‌فردا هفتمین روزی است که زلزله ویرانگر غرب کشور مردم کرمانشاه را در بهت، شوک و عزا فرو برده‌است، در این هفت روز مردم ایران دست به‌کار شدند تا از گوشه و کنار برای کمک به هموطنان خود کاری کرده باشند، اما ایرانیان مقیم خارج از کشور برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان با یک مانع مواجه شدند؛ وزارت خزانه داری آمریکا!

بیش از ۴۳۰ نفر در زلزله کرمانشاه کشته شدند.

بعد از زلزله اخير كرمانشاه، همراه با ايرانيان داخل كشور، يك پزشك ايراني مقيم ديترويت اخيرا با راه‌اندازي صفحه‌اي در فيس بوك بيش از ۲۰۰ هزار دلار كمك مالي براي قربانيان زلزله در ايران جمع‌آوري كرده بود اما فيسبوك به وي اعلام كرد كه اين وجوه به‌دليل مغايرت با تحريم‌هاي آمريكا براي او آزاد نخواهد شد.

به گزارش الجزيره، نجفي در روز اول اين اقدام پيامي از فيسبوك دريافت كرد مبني بر اينكه كمك فوق تا زماني كه وي مجوز لازم از وزارت خزانه‌داري آمريكا را به اين شبكه اجتماعي ارائه نكند، آزاد نمي‌شود.ساعاتي بعد از انتشار اين خبر، اين پزشك ايراني اعلام كرد بعد از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو با مسئولان فيسبوك و ساير ارگان‌هاي دولتي ايالات‌متحده، فيسبوك اعلام كرد 200هزار دلار پولي كه جمع‌آوري شده است را به مردم بازمي‌گرداند و برابر همين مبلغ براي كمك به زلزله‌زدگان كمك مي‌كند.

با اين حال ممانعت‌هاي وزارت خزانه داري آمريكا در انتقال پول‌هاي كمكي به ايران صداي برخي رسانه‌هاي آمريكايي را هم درآورد. خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين رابطه گزارش داد: با توجه به نبود امكان براي شهروندان ايراني - آمريكايي براي انتقال مستقيم پول به ايران به‌منظور كمك به زلزله‌زدگان در غرب ايران انتقادات به تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران شدت يافته است.

بلوكه كردن اعانه جمع‌آوري شده براي زلزله زدگان ايراني توسط فيسبوك در حالي است كه 3روز قبل وزارت خزانه داري آمريكا در بيانيه‌اي به بانك‌هاي آمريكايي اجازه داده بود كه وجوه نقدي به مقصد ايران را پردازش كنند اما اين مجوز به‌دليل داشتن قيد و بند‌ها و شرط و شروطي كه از سوي وزارت خزانه‌داري وضع شده كارايي نداشت. شايد به همين دليل هم بود كه برني سندرز، سناتور دمكرات آمريكايي به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا پيشنهاد داده بود تنش‌ها با ايران را كنار گذاشته و دولت آمريكا براي كمك به زلزله‌زدگان ايراني پيشقدم شود.

  • دروغ نتانياهو

علاوه بر آمريكا، رژيم صهيونيستي هم همزمان با موج اعلام آمادگي كشورها و سازمان‌ها براي كمك‌رساني به زلزله‌زدگان ايراني، براي اينكه از قافله عقب نماند ژست انساني گرفت و ادعا كرد كه قصد كمك به زلزله زدگان را داشته اما ايران مخالفت كرده است. اين در شرايطي است كه روزنامه اسرائيلي هاآرتص به نقل از صليب سرخ فاش كرد كه اسرائيل اساسا چنين پيشنهادي را ارائه نداده است!

در اين ميان اخبار غيرواقعي ديگري هم به گوش رسيد، ازجمله اعزام هواپيماي كمك‌رسان از فرانسه اما روابط‌عمومي فرودگاه كرمانشاه با تكذيب فرود هواپيماي حامل كمك‌هاي فرانسه در اين فرودگاه، توضيح داد كه تنها پرواز حاوي كمك‌هاي بين‌المللي از كشور امارات بوده است و خبر نشستن هواپيمايي از كشور فرانسه در فرودگاه كرمانشاه تأييد نمي‌شود.
با اين حال ايرانيان مقيم انگليس توانستند حدود ٨/٥ تن كالاي اضطراري شامل وسايل گرم‌كننده را از فرودگاه هيتروي لندن به مقصد ايران ارسال كنند.

اين خبر را حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در لندن در صفحه اينستاگرام خود اعلام كرد و نوشت: ايرانيان مقيم انگليس همراه با احساساتي پرشور از همان زمان شنيدن خبر واقعه تلخ زلزله در استان كرمانشاه، همبستگي ملي بسيار بالايي‌ از خود نشان دادند و از ده‌ها طريق كمك‌هاي نقدي و كالاهاي اضطراري خود را براي استفاده مردم منطقه به ايران فرستادند.

پيش‌تر محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در صفحه توييتر خود نوشته بود: فعلا نيازي به كمك‌هاي بين‌المللي نداريم، اما يك منبع مطلع به خبرنگار همشهري گفته بود، آنچه وزير خارجه اعلام كرده براساس اعلام وزيران كشور و بهداشت بوده اما سفارتخانه‌هاي ايران در بسياري از كشورها درخواست‌هاي متعددي را براي دريافت ليست كمك‌هاي مورد نياز داشته‌اند اما هلال احمر از ارائه چنين ليستي به وزارت خارجه استنكاف كرده است.

چهارشنبه گذشته يك منبع مطلع در گفت‌وگو با همشهري گفته بود بسياري از كشورها در تماس با سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان خواستار دريافت ليست اقلام مورد نياز ايران شده‌اند و وزارت خارجه نيز متعاقبا از هلال احمر ليست اقلام مورد نياز را مطالبه كرده اما هيچ پاسخي در اين رابطه داده نشده است و علاوه بر اين ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز خواستار كمك‌هايي بوده‌اند اما آنها نيز به‌دليل اينكه روش كمك غيرنقدي مشخص نبوده از انجام اين خواسته، بازمانده‌اند.

او گفته بود چين، ‌كره‌جنوبي و ژاپن ازجمله كشورهايي بودند كه براي اعزام كمك‌هاي امدادي، پزشكي و اقلام به ايران اعلام آمادگي كرده بودند.ديروز شنيده شد كه مارك لوكاك، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه و هماهنگ‌كننده امداد اضطراري، روز دوشنبه 29آبان‌ماه جاري به‌منظور ديدار رسمي دو روزه وارد تهران خواهد شد.
زلزله اخير غرب كشور يكي از محورهاي رايزني لوكاك با مقامات ايراني خواهد بود.

  • ‌ انتقادات عليه تحريم‌ها‌ پس از وقوع زلزله در ايران

خبرگزاري آمريكايي آسوشيتد پرس با اشاره به زلزله يكشنبه شب (۲۱ آبان‌ماه) در مناطق مرزي ايران و عراق به ارائه جزئياتي درباره ميزان تلفات و خسارات اين زلزله مهيب پرداخت.به نوشته اين خبرگزاري، وزارت خزانه‌داري آمريكا در سال‌هاي گذشته به‌ويژه پس از وقوع زلزله در شهر بم در ايران به‌منظور كمك به اين كشور برخي تحريم‌ها را لغو كرد.آسوشيتد پرس تصريح كرده است: در روزهاي اخير با توجه به مشكلات انتقال پول به ايران به‌ويژه به‌منظور كمك به زلزله‌زدگان انتقادات درباره تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران بيش از پيش در مركز توجهات و مورد انتقاد قرار گرفته است.

کد خبر 388780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha