همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: شبکه سمن‌های حوزه سرطان در کشور تشکیل شده است.

به گزارش وبدا، محمدهادی ایازی با بيان اينكه 350 هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد و هر سال 100 هزار نفر به این جمعیت افزوده می‌شود گفت: در حال حاضر سرطان در برخی از استان‌های کشور به عنوان دومین عامل مرگ و میر و در برخی دیگر سومین عامل مرگ محسوب می‌شود.

وی از سرطان به عنوان یکی از بیماری‌هایی یاد کرد که علاوه بر تبعات روحی، روانی و اجتماعی، هزینه‌های زیادی را بر حوزه سلامت کشور تحمیل می‌کند و گفت: در حال حاضر 72 سازمان مردم نهاد و خیریه سرطان در سطح کشور فعالیت دارند و وزارت بهداشت از سال گذشته موفق به راه اندازی نخستین شبکه سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سرطان در کشور شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه موسسه سرطان 'نسترن' مشهد یکی از نهادهای مردمی پیشگیری از سرطان در سطح کشور است، اظهار داشت: سومین سمپوزیوم پیشگیری از سرطان توسط موسسه نسترن هشتم تا دهم آذر ماه امسال با حضور یک هزار و 400 شرکت کننده و محقق داخلی و خارجی به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد.

ایازی که به عنوان رییس سومین دوره سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن معرفی شده گفت: پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، مدیریت و درمان هدفمند سرطان، تغذیه و مکمل‌های دارویی و نقش آنها در پیشگیری از سرطان، مطالعات پایه و میان رشته‌ای سرطان از جمله محورهای این همایش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تاکنون بیشتر سازمان‌های مردم نهاد حوزه سرطان در بخش درمان و شیمی درمانی فعال بوده اند، اما اکنون اقدامات پیشگیرانه نیز مورد توجه این نهادها از جمله موسسه پیشگیری از سرطان نسترن قرار گرفته است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میزان ابتلا به سرطان در کشور ما نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته کمتر است، ولی با افزایش جمعیت سالمندی و امید به زندگی، شیوع این بیماری در کشور یک تهدید محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر نقش مهم اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که بخش عمده آن با اصلاح رفتار مردم برطرف می‌شود.

ایازی یادآور شد: در حال حاضر 30 درصد مردم ایران چاق هستند و بالغ بر 50 درصد اضافه وزن دارند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود در خصوص حمایت‌های وزارت بهداشت از بیماران سرطانی، گفت: برای بیماری‌های سخت درمان مانند سرطان فقط بخش عمده‌ای از هزینه‌ها پرداخت خواهد شد و حمایت 100 درصدی صورت نمی‌گیرد که تقویت بیمه ای در این زمینه ضروری است.

  • 11 میلیون حاشیه نشین در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد که یک میلیون نفر از آنها در حاشیه کلانشهر مشهد مقدس سکونت دارند. از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تلاش بر این بود که تمام افراد حاشیه نشین در کشور را زیر پوشش خدماتی و بهداشتی قرار دهیم.

وی رسیدگی به حاشیه شهر مشهد را یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: علاوه بر خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت، 14 مرکز پلی کلینیک بهداشت و درمانی نیز در حاشیه شهر مشهد راه اندازی شده است.

ایازی راه اندازی کانون های اجتماع محور سلامت، مشارکت‌های بین بخشی، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، فعال کردن دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی، راه اندازی ستاد کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی و راه اندازی مراکز فرهنگ سلامت را از برنامه‌های در دست اقدام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برشمرد.

کد خبر 389874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha