یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصحلت نظام در نقد عملکرد صدروزه دولت روحانی به مسئله مشارکت جوانان و بانوان در کابینه اشاره دارد.

محمد هاشمی

او مي‌گويد كه اين مسئله همچنان مطالبه بخشي از جامعه است كه به روحاني رأي داده‌اند. اما قضاوت درباره عملكرد دولت در 100 روز، زود است. گفت‌وگوي هاشمي با همشهري را بخوانيد.

  • برخي از بدنه اجتماعي حامي آقاي روحاني انتقاد مي‌كنند كه وي در دولت دوم خود به اصلاح‌طلبان كم‌توجه است. شما هم‌چنين نگاهي داريد؟

بحث انتخابات جداي از موضوع پيروزي آقاي روحاني در انتخابات است. برخي دوستان نقد مي‌كنند كه مواضع آقاي روحاني بعد از پيروزي تغيير كرده است. بايد گفت وقتي انتخابات برگزار مي‌شود و جناحي پيروز مي‌شود، رئيس‌جمهور تنها تعلق به جريان حامي‌اش ندارد. ما در اين سيستم حاكميت حزبي نداريم؛ رئيس‌جمهور، رئيس‌جمهور همه كشور و همه جناح‌هاست. يكي از انتقادهاي اساسي به رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم اين بود كه چرا تنها رئيس‌جمهور يك جناح است و نسبت به جناح مقابل برخورد حذفي بسيار بدي داشت و نيروهاي زيادي را خانه‌نشين كردند. ما نبايد چنين كنيم.

  • اصولگرايان مانور مي‌دهند كه روحاني گردش به راست كرده است. اين مسئله را چطور مي‌توان پاسخ داد؟

در انتخابات جناح مقابل آقاي روحاني ايشان را تخريب مي‌كرد و صحبت از 4درصد و 96درصد بود. با اين حال آقاي روحاني انتخابات را تمام‌شده ديدند و گفتند الان فصل مشاركت است نه رقابت. آقاي روحاني از همه دعوت كردند براي حل مشكلات كشور و اين به‌معناي گردش به راست نيست.

  • يكي از شعارها كاهش 5سال از ميانگين سني كابينه بود يا افزايش مشاركت جوانان و زنان در سطح معاونان وزارتخانه‌ها و استانداري‌ها. تحقق اين وعده‌ها در كوتاه‌مدت را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

البته سن كابينه آنچنان كه در رسانه‌ها انعكاس يافت كاهش نيافت و نسبت به گذشته تغيير نيافت و همان 58سال ماند. من اين را نقطه ضعف نمي‌دانم. بايد كارآمدي و تجارب نيروهايي كه قبول مسئوليت كردند را درنظر گرفت. من درخصوص افزايش حضور مديريت زنان در دولت دوازدهم نيز براي دولتي‌ها استدلال مي‌كردم . حداقل 3نفر از وزراي كابينه بايد از جامعه زنان مي‌بودند. من دليل عدم‌استفاده از اين ظرفيت را نمي‌دانم.

  • رفتار رئيس‌جمهور به‌نظر شما به‌گونه‌اي هست كه خلاف سليقه جامعه عمل نكرده باشد؟

با توجه به اينكه 100روز گذشته است قضاوت زود است. بايد بگذاريد حد اقل يك سال از كابينه بگذرد تا عملكرد را بسنجيم.

  • در سياست خارجي، دولت با چه چالش‌هايي روبه‌روست؟

مشكلات ما زياد است. شرايط منطقه بحراني است و از آن طرف چالش ما با آمريكا بيشتر شده است. ترامپ انساني منطقي‌اي نيست و روانشناسان نظريه‌اي داده‌اند كه وي مشكل رواني هم دارد. ترامپ روحيه‌اش بيشتر اقتصادمحور است تا امنيت محور. طبعا اينها مشكلاتي را به‌وجود آورده است.

کد خبر 389938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha