جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

۲۰ روز از بازداشت‌های گسترده در خاندان سعودی می‌گذرد و اکنون ۲ خبرنگار غربی همزمان زوایایی از این اتفاق بی‌سابقه را بازگو کرده‌اند؛ «لیز دوست» خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی به محل بازداشت این افراد رفته و «توماس فریدمن» از روزنامه نیویورک‌تایمز پای سخنان محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد جوان عربستان که دستور بازداشت‌ها را صادر کرده نشسته است.

عربستان

برداشت ليز دوست تاحدودي نسبت به اين اقدام بدبينانه بوده است اما توماس فريدمن اقدامات بن‌سلمان را بخشي از اصلاحات «چشمگير» عربستان‌سعودي مي‌خواند. فريدمن اين اصلاحات را «بهار عربي؛ به سبك سعودي» ناميده و نوشته: «بهار عربي عربستان هم بالاخره از راه رسيد.»

وليعهد عربستان در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز، دستگيري بيش از 200نفر از اعضاي خاندان سعودي كه 11شاهزاده هم در ميان آنها ديده مي‌شود را تنها در جهت مبارزه با فساد اعلام كرده است. او در واكنش به اتهام‌هايي كه اين بازداشت‌ها را اقدامي در جهت تقويت قدرت شخصي بن‌سلمان دانسته‌اند مي‌گويد: «مضحك است.» او مي‌گويد از سال1980 تاكنون هرساله حدود 10درصد بودجه دولت در رده‌هاي مختلف بلعيده شده است.

او مي‌گويد اكنون قرار است 100ميليارد دلار پول‌هاي دزديده شده به دولت بازگردد. فريدمن در حمايت از آنچه اصلاحات انجام شده در عربستان طي ماه‌هاي اخير از سوي بن‌سلمان خوانده است مي‌نويسد: «برخلاف ديگر كشورهاي عربي كه اصلاحات در آنها از پايين به بالا بوده، اصلاحات عربستان از بالا انجام شده و در ترميم وجهه عربستان و اسلام در جهان تأثير بسيار خواهد داشت.» بن‌سلمان در اين مصاحبه به حمايت دونالد ترامپ از عربستان در مقابل ايران و همچنين بازداشت‌هاي اخير نيز اشاره كرده و از او قدرداني مي‌كند. ترامپ اخيرا در پستي توييتري نوشته بود: «من به سلمان و فرزندش اعتماد دارم؛ آنها مي‌دانند چه مي‌كنند. افراد بازداشتي سال‌ها بود عربستان را مي‌دوشيدند.»

برخلاف نگاه مثبت و البته بي‌سابقه فريدمن، ليز دوست از «مجلل‌ترين» بازداشتگاه‌ جهان سخن مي‌گويد كه شاهزاده‌هاي سعوي به جرم «پولشويي و فساد مالي» در آن زنداني‌ شده‌اند. او كه به همراه فيلمبردارش نخستين خبرنگاراني هستند كه اجازه پيدا كرده‌اند وارد هتل ريتز كارلتون، محل نگهداري اين افراد شوند، مي‌گويد كه 95درصد از بازداشتي‌ها قبول كرده‌اند بخش قابل توجهي از ثروت‌شان را بدهند و از اين زندان آزاد شوند؛ اين همان مبلغ 100ميليارد دلاري است كه سلمان در مصاحبه با فريدمن مطرح مي‌كند. خبرنگار‌ بي‌بي‌سي مي‌گويد، با وجود تمام ادعاهايي كه از سوي دولت مطرح شده، مردم بيرون اين ديوار‌ها مي‌پرسند اين «بگير ‌و ‌ببندها» دقيقا براي چيست؟

کد خبر 390421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha