یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

احمد توکلی-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: سؤال از فعالیت ۱۰۰ روزه کمی گمراه‌کننده است چراکه از زمان مسئولیت آقای روحانی در کشور ۴ سال و ۱۰۰ روز می‌گذرد و ما کارنامه ایشان را باید در این مدت مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم.

توکلی

همچنين با توجه به اينكه ايشان و دولتشان از برنامه 4سال گذشته خود هم دفاع مي‌كنند خروجي عملكردهاي دولت ايشان را بايد در 4سال و تقريبا 3‌ماه گذشته مورد ارزيابي قرار دهيم. البته بايد منصف بودچرا كه شرايط در دوره جديد براي دولت در حوزه سياست خارجي سخت‌تر شده است. البته خدا را شاكريم كه دولت مواضع عزت مندانه‌اي را اخيرا در اين خصوص گرفته است ولي اين نكته مهمي است كه شرايط براي دولت سخت شده است چراكه اميدهايي كه به آمريكا از سوي جرياناتي بسته شده بود به ياس تبديل شده است. در اين خصوص توجه به تذكرات رهبر معظم انقلاب و يادآوري آنها خالي از لطف نيست.

ايشان قبل از مذاكرات هسته‌اي و قبل از تعاملات صورت گرفته با غربي‌ها فرمودند اگر در حوزه هسته‌اي مايل به مذاكره هستيد مذاكره را انجام دهيد و ما مخالفتي در اين خصوص نداريم اما بدانيد كه آمريكا پاي حرفش نمي‌ايستد.آن زمان رهبر انقلاب مي‌فرمودند خود را براي بدعهدي‌هاي آمريكا آماده كنيد. بنا براين ما اميد واريم كه دولت دوازدهم خود را براي آن شرايط آماده كرده باشد.

در حوزه سياست خارجي بايد به چند نكته ديگر هم توجه كنيم. توجه ما به غرب بايد از حيث انتقال تكنولوژي به كشور باشد نه دل بستن به وعده و وعيد‌هاي آنها. همچنين ما در حوزه روابط سياسي مي‌دانيم كه به غيراز رژيم صهيونيستي و دولت آمريكا با هيچ كشور ديگري مشكل برقراري روابط سياسي نداريم و اين به‌خاطر نگاه ويژه جمهوري اسلامي ايران براي تعامل گسترده با جهان است. همان موضعي كه رهبر انقلاب هم در اوايل تشكيل دولت جديد آقاي روحاني و هم قبل از شروع اين 100 روز بر آن متذكر شدند.

مسئله ديگر كه مي‌توانيم در ارزيابي دولت مورد توجه قرار دهيم، مسئله فروش نفت ايران است. موضوعي كه بار ديگر آمريكا قصد محدود‌سازي‌ آن را دارد اگر چه با تعهداتش در برجام كاملا مغاير است. در اين حوزه نيز سياست كلان جمهوري اسلامي بر پايه اقتصاد مقاومتي بنا نهاده شده بود. سياستي كه چندان از سوي دولت پيگيري نشده است. ما در حوزه فروش نفت بايد از خام‌فروشي به سمت فرآورده فروشي حركت مي‌كرديم كه موفق عمل نكرديم.متأسفانه وزارت نفت سياستش بر فروش نفت خام بود و باز هم خام‌فروشي كرد و آن را دنبال كرد. البته آنها استدلالي هم در اين خصوص داشتند.

استدلال اين بود كه تبديل فرآيند خام‌فروشي به فرآورده فروشي زمان‌بر است و اين زمان باعث مي‌شود كه ما فرصت اين بازار را براي ورود سرمايه به كشور از دست بدهيم. آنها مي‌گويند با فروش نفت منابع مالي وارد كشور مي‌شود و مي‌توان در حوزه‌هاي مختلف ازجمله همين مسئله «تبديل فرآيند» سرمايه‌گذاري كرد.اما پرسش ما اين است كه وزارت نفت چه زماني مايل است اين چرخه تبديل فرآيند را شروع كند. حد اقل زمان و برنامه آن را اعلام كنند. همچنين دل بستن به شركت‌هاي بزرگي مثل توتال كه فاسد هم هستند و كارنامه درخشاني در اين حوزه نداشته‌اند از ابتدا مورد نهي ما بود. اين روزها ديگر آثار آن نهي‌ها هويدا شده است و امكان بدعهدي آنها به‌احتمال قوي وجود دارد.

در حوزه اقتصادي هم بايد به اين نكته توجه كنيم كه بي‌انضباطي بودجه ريزي در كشور بايد سروسامان بگيرد. ممكن است نقدينگي در كشور توفيق سياست مهار تورم را به خطر بيندازد. سياست استقراض از بانك مركزي خطري اقتصادي براي كشور است. بدهي دولت‌ها از سال 1384 تا آخر سال 1395حدود 80برابر شده است. انضباط مالي در دولت گذشته و حتي در 100روز آخر اين دولت به سمتي رفته است كه اين چالش اقتصادي كه دهه‌ها كشور با آن دست و پنجه نرم مي‌كرده است بيشتر شود و ارزيابي من اين است كه ما با اين سياست‌ها تورم بالقوه‌اي در پيش رو خواهيم داشت.

کد خبر 389939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha