همشهری‌آنلاین: دو عضو پیشین دولت کاتالونیا که به دلیل نقششان در رفراندم استقلال کاتالونیا در زندان به سر می‌برند، پس از قبول کنترل مادرید بر این منطقه خواستار آزادی از زندان شدند.

 وکلای خوردی ترول و جوزپ رول از دادگاه عالی درخواست آزادی آنها را کرده‌اند.

وکلای این دو عضو پیشین دولت کاتالونیا اعلام کردند که آنها هیچ مقاومت و واکنشی درباره تحرکات مستقیم ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا درباره کاتالونیا از خود نشان ندادند.

وکلای این دو فرد اعلام کردند: هیچ‌گونه خطری وجود ندارد که آنها پنهان شوند و یا شواهد را از بین ببرند. وکلای ما اجرای ماده 155 قانون اساسی توسط دولت اسپانیا را قبول کرده‌اند.

اوایل این ماه دادگاه عالی اسپانیا رئیس پارلمان کاتالونیا را آزاد کرد. او پس از این‌که هرگونه فعالیت سیاسی علیه قانون اساسی اسپانیا را رد کرد، آزاد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا کنترل مستقیم منطقه خودمختار کاتالونیا را بعد از برگزاری رفراندوم استقلال اول اکتبر سال جاری میلادی به دست گرفته است؛ این رفراندوم توسط دادگاه‌های اسپانیا غیرقانونی خوانده شده است.

دولت اسپانیا همچنین خواستار برگزاری انتخابات منطقه‌ای در ۲۱ دسامبر(30 آذر) شده است و حزب پوجدمون، رهبر عزل شده کاتالونیا هنوز نتوانسته است با سایر احزاب جدایی‌طلب روی موارد مشخصی توافق کند.

براساس نتایج یک نظرسنجی، حامیان استقلال در صورتی می‌توانند در انتخابات پیروز شوند که اهداف مشترکی داشته باشند و در آن صورت هم، از کسب اکثریت مطلق پارلمانی باز می‌مانند.

همچنین اسپانیا اعلام آمادگی کرده که برای دادن اختیارات بیشتر مالی با کاتالونیا گفت‌وگو می‌کند.

مادرید اعلام کرده است به دنبال راهی برای کاتالونیاست که قدرت جمع‌آوری و مدیریت مالیات منطقه خود را داشته باشد. سیستمی که در حال حاضر منطقه باسک از آن بهره می‌برد.

منابع ارشد دولت اسپانیا اعلام کردند: در حالی که مخالفت جدی با حزب حاکم درباره برگزاری هرگونه رفراندوم و یا خودمختاری در منطقه کاتالونیا وجود دارد این آمادگی وجود دارد که گفت‌وگوهایی درباره کنترل بیشتر کاتالونیا بر مسائل مالی خود از جمله جمع‌آوری و مدیریت مالیات این منطقه انجام شود.

یک منبع ارشد دولت اسپانیا اعلام کرد: اگر کاتالان‌ها خواستار گفت‌وگو درباره بسته مالیاتی این منطقه باشند ما آماده گفت‌وگو در این باره هستیم. اين سیستم در باسک در شمال اسپانیا که خود مسئول جمع آوری مالیات‌هایش است اجرا شده و سیستم مخصوص خود را دارد و می‌توان مشابه آن را در این منطقه نیز اجرا كرد. ما آماده گفت‌وگو در این باره هستیم.

کد خبر 390128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha