همشهری آنلاین: نیچروان بارزانی به دنبال اعلام ابطال همه پرسی منطقه کردستان عراق توسط دادگاه عالی فدرالی عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی با رد این تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق که بدون حضور نماینده اقلیم اتخاذ شده است، گفت: این تصمیم یک طرفه گرفته شده است.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق حکم ابطال همه پرسی را نپذیرفت

به گزارش ایرنا، بارزانی افزود: ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم، ولی باید بدانیم که در چهارچوب عراق فدرال باید همه مواد قانون اساسی اجرا شود نه اینکه ماده ای اجرا و بقیه مسکوت باقی بماند.

وی اظهار داشت: ما در خصوص ابطال یا عدم ابطال همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد، اگر بغداد در سال های گذشته قانون اساسی را اجرا می کرد، نیازی به همه پرسی نبود.

نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: تلاش های این منطقه برای گفتگو با بغداد ادامه دارد و اقلیم مصر است مشکلات را از طریق قانون اساسی حل و فصل کند.

نامبرده خواهان حضور طرف سوم در مذاکرات اربیل و بغداد شد و گفت: اگر جامعه بین المللی می خواهد در عراق ثبات وجود داشته باشد، می بایست قانون اساسی کاملا اجرا شود و به این منظور نیاز به طرف سوم داریم تا در مذاکرات حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما به طرف سوم برای تفسیر قانون اساسی عراق نیاز داریم چرا که در 14 سال گذشته بسیاری از مفاد قانون اساسی عراق اجرا نشده است و این را هم با وزیر امورخارجه آمریکا به بحث گذاشته ایم.

بارزانی همچنین از عودت لایحه بودجه 2018 عراق به نخست وزیری استقبال کرد و گفت: بازگشت لایحه بودجه را فرصتی خوبی برای گفتگو می دانیم چرا که در لایحه جدید حقوق اقلیم کردستان عراق تمام و کمال مد نظر قرار نگرفته است.

بارزانی در خصوص روابط اقلیم با جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت: ما خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها هستیم.

دادگاه عالی فدرال عراق روز دوشنبه با صدور حکمی همه پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی و باطل اعلام کرد.

دولت اقلیم پیش تر از پایبندی خود به رای دادگاه عالی فدرال مبنی بر نبود ماده ای در قانون اساسی که حق جدایی طلبی را به رسمیت بشناسد، خبر داده بود.

این اعلام پایبندی از سوی برخی به معنای پذیرش بطلان همه پرسی سوم مهر منطقه شمال عراق تلقی شد، اما واکنش امروز مسوولان اقلیم نشان می دهد که آنها برغم اعلام پایبندی به رای قبلی دادگاه عالی، رای جدید این دادگاه مبنی بر بطلان همه پرسی و آثار و نتایج آن را نمی پذیرند.

کد خبر 390036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha