دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

اسکان آسیب‌دیدگان زلزله در خانه‌های پیش‌ساخته یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی است که در چند روز اخیر درباره‌ آن بحث می‌شود.

ساخت سرپناه امن برای زلزله زدگان

سرد شدن هوا و احتمال بارش باران اين حساسيت‌ها را بيشتر كرده تا جايي كه چند روزي است كمپين‌هايي براي خريد و نصب كانكس‌‌ها و خانه‌هاي پيش‌ساخته در كرمانشاه و سر پل ذهاب به راه افتاده است. طراحي خانه‌هاي پيش‌ساخته براي شرايط اضطراري يكي از جدي‌ترين دغدغه‌هاي طراحان است. آنها دنبال ساخت خانه‌هايي هستند كه ارزان و با مقاومت بالا باشند و در كمترين زمان ممكن ساخته شوند.

  • خانه‌هايي بدون نياز به ابزار

ايده اتاقك‌هاي پيش‌ساخته‌ شركت «ايكيا» كه برنده بهترين طراحي خانه‌هاي پيش‌ساخته‌ سال شده، نخستين بار بعد از وقوع جنگ در عراق و سوريه به ذهن طراحان اين شركت رسيد. اين اتاقك‌ها قرار بود تا مدتي نسبتا طولاني حكم خانه‌ ساكنان را داشته باشند و بيشتر امكانات اوليه زندگي - مثل برق - را بدون نياز به يك شبكه خارجي تأمين كنند. برق در اين كانكس‌ها با كمك دستگاه‌هاي خارجي مثل موتور برق يا پنل‌هاي خورشيدي تأمين مي‌شود. اين خانه‌ها كه توسط كميسارياي پناهندگان سازمان ملل متحد به‌طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به‌خاطر رعايت 6 اصل شامل طراحي، زيبايي، ساختار مقاوم، شيوه ساخت راحت و سريع و سادگي سوار كردن يكي از پرطرفدارترين خانه‌هاي پيش‌ساخته در دنياست. اين اتاقك‌ها در يك سري جعبه‌هاي كوچك به گيرنده تحويل داده مي‌شوند و در محلي ديگر بايد قطعات آن را روي هم سوار كرد. طراحي اين خانه‌ پيش‌ساخته طوري است كه بدون نياز به ابزار و افراد آموزش‌ديده در عرض چند ساعت ساخته مي‌شود.

  • خانه‌هاي بتني 1-2-3

خانه‌هاي بتني بزرگ يكي از بلندپروازانه‌ترين ايده‌هايي است كه قرار است با ساده‌ترين ابزارهاي ممكن، يك اتاقك پيش‌ساخته‌ مقاوم اما ارزان را توليد كند. اين خانه‌ها براي ساخت بيمارستان‌هاي صحرايي نيز كاربرد دارند و هر بسته اين خانه‌ها - بنا به وسعت‌شان - بين 7 تا 20كيلوگرم به ازاي هر مترمربع ساختمان وزن دارند. هر مترمربع از آنها بين 23 تا 60دلار آمريكا قيمت‌شان است. براي ساختن اين سازه‌هاي مقاوم فقط كافي است بسته‌هاي مواد اوليه را روي يك سطح صاف پهن كرده و آن را به يك منبع توليد فشار باد قوي وصل كنيد. بعد از مدتي بسته شروع به باد كردن مي‌كند و شكل يك محفظه‌ بادشده را به خودش مي‌گيرد. براي مهار سيستم يك پوشش پلاستيكي جلوي رشد بيش از اندازه بتن را گرفته و آن را شكل مي‌دهد. بعد از اين مرحله بايد روي چادر آب بپاشيد تا لايه‌هاي بتني محكم و مقاوم شوند. مرحله آخر هم باز كردن درها و پنجره‌هاست كه از قبل در سيستم تعبيه شده‌اند. تمام اين عمليات كمتر از 20دقيقه طول مي‌كشد.

  • خانه‌هاي چندطبقه پيش‌ساخته

خانه‌هاي پيش‌ساخته‌ «بروكلين فرم گريسون» يكي از ايده‌هاي اسكان آسيب‌ديدگان حوادث است كه هرچند نسبت به بقيه‌ رقبا زمان بيشتري براي ساخت آن بايد اختصاص داد اما عمر بيشتري دارد و تا سال‌ها بعد از وقوع حادثه مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد. اين خانه‌ها كه اداره حوادث غيرمترقبه نيويورك روي آن سرمايه‌گذاري كرده، در عرض 15ساعت سرهم مي‌شوند. اين خانه‌ها با ساختاري شبيه به اسباب‌بازي‌هاي لگو سرهم مي‌شوند. يك ماژول قابل تعويض هم در پشت خانه قرار مي‌گيرد كه مي‌توان با كمك آن خانه را به برق و آب شهري متصل كرد. اتاق نشيمن، آشپزخانه، ‌سرويس بهداشتي و انباري جزو بخش‌هاي اصلي اين خانه‌هاي پيش‌ساخته هستند كه فضايشان را مي‌توان كوچك و بزرگ كرد يا تغيير داد.

کد خبر 389950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha