همشهری آنلاین: یافته‌های یک بررسی در کانادا نشان می‌دهد تصادف‌های موتورسیکلت نسبت به تصادف‌های ماشین باعث آسیب‌های شدیدتر، مرگ‌ومیر بیشتر و هزینه‌های پزشکی بالاتری می‌شوند.

به گزارش رویترز این پژوهشگران می‌گویند پژوهش‌های پیشین فراوانی نشان داده‌اند که تصادف‌های موتورسیکلت نسبت به تصادف‌های ماشین باعث جراحات گسترده‌تری می‌شوند، اما بررسی اخیر شواهد تازه‌ای درباره خسارات مالی این تصادف‌ها ارائه می‌دهد.

این پژوهشگران داده‌های مربوط به ۲۶۸۳۱ بیمار مجروح شده در تصادف‌های موتورسیکلت و ۲۸۱۸۲۶ مورد جراحت در تصادف‌های ماشین را بررسی کردند. درمجموع معلوم شد میزان جراحت‌های ناشی از تصادف‌های موتورسیکلت سه برابر بیشتر میزان جراحت‌های تصادف‌های ماشین است. همچنین جراحت‌های شدید با احتمال ۱۰ برابر بیشتر در تصادف‌های ماشین رخ داده بود.

همچنین این بررسی نشان داد که هزینه درمان مجروحان حوادث موتورسیکلت‌ها در طول دو سال پس از تصادف دو برابر هزینه درمان مجروحان حوادث ماشین است.

دکتر دانیل پینکوس از بیمارستان سانی‌بروک و دانشگاه تورونتو و سرپرست این پژوهش گفت:‌«ما نشان داده‌ایم که حوادث مربوط به موتورسیکلت به‌طور قابل‌توجهی خطرناک‌تر و پرهزینه‌تر از تصادف‌های ماشین هستند و احتمالاً در آینده هم این وضعیت ادامه خواهد یافت.»

او افزود:‌ » این بررسی از این لحاظ اهمیت دارد که باوجود بهبود قابل‌توجه در ایمنی وسایل نقلیه موتوری در طول ۲۰ سال گذشته، میزان مرگ‌ومیر و عوارض مربوط به حوادث موتورسیکلت پایدار باقی مانده یا افزایش‌یافته است. تخمین زدن هزینه‌های پزشکی مراقبت درمانی از آسیب‌دیدگان تصادف‌های موتورسیکلت یک دلیل دیگر برای بهبودی ایمنی آن‌ها فراهم می‌کند.»

گرچه این یافته‌ها از بررسی حوادث رانندگی در ایالت اونتاریوی کانادا به‌دست‌آمده است، احتمالاً در جاهای دیگر هم می‌توان به الگوهای مشابهی رسید.

کارشناسان می‌گویند ازآنجاکه موتورسیکلت‌ها حفاظ کمتری دارند و بیشتر در معرض جاده قرار دارند، خطر بسیار بالاتر وارد آمدن به قفسه سینه، ناحیه شکمی، سر و اندام‌ها وجود دارد. گذاشتن کلاه‌خود می‌تواند از جراحت سر جلوگیری کند، اما از بقیه بدن حفاظت نمی‌کند.

تازه بسیاری افراد نیز کلاه‌ ایمنی بر سر نمی‌گذارند و باید الزام قانونی فراگیری برای به سر گذاشتن آن‌ها ایجاد شود.

ایمنی ماشین‌ها در طول سال‌ها با کمربندهای ایمنی، کیسه‌های هوایی، استحکام ساختاری بهبود بسیاری یافته است و اکنون افراد سوار بر ماشین‌ها حفاظت بسیار بیشتری دارند.

از طرف دیگر باوجوداینکه صرف سوارشدن بر موتورسیکلت یا دوچرخه، افراد در یک تصادم آسیب‌پذیر بیشتری دارند، اما با اقدامات مشخصی مانند استفاده از سیستم‌های ترمز ضد قفل شدن می‌توان واحدی این وضعیت را بهبود بخشید.

کد خبر 390345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha