شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۴
۰ نفر

دکتر اسماعیل امینی-طنزپرداز و مدرس دانشگاه: «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» این سخن مشهور ازشهید مدرس است. و من برآنم که می‌توان آن را تعمیم داد و گفت: سیاست هر کسی عین دیانت اوست.

دکتر اسماعیل امینی طنزپرداز و مدرس دانشگاه

يعني فرقي نمي‌كند كه كسي به پيوستگي دين و سياست معتقد باشد يا طرفدار جدايي دين از سياست باشد؛ درهرحال رفتار سياسي افراد نشانگر اعتقادات آنهاست. به‌عبارت ديگر، هيچ‌كسي نيست كه حتي اگر بخواهد، بتواند مغاير با اعتقاداتش عمل كند. بنابراين از روي رفتار انسان‌ها مي‌توان به نظام اعتقادي و ارزش‌هاي مورد قبول‌شان پي برد؛ زيرا نظام فكري و اعتقادي افراد، آن چيزي نيست كه بر زبان مي‌آورند بلكه آن چيزي است كه در رفتارشان ديده مي‌شود.

مثلاً كسي كه براي كسب رأي بيشتر، دروغ مي‌گويد و به رقيبانش تهمت مي‌زند، به ديني معتقد است كه در آن دروغ گفتن و تهمت‌زدن، آزاد است. كسي كه هنگامِ انتخاب و انتصابِ همكارانش، به جاي توجه به صلاحيت اعتقادي و تخصص، ارتباط‌هاي حزبي و داد و ستدهاي جناحي و حتي روابط دوستانه و خويشاوندي را ملاك گزينش مي‌كند، به ديني معتقد است كه در آن، روابط جناحي و دوستانه ارزشمندتر است از صلاحيت اعتقادي و تخصص.

كسي كه هنگامِ ديدنِ خطاها و لغزش‌هاي نزديكان و يارانِ هم‌حزبي‌اش، نگران نمي‌شود و درپي تكذيب و انكار برمي‌آيد، به ديني معتقد است كه در آن خطاها و لغزش‌ها فقط از رقيبان ناپسند است و از دوستان، هر خطا و لغزشي هر چند بزرگ و پليد باشد، مقبول و مطبوع است. فضاي رسانه‌اي و صفحات خبرگزاري‌ها و نشريات را مرور كنيد و ببينيد با چند نوع دين و نظام ارزشي مواجه مي‌شويد.

به‌ويژه در بخش‌هاي غيررسمي‌تر مانند صفحات شخصي برخي فعالان سياسي و رسانه‌اي و طرفداران و حاميان اين جناح و آن جناح و آن يكي جناح! كه فضايي است غبارآلود از بدبيني و تهمت و دروغ و فحاشي و عصبانيت و تمسخر و استهزا و تحقير. اين فضاي غبارآلود نشانگر ديانت شگفتي است كه در سايه بازي‌ها و بازيچه‌هاي سرگرم كننده سياست، حساسيت چنداني نسبت به حقيقت و اخلاق و عدالت ندارد.

حتي در حد رعايت آداب معمول سخن گفتن، حساسيتي نسبت به متانت و ادب و احترام ندارد. به جاي نقد و تحليل و استدلال و تعقل، شخصيت و خانواده و آبا و اجداد و محارمِ رقيبان آماج تعابير زشت و كلمات ركيك مي‌شود. مؤدبانه‌ترين و قابل نقل‌ترين القاب و تعابير مبادله شده ميان پيروان اين نوع ديانت سياسي، حرف‌هايي است از اين دست: دزد، جاسوس، جلاد، آشغال، بي‌غيرت، اجنبي‌پرست، اختلاس‌گر، غربزده، بي‌دين، بي‌عرضه و... .

به راستي اين چه نوع ديانت شگفتي است كه در آن، نشاني از متانت و ادب و اخلاق و انصاف و عدالت و عقلانيت نيست؟
نامش را هرچه مي‌خواهيد بگذاريد، اما مسلم است كه اين نوع ديانت، با دين رسول‌الله صلوات‌الله عليه يكي نيست. و اين نوع سياست ورزي، با تعاليم علي عليه‌السلام و امامان معصوم عليهم السلام، نسبتي ندارد.

کد خبر 390427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha