همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل تغییرات اقلیمی را تهدیدی برای دنیای کنونی دانست و از کشورها خواست به تعهدات توافق پاریس عمل کنند.

تغییرات اقلیمی تهدیدی برای جهان است

آنتونیو گوترش در نشست عالی رتبه تغییرات آب و هوایی که در بن آلمان برگزار شد، با بیان این که سیل، آتش‌سوزی، طوفان‌های شدید و خشکسالی با شدت و فراوانی زیاد در حال افزایش است، افزود: سطوح اتمسفری دی اکسید کربن از 800 هزار سال گذشته فراتر رفته است.

گوترش تاکید کرد: تغییرات اقلیمی تهدیدی برای زمان ما است. وظیفه ما - به یکدیگر و نسل‌های آینده - کوشش و جدیت بیشتر در حفاظت از آب و هوا است.

وی بر لزوم فعالیت در پنج حوزه انتشار، سازگاری، مالی، مشارکت و رهبری یادآور شد و افزود: ما تا سال 2020 حداقل به کاهش 25 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز داریم. امروزه این تعصب مرده است که ما برای رشد اقتصادی خود، گازهای گلخانه‌ای منتشر کنیم. اقتصادهای بزرگی همچون چین و هند در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر این که همه کشورها باید از تعهدات خود در توافق پاریس پیروی کنند، بر عزم بیشتر در انطباق و سازگاری تاکید کرد و گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است، تغییرات آب و هوایی بالای سر ما است و در مدت کوتاه، بدتر می‌شود. ضروری است که ما سازگار شویم و انعطاف‌پذیری را تقویت کنیم.

گوترش ادامه داد: صندوق اقلیم سبز می‌تواند نقش مهم‌تری در این زمینه ایفا کند و من از کشورهای اهداکننده می‌خواهم این مکانیسم و فرایند را کاملا زنده نگه‌ دارند. من همچنین از نهادهای سازمان ملل متحد می‌خواهم که تلاش‌های سازگاری و انعطاف‌پذیری را در سطح کشورها ترویج دهند.

وی با اشاره به تعهدات کشورهای عضو گروه هفت در تحت پوشش بیمه قراردادن 400 میلیون انسان در برابر حوادث شدید آب و هوایی، اظهار کرد: صنعت بیمه خود، زنگ خطر تغییرات آب و هوایی را به صدا درآورده است. این صنعت تمایل دارد تا پوشش افرادی که در معرض خطر قرار دارند را گسترش دهد و به طور یکسان به بنگاه‌ها و دولت‌ها فشار می‌آورد تا صدمات اقلیمی را در برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرا لحاظ کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، عزم و همت بزرگ در مورد کاهش انتشار، سازگاری و انعطاف‌پذیری را به طور جدی به منابع مالی مرتبط دانست و گفت: ما باید سالانه 100 میلیارد دلار برای کشورهای در حال توسعه گسیل کنیم. رشد اقتصادی برای مقابله با موانع ناشی از شرایط آب و هوایی به ویژه در کشورهای آسیب‌پذیر، بسیار مهم است.

گوترش یادآور شد: در سال 2016، تخمین زده شد که حدود 825 میلیارد دلار در زمینه سوخت‌های فسیلی و بخش‌های منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری شده است. ما باید شرایطی که آینده را تحمل‌ناپذیر می‌سازد، متوقف کنیم که ذخایر و جوامع را در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر ما سودهای ناشی از جلوگیری از صدمات ویرانگر تغییرات آب و هوایی را اضافه کنیم، تولید ناخالص داخلی در سال 2050، 5 درصد افزایش خواهد یافت.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با تاکید بر مشارکت فراگیر در این زمینه اظهار کرد: قدم‌های چشمگیر ما نیازمند ائتلاف‌های عملی در همه بخش‌های کلیدی توسط همه بازیگران است. به طور خاص، تنها راه نگه‌داشتن در کم‌تر از 2 درجه و نزدیک شدن به هدف حداکثر تا 1.5 درجه، بسیج کردن بخش خصوصی است تا بتواند در یک دگرسازی انرژی حرکت کند.

گوترش ادامه داد: ما باید غول‌های تکنولوژی جهانی بخش نفت، گاز و صنعت خودرو را درگیر کنیم تا طرح‌های تجاری آن‌ها با اهداف توافق پاریس سازگار باشد. ما باید همه بازیگران ملی، منطقه‌ای و محلی، بشردوستانه‌ها و سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان را در چرخش به سمت اقتصاد کم مصرف، درگیر کنیم.

وی درباره پنجمین حوزه فعالیت یعنی ارتقای رهبری سیاسی هم توضیح داد: راه‌حل های تغییر آب و هوا ما را قادرمی‌سازد تا به بسیاری از اهداف برنامه توسعه پایدار سند 2030 دست یابیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست تا شجاعت در تفوق بر منافع زودگذر، خردورزی در سرمایه‌گذاری در فرصت‌های آتی و دلسوزی در مراقبت از جهانی که برای فرزندانمان می‌سازیم را به نمایش درآوردند.

گوترش یادآور شد: ساختن یک جهان امن همراه با صلح، رفاه، عزت و فرصت برای همه مردم در یک سیاره سالم تنها یک راه جدی دارد و آن توسعه همه جانبه و پایدار است.

کد خبر 388810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha