس دانشگاه زبان شناسی بلاروس( اینیاز)، اساتید زبان فارسی دانشگاه‌های بلاروس و همچنین سفرای کشورهای ترکمنستان، هند، کره جنوبی، آذربایجان و نمایندگان سفارت‌های روسیه، قرقیزستان، مجارستان، اوکراین، دفتر سازمان ملل در مینسک، امروز صبح به منظور اعلام تسلیت در سفارت ایران حضور پیداکردند.

  • اوکراین

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین به احترام جانباختگان حادثه غمبار زلزله استان کرمانشاه اقدام به گشایش دفتر یادبود در محل سفارتخانه به مدت 2 روز کرده است.

سفارت ایران در کی یف پایتخت اوکراین روز پنجشنبه در گزارشی که به ایرنا ارسال کرد، نوشت: شماری از سفیران، دیپلمات های سفارتخانه های مقیم اوکراین، نمایندگان سازمان های بین المللی و مقام های کشوری و لشکری، نمایندگان شرکت های تجاری و بازرگانی و برخی از ایرانیان مقیم با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ضمن ابراز همدردی و تاسف از این حادثه، دفتر یادبود جانباختگان زلزله در غرب کشورمان را امضا کردند.

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز که برای انجام دیدار کاری در کی یف بسر می برد روز پنجشنبه دفتر یادبود زلزله غرب ایران را امضا کرد.
برخی از شخصیت های سیاسی، مذهبی و رسانه ای اوکراین نیز با ارسال پیام های کتبی نسبت به این ضایعه ابراز همدردی کردند.

همچنین «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین نیز در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جان باختن شماری از مردم در حادثه زلزله در غرب ایران را تسلیت گفت.

سفیران، دیپلمات ها و مقام های جمهوری چک هم روز پنجشنبه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پراگ دفتر بادبود جانباختگان زلزله این هفته در غرب کشورمان را امضا کردند.

همچنین در همین ارتباط روز سه شنبه این هفته همزمان با اعلام عزای عمومی در ایران، پرچم جمهوری اسلامی در سفارت ایران در پراگ به حالت نیمه افراشته درآمد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز ایرانی که در زلزله اخیر در استان های غربی کشورمان جان خود را از دست داده یا مجروح شدند، اقدام به افتتاح دفتر یادبود این حادثه دلخراش کرد.

تعداد زیادی از مقام ها و مسئولین ارمنی و سفیران و دیپلمات های خارجی مقیم ایروان هم در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با شرکت و امضای این دفتر، با دولت، ملت و کارکنان سفارت ایران در ایروان ابراز همدردی کردند.

سفیران، دیپلمات ها، نمایندگان کشورها نزد سازمان های بین المللی در وین و مقامات کشوری و لشگری اتریش نیز امروز پنجشنبه با حضور در سفارت ایران در وین دفتر یادبود جانباختگان زلزله این هفته در غرب کشورمان را امضا کردند.

در همین ارتباط روز سه شنبه این هفته و همزمان با اعلام عزای عمومی پرچم کشورمان در سفارت ایران و نمایندگی ایران در سازمان ملل در وین به حالت نیمه افراشته درآمد.

همچنین به منظور جمع آوری کمک های هموطنان عزیز برای زلزله زدگان، بازارچه خیریه‌ روز جمعه این هفته در مرکز اسلامی امام علی علیه السلام وین برگزار می‌شود.

در پی وقوع زلزله در استان های غربی ایران که منجر به جان باختن و مجروح شدن جمع زیادی از هموطنان شد، امروز پنجشنبه دفتر یادبودی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید نیز گشایش یافت.

به همین مناسبت سفرا، دیپلمات ها، روسای نمایندگی‌ های خارجی‌ و سازمان های بین المللی و مقامات انتظامی ضمن حضور در سفارت ایران با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان، این حادثه دلخراش را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند و دفتر یادبود را امضا کردند.

از سوی دیگر ، دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در مادرید نیز با حضور در سفارت ایران، به جانباختگان این حادثه ادای احترام کردند. دانش آموزان ایرانی با در دست داشتن پیام هایی‌ برای دوستانشان که پدران و مادران خود را در این حادثه از دست دادند و همچنین با دوستانی که در این حادثه دلخراش جان باختند ، ابراز همدردی کردند.

همچنین پرچم جمهوری اسلامی در سفارت ایران در مادرید به احترام جانباختگان این حادثه، روز سه شنبه نیمه افراشته شد.

به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری کشوری، زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه استان های غربی کشورمان را لرزاند.

براساس اعلام مسئولان تا ساعت 17روز پنجشنبه، زلزله غرب کشور 436 کشته و 9388 مصدوم داشته است.

کد خبر 388761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha