همشهری آنلاین: نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار با اشاره به تابش خورشید و پتانسیل بالای تولید انرژی خورشیدی در کشور گفت: تابش هشت دقیقه‌ای خورشید توان تامین یک سال انرژی را در کشور دارد.

تابش ۸ دقیقه نور خورشید می‌تواند انرژی یک سال کشور را تامین می‌کند

به گزارش ایرنا، رضا مکنون روز سه‌شنبه در سیزدهمین همایش بین‌المللی روابط عمومی با شعار روابط عمومی و نقش آن در تحقق توسعه پایدار افزود: این زمان هشت دقیقه‌ای در کشور ما، در آمریکا 15 تا 16 دقیقه است؛ بنابر این می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از پتانسیل موجود به نحو مطلوب برای رسیدن به انرژی پاک و توسعه پایدار استفاده کرد.

وی اظهار کرد: تابش خورشید در کشور در هر متر مکعب تا دو هزار کیلو وات بر ساعت انرژی تولید می‌کند البته به شرط آن که از تمام توان این انرژی استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به این که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا خاموش شدن خورشید دو میلیارد سال دیگر زمان باقی است، گفت: کشورهای آلمان و هلند اعلام کردند که تا سال 2030 دیگر سوخت فسیلی تولید نخواهند کرد و تلاش می‌کنند تمام نیازهای انرژی خود را از خورشید و منابع پاک تامین کنند.

وی تاکید کرد: در حالی که ایران کشوری است با تابش خورشیدی فراوان اما اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان تکیه ما بر سوخت‌های فسیلی است، بسیاری از کلانشهرها به ویژه تهران در حال خفه شدن هستند، در سال 2016 که 320 هزار نفر فوتی در ایران ثبت شد، علت فوت 29 هزار و 400 نفر از این تعداد با آلودگی هوا مرتبط بود.

نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار گفت: تمام دنیا فهمیده‌اند که نحوه زندگی امروزی به گونه‌ای است که کربن زیاد تولید می‌شود، شاید رییس جمهوری آمریکا این موضوع را قبول نداشته باشد اما کشورهای دنیا به این موضوع پایبند هستند که باید تولید کربن را کاهش دهند و بر این اساس در نشست پاریس به یک توافق رسیدند؛ ایران هم متعهد شد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد اما در عمل اقدامی در این راستا دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر نقش توسعه پایدار در حفظ محیط زیست افزود: در برنامه ششم توسعه آن طور که باید به این مقوله توجه نشده که امیدواریم بنیان برنامه هفتم، توسعه پایدار باشد.

مکنون تصریح کرد: البته باید به این مقوله مهم هم توجه کنیم که نیازها و برنامه‌های توسعه‌ای خود را بر اساس شرایط کشور بومی‌سازی و برنامه‌ریزی کنیم و فقط از کشورهای دیگر کپی‌برداری نکنیم.

وی به زلزله اخیر استان‌های غربی کشور اشاره کرد و گفت: ایران کشوری زلزله‌خیز است؛ نقشه زمین‌شناختی نشان می‌دهد تمام نقاط کشور پتانسیل زلزله دارد، حال این سوال پیش می‌آید که ما سرزمین خود را نمی‌شناسیم؟ چرا باید برای چنین زلزله‌ای تا این حد تلفات داشته باشیم؟

مکنون تاکید کرد: چرا الگوی درستی برای زندگی خود تهیه نکردیم تا در مقابل این گونه خطرات ایمن باشیم، اکنون چند سالی است زلزله در ژاپن خسارت جانی به همراه ندارد آنها به سمت به صفر رساندن تلفات مادی در حرکت هستند اما چنین زلزله‌هایی در ایران همچنان کشته می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر به نقش مدیریت بحران یکپارچه در کشور اشاره کرد و گفت: هنوز یک مدیریت یکپارچه بحران در کشور وجود ندارد، بعد از هشدار وقوع توفان در میامی آمریکا در مدت 48 ساعت حدود 6.5 میلیون نفر را از محل حادثه تخلیه کردند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد از پیرامون خود شناخت واقعی نداریم، تالاب‌ها خشک شده اند، آب رودخانه‌ها 40 درصد است و آب پشت سدها بیش‌تر از 40 درصد نیست، دریاچه ارومیه خشک شده؛ دریاچه‌ای که میلیون‌ها سال وجود داشته است، تمام این‌ها به نبود شناخت صحیح از سرزمین، نداشتن توسعه پایدار و نحوه مدیریت منابع بر می‌گردد، این عدم شناخت موجب شد تا الگویی نادرست برای توسعه کشاورزی در منطقه شکل گیرد تا دریاچه را به این روز در آورد.

مکنون به نقش روابط عمومی‌ها در تحقق توسعه پایدار گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند افکار عمومی را بیدار کنند و جامعه را تغییر دهند.

وی با اشاره به این که تغییر جامعه به سه مقوله به هم پیوسته بستگی دارد، افزود: ابتدا باید سردمداران، مدیران و قدرتمندان قانع شوند، دوم متخصصان و نخبگان باید هوشمندانه معایب را بازگو کنند و مقالات راهگشا برای کشور بنویسند و سوم عقل عام یا همان عقل جامعه است، تا عقل جامعه بالا نیاید دو بخش دیگر هر کدام به راه خود می‌روند و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد که در این میان نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم است.

سیزدهمین همایش بین‌المللی روابط عمومی با شعار روابط عمومی و نقش آن در تحقق توسعه پایدار ديروز با حضور سوتلانااستاو ریوا عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی و رییس این انجمن در سال 2019، زهرا گون گور رییس سابق انجمن بین‌المللی روابط عمومی و جمعی از روابط عمومی‌های کشور در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار و تعدادی از روابط عمومی‌های برتر معرفی و لوح تقدیر دریافت کردند.

کد خبر 390267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha