مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

محمد جواد حق شناس-رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران: هفته آخر‌ ماه صفر را به نام وقف نامگذارى کرده‌اند، وقف سنتی کهن و ایرانی است که مردم ایران پس از ورود اسلام به این کشور با آن آشنا شدند.

حق شناس

وقف به‌معناي هديه ابدي براي خدمت عمومي يا نگه‌داشتن اصل چيزي و جاري بودن منفعت آن در جهت خير و نيكي و رضاي خداست.در قرآن كريم اگرچه كلمه وقف نيامده است، ولي عناويني همچون صدقه، خير، برّ، انفاق و احسان در آن مشاهده مى‌شود و هر يك از اين عناوين بر وقف صدق مي‌كند، زيرا وقف، هم صدقه است و هم برّ و نيكي و هم احسان.
وقف در سنت و سيره ائمه و بزرگان ديني و مذهبى ما بسيار ساري و جاري بوده است.

در تاريخ مي‌توان به چاه‌هايي اشاره كرد كه امام اول شيعيان حضرت اميرالمومنين‌علي‌(ع) با دستان مبارك خود حفر مي‌كرده و با اتمام آن قلم و دوات طلب مي‌كردند تا آن را وقف نمايند.به تعبير روايات عنوان باقيات الصالحات و يا صدقه جاريه براي واقفين انتخاب شده است كه توسط آنها و يا وارثين آنها در اختيار عموم مردم قرار داده شده است و نقش بي‌بديل و تأثيرگذاري را در جهت افزايش سطح تسهيلات و حتي فرهنگ و زندگي شهري ايجاد كرده است.

اكثريت مساجد، حسينيه‌ها، تكايا، مدارس، كتابخانه‌ها، بيمارستان‌ها و... از جمله اين موارد است كه اگر نبودند مشكلات فراوان و غيرقابل تصوري، فراروي يكايك شهروندان ايجاد مي‌شد. و گذشتگان ما به‌واسطه آشنايي با فرهنگ بسيار تأثيرگذار وقف ميراث گرانبهايي از خود براي ما و آيندگان به‌جا گذاشته‌اند. فرهنگي كه نه‌تنها نشان از ايمان و اعتقادت راستين ايشان دارد بلكه نشان بارز و شاهد صادقي از فرهنگ متعالي اين عزيزان و خيرخواهي و نوع‌دوستي اين بزرگواران دارد. جامعه‌اي كه سنت حسنه وقف در آن جريان دارد جامعه‌اي زنده و پويا بوده و مردم آن جامعه از زندگي بهتر و رفاه بيشتري برخوردارند.

اما آنچه امروز آحاد جامعه ما و به‌ويژه مسئولان امر و بالاخص متوليان فرهنگي جامعه مي‌بايست نسبت به آن اهتمام ويژه كنند فرهنگسازي، ترغيب و تشويق عموم مردم براي گسترش سنت زيبا و تأثير‌گذار وقف به‌عنوان راهكاري خلاق در مديريت شهري است كه گسترش آن، گوياي رشد و توسعه شهري بوده و زمينه‌ساز ايجاد مدينه فاضله و نزديك شدن هرچه بيشتر سطح زندگي شهري به مرزهاي ايده‌آل خواهد بود. در شهرهاي بزرگي همچون تهران، بسياري از امكانات و تسهيلاتي كه براي ارتقاي زندگي شهري وجود دارد امكاناتي است كه از طريق وقف و توسط خيرين و واقفين نيكوكار فراهم شده است.

از روزگاران دور وقف در ايجاد و احداث عناصر كالبدي خرد و بزرگ شهر نظير مساجد، مدارس، حمام‌ها، آب‌انبار‌ها، سقاخانه‌ها، روشنايي معابر و بازارچه‌ها تا شكل‌گيري و توليد كلان‌ترين فضاهاي شهري نظير بخش‌هاي مختلف بازار تهران و مجموعه‌هاي تجاري همچون كاروانسراها، سراها،‌تيمچه‌ها و راسته‌ها نقشي شايسته ايفا كرده است. به‌طوري‌كه به گفته مسئولان امر، بيش از نيمي از بازار بزرگ تهران موقوفه است.

آنچه كه امروز در وهله اول بر دوش متوليان امر و اصحاب رسانه و فرهنگ و در وهله بعد بر دوش يكايك ما و عموم شهروندان سنگيني مي‌كند، فرهنگسازي‌ هرچه بيشتر براي گسترش مستمر و مدام فرهنگ زيباي وقف است كه در كنار بركات و فوايد بي‌شمار، مي‌تواند علاوه بر ارتقاي سطح رفاه و زندگي عمومي زمينه اشتغال پايدار را نيز فراهم كند.

مسئله‌اي كه امروزه به‌عنوان يكي از مهم‌ترين دغدغه زندگي شهري، اذهان بسياري از آحاد مردم و مديران را به‌خود مشغول كرده است. فرهنگ متعالي وقف به‌عنوان يكي از مهم‌ترين و كارآمدترين شيوه‌هاي مديريت شهري است كه همچون شجره طيبه عمل كرده است، «اصلها ثابت و فرعها في السماء توتي اكلها كل حين باذن ربها» درخت پر بركت وقف ميوه‌ها و ثمرات بسياري دارد كه آيندگان و گذشتگان از آن بهره مي‌برند و خواهند برد. شايد بتوان مهم‌ترين اثر وقف را در اين بيت مشهور خلاصه كرد كه مي‌گويد: ديگران كاشتند و ما خورديم ما بكاريم تاديگران بخورند.

کد خبر 389941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha