مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

۳ نهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت ۳‌ ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده را اعلام می‌کردند

اما این موضوع هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به‌خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود.

 حسين مقدم، قائم‌مقام معاينه فني كلانشهرهاي كشور در يك برنامه راديويي با بيان اين مطلب گفت:‌ براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع بايد كاري كرد مردم به‌خودروي فرسوده به‌عنوان كالاي سرمايه‌اي نگاه نكنند و از سوي ديگر مسئولان خودروساز بايد كيفيت خودروها را افزايش دهند.

در حقيقت براي حل معضل آلودگي هوا در كلانشهرها بايد هم مردم و هم مسئولان به معضل آلودگي هوا توجه كنند تا بتوانند از آن شرايط بحراني خارج شوند. وي افزود: هرچه روند از رده خارج‌كردن خودروهاي فرسوده كندتر باشد، تبعات اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي آن‌كه در نتيجه آلودگي هوا ايجاد مي‌شود، بيشتر خواهد شد. وي با اشاره به اينكه نگاه به‌خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ايران، خودرو را يك كالاي سرمايه‌اي مي‌دانيم زيرا نتوانستيم آن را به يك كالاي مصرفي باكيفيت و ارزان‌قيمت تبديل كنيم.

قائم‌مقام معاينه فني كلانشهرهاي كشور، ۸۰ درصد آلودگي كلانشهرها را مربوط به منابع متحرك يا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگي كه سهم خودروهاست،۴۰درصد آن سهم خودروهاي فرسوده است كه عمدتا كاربراتوري هستند. در ماده۸ قانون هواي پاك براي خودروهاي فرسوده نبايد بيمه شخص ثالث صادر شود و معاينه فني نيز نبايد به آنها داده شود و حتي حق معامله‌كردن اين خودروها نيز وجود ندارد.

وي ادامه داد: همچنين در قانون پيش‌بيني شده است، 3‌ماه پس از ابلاغ اين قانون بايد توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداكثر عمر خودروهاي فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهايي كه بايد فرسوده اعلام شوند، مشخص نيست، بنابراين عملا مقررات و قوانين مربوط به‌خودروهاي فرسوده اجرا نمي‌شود درحالي‌كه با مشخص‌شدن سن خودروهاي فرسوده، از تردد آنها جلوگيري خواهد شد.

مقدم در ادامه با بيان اينكه براي حل معضل آلودگي هوا و البته مسئله از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بايد همه جانبه عمل كرد، عنوان داشت: هم‌اكنون در همه بخش‌ها مانند خودروسازي، كيفيت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل‌ونقل عمومي و... دچار اشكال هستيم. اگر قرار باشد كاري براي آلودگي هواي تهران انجام دهيم، اولويت بايد توسعه حمل‌ونقل عمومي باشد. وقتي به اين مرحله رسيديم مي‌توانيم قوانيني براي استفاده نكردن از خودروهاي بي‌كيفيت وضع كنيم. كاتاليست خودروها بايد هر 2 تا 3سال عوض شود.

کد خبر 389932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha