پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

روز گذشته سعد حریری در حضور مقامات دولتی لبنان و مردم این کشور اعلام کرد از استعفای خود چشم‌پوشی کرده است و به این ترتیب پرونده استعفای جنجالی نخست‌وزیر لبنان وارد فصل جدیدی شد.

حریری

حريري كه به مناسبت شركت در جشن روز استقلال لبنان در ساعات اوليه روز سه‌شنبه وارد بيروت شده بود، در جريان سخنراني خود در مراسم اين جشن اعلام كرد: استعفاي خود را به رئيس‌جمهور عون ارائه داده‌ام اما به درخواست ايشان فعلا دست نگه‌داشته و اين استعفا را پس مي‌گيرم تا بر سر دلايل و پيشينه آن رايزني بيشتري صورت بگيرد.

حريري ابراز اميدواري كرده كه عقب‌نشيني وي از استعفا، مقدمه‌اي براي گفت‌وگوي جدي مسئولين و سياستمداران لبناني در چارچوب توافق طائف و تحكيم موقعيت دولت وفاق ملي باشد. حريري در پايان سخنان خود بار ديگر بر ضرورت اجتناب لبنان از ورود به درگيري‌هاي منطقه‌اي كه به روابط اين كشور با همسايگان عربش آسيب وارد مي‌كند، تأكيد كرد.

سعد حريري در 13آبان درحالي‌كه به رياض سفر كرده بود، مقابل دوربين شبكه العربيه عربستان حاضر شد و استعفاي خود از نخست‌وزيري دولت لبنان را اعلام كرد؛ اقدامي كه موجب تعجب تمامي رسانه‌ها، سياستمداران و حتي دوستان و نزديكان حريري در لبنان شد. وي سرانجام در پي فشارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي بعد از 14روز اقامت در عربستان قادر به ترك اين كشور و سفر به فرانسه شد؛ درحالي‌كه 2 فرزند كوچكش در رياض باقي ماندند؛ امري كه در بسياري از رسانه‌ها از آن به‌عنوان گروگانگيري ياد شد.

نخست‌وزير لبنان پس از 3روز اقامت در فرانسه اين كشور را به مقصد قاهره ترك كرده و ديداري با عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور اين كشور داشت. بعد از آن در سفري مختصر (كمتر از يك ساعت) وارد قبرس شده و در نهايت، روز گذشته به كشور خود بازگشت. اين در حالي است كه همسر و فرزند ارشد حريري كه در فرانسه همراه او بودند،

او را در اين سفر همراهي نكرده‌اند. تاكنون هيچ‌گونه جزئياتي از سفر حريري به مصر و حتي علت سفر كوتاه او به قبرس منتشر نشده است.روزنامه راي‌اليوم در اين زمينه نوشته است: حريري در حالي مقابل دوربين العربيه از ضرورت مقابله با ايران و قطع بازوان اين كشور در منطقه سخن مي‌گفت كه كمتر از يك‌ماه بعد مجددا ناچار به مذاكره در حالتي آرام و منطقي با نمايندگان اين كشور در لبنان شده است.

بسياري از رسانه‌ها و حتي سياستمداران غربي، ازجمله وزير خارجه آلمان، عربستان را متهم به اعمال فشار بر نخست‌وزير لبنان و حتي گروگانگيري وي كرده‌اند. اكنون و در نتيجه بازپس‌گيري استعفاي حريري، به‌نظر مي‌رسد حملات رسانه‌ها و افكار عمومي عليه سياست‌هاي عربستان در قبال لبنان افزايش يابد.

کد خبر 390332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha