جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

نام رضا ضراب در هر ماجرای دیگری شنیده می‌شد، عجیب نبود اما دیروز در میانه آشفتگی این روزهای سیاست و حکومت در آمریکا، چند رسانه‌ آمریکایی خبر از مطرح‌شدن نام او در پرونده‌ای دادند که طی یک سال گذشته چندین مقام‌ بلندپایه آمریکایی را به‌زیر کشیده است.

رضا ضراب

اين پرونده مربوط به همان ماجراي آشناي يك سال اخير آمريكاست؛ پرونده ارتباط و تباني احتمالي تيم دونالد ترامپ با مسكو. افرادي در تيم ترامپ ازجمله مايكل فلين، مشاور امنيت ملي پيشين او متهم هستند با روس‌ها از يك طرف براي تخريب هيلاري كلينتون و به قدرت رسيدن ترامپ و از طرف ديگر براي اقدام در جهت منافع مسكو پس از رسيدن به قدرت زد و بند كرده‌اند. فلين به‌طور مشخص متهم است كه چند هفته پيش از ورود ترامپ به كاخ سفيد، با سفير روسيه در واشنگتن در مورد لغو تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه مذاكره كرده است.

مايكل فلين تنها 24روز در پستي كه از مدت‌ها قبل از سوي دونالد ترامپ برايش كنار گذاشته بود، دوام آورد. سازمان اف‌بي‌آي تحت رياست جيمز كومي از 4‌ماه قبل از تعيين فلين به‌عنوان مشاور عالي امنيت ملي مشغول تحقيق در مورد او بود. افشاي اطلاعات پرونده تخلفات مايكل فلين از سوي كومي در نهايت به اخراج فلين منجر شد؛ اتفاقي كه البته خيلي زود كومي را هم قرباني كرد. رئيس اف‌بي‌آي اندكي بعد از سوي دونالد ترامپ بركنار شد.

شبكه خبري «ان‌بي‌سي» و وب‌سايت «ديلي‌بيست» ديروز خبر دادند كه به اطلاعاتي دست پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد رابرت مولر، بازرس ويژه دادستاني كل در آمريكا، در ادامه تحقيقاتش در مورد ارتباطات غيرقانوني مايكل فلين با روس‌ها به اسنادي رسيده كه دامنه تخلفات او را فراتر از اين برده است. بر اين اساس، فلين قبل از حضورش در پست مشاور امنيت ملي ترامپ، قول‌هايي هم به تركيه داده بود. رابرت مولر بعد از بركناري كومي مسئوليت تيم تحقيقات در پرونده اطرفيان ترامپ را به‌عهده گرفته است. او كه خود زماني رئيس اف‌بي‌آي بوده، از همان ابتدا خطي را دنبال كرد كه كومي پي گرفته بود.

تحقيقات او حتي وارد مسائل ديگري ازجمله پولشويي و فرار مالياتي تيم تبليغاتي ترامپ هم شده است. بازداشت ماه گذشته پال منافورت، رئيس سابق ستاد تبليغاتي، نخستين نتيجه اين تحقيقات بود. طبق يافته‌هاي جديد مولر، مايكل فلين پس از پيروزي ترامپ در انتخابات و اندكي پيش از ورود او به كاخ سفيد در رستوراني در نزديكي برج ترامپ با چند مقام بلندپايه تركيه‌اي ديدار داشته است.

در اين ديدار فرستادگان دولت تركيه به فلين پيشنهاد داده‌اند در ازاي دريافت 15ميليون دلار زمينه براي استرداد فتح‌الله گولن، روحاني سرشناس تركيه‌اي مخالف رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور اين كشور به آنكارا را فراهم كند. آنها غير از استرداد گولن كه مدت‌هاست به يكي از موارد اختلافي ميان تركيه و آمريكا تبديل شده، خواستار آزادي رضا ضراب هم شده‌اند. ضراب، تاجر 34ساله ايراني-تركيه‌اي حدود يك سال و نيم پيش، زماني كه به آمريكا سفر كرده بود، دستگير شد. او از سوي اف‌بي‌آي متهم شده كه در دور زدن تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران دست داشته است.

  • رضا ضراب و تيم ترامپ

رضا ضراب و 3وزير كابينه رجب طيب اردوغان 4سال پيش در تركيه به جرم فساد مالي دستگير شدند. اردوغان اين اقدام قوه قضاييه تركيه را شبه‌كودتا عليه خودش خواند و مقام‌هاي مرتبط با اين پرونده را بركنار كرد. ضراب 2‌ماه بعد تبرئه و از زندان آزاد شد. بازداشت رضا ضراب در آمريكا هم با اعتراض شديد اردوغان روبه‌رو شد. او كه گفته مي‌شود با ضراب ارتباط نزديكي دارد، حتي پيش از پايان دولت باراك اوباما با معاون او يعني جو بايدن بر سر آزادي دوست خود مذاكره كرده بود؛ مذاكره‌اي كه البته راه به‌جايي نبرد.

ماجراي بازداشت رضا ضراب در آمريكا چهارشنبه هفته گذشته بار ديگر در رسانه‌هاي تركيه مطرح شد. روزنامه ديلي صباح نوشت كه وزارت خارجه تركيه طي 2بار تماس با وزارت خارجه آمريكا خواستار توضيح اين كشور در مورد سرنوشت ضراب شده است؛ چرا كه چند هفته‌اي است از وضعيت او اطلاعي در دست نيست.

وب‌سايت ديلي‌بيست ديروز نوشت كه بررسي اطلاعات منتشر شده از افراد در بازداشت سازمان‌ اف‌بي‌آي در وب‌سايت اين سازمان نشان مي‌دهد كه رضا ضراب حدود 10روز پيش از زندان ايالتي نيويورك آزاد شده و اكنون بار ديگر در بازداشت اف‌ب‌آي قرار دارد. به نوشته اين وب‌سايت حضور ضراب در بازداشتگاه اف‌بي‌آي چند روز پيش از تشكيل دادگاه او معني‌دار است. در پرونده‌هاي مشابه زماني كه متهم قصد همكاري با اف‌بي‌آي داشته باشد، پيش از دادگاه به بازداشتگاه اف‌بي‌آي منتقل مي‌شود. همچنين وكيل او در آمريكا از پاسخ به ديلي‌بيست و ان‌بي‌سي امتناع كرده و اين نشان مي‌دهد مذاكراتي در پشت پرده در جريان است.

با انتشار اين اطلاعات، اكنون احتمال شهادت دادن ضراب عليه فلين در پرونده جنجالي اطرافيان ترامپ و معامله بر سر آزادي يا تخفيف در مجازات او بيشتر شده است. ماجراي رضا ضراب به اينجا ختم نمي‌شود. او مايكل موكاسي، دادستان كل پيشين آمريكا و رودي جولياني، شهردار سابق نيويورك و از چهره‌هاي نزديك به دونالد ترامپ را هم به استخدام خود در آورده بود تا راهي براي آزادي‌اش در قبال همكاري‌هاي سياسي و امنيتي تركيه و آمريكا در خاورميانه پيدا كنند.

روزنامه نيويورك‌تايمز حدود 3‌ماه پس از ورود ترامپ به كاخ سفيد، گزارش داد كه جولياني در ديداري با اردوغان، معامله دوطرف بر سر ضراب را بررسي كرده است.اعترافات احتمالي رضا ضراب در جريان پرونده تيم ترامپ نه‌تنها مايكل فلين بلكه ديگر چهره‌هاي شاخص تيم رئيس‌جمهور آمريكا ازجمله جولياني را بيش از پيش در باتلاق فرو خواهد برد؛ باتلاقي كه شايد رفته رفته ترامپ را هم به ميان خود بكشد.

کد خبر 388765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha