یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

سرما و کاهش دمای هوا در روزهای اخیر سبب شد تا تک‌درنای سیبری پس از تأخیر ۲ماهه بار دیگر برای زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار در استان مازندران فرود آید.

درنا

به گزارش ايرنا، اين تك‌درنا كه «اميد» نام دارد، آخرين بازمانده از درناهاي سفيد سيبري است كه در يك دهه اخير با وجود مرگ زوجش «آرزو» به تنهايي به تالاب فريدونكنار سفر مي‌كند. اميد در حالي صبح ديروز در تالاب فريدونكنار مشاهده شد كه حاميان اين پرنده زمستان‌گذران در حال انقراض، از آمدنش نااميد شده بودند. نسل درناي سفيد از ميان 15گونه درناي موجود، در حال انقراض است.

اين‌گونه درناهاي سيبري به‌جز سال‌هاي 88 و 94 در تمامي نيم‌قرن گذشته با طي مسيري حدود 5هزار كيلومتري، مازندران را به عنوان مقصد زمستان‌گذراني خود انتخاب كردند. رئيس اداره حيات‌وحش محيط‌زيست مازندران گفت كه تك‌درناي سيبري صبح چهارم آذر در تالاب فريدونكنار مشاهده شد. كوروش ربيعي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: زمان سفر اين پرنده از سيبري به عرض‌هاي جنوبي در تالاب فريدونكنار در چند سال اخير با وقفه انجام مي‌شود به‌طوري كه از اوايل مهر‌ماه به اوايل آذر‌ماه رسيد.

وي دليل اين تأخير را ناشي از مساعد‌بودن شرايط آب و هوايي در 2زيستگاهي دانست كه درناي سيبري پيش از آمدن به مازندران در آن اقامت مي‌كند. دُرناي سيبري كه اميد از گونه آنهاست و با نام علمي «گروس لئوكوجرانوس» Grus leucogeranus شناخته مي‌شود، پرنده‌اي در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست كه قدي نزديك به يك‌و‌نيم متر دارد و فاصله 2بال آن بيش از 2متر است. اين درنا بدني يكدست سفيد با پاهاي بلند سرخ‌‌رنگ دارد و منقار بلند سياهي روي صورت قرمز‌رنگ آن نشسته‌ است.

درناي سيبري به 3جمعيت اصلي شرقي، غربي و مركزي تقسيم مي‌شود. جمعيت مركزي اين‌گونه منقرض شده است و جمعيت غربي هم به گفته كارشناسان محيط‌زيست درصورت مرگ «اميد» به‌طور قطعي منقرض خواهد شد.

کد خبر 390582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha