دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنج سال پس انفجار مراکز تجارت جهانی هنوز عوارض بهداشتی ناشی از آن گریبانگیر بازماندگان است.

به گزارش هلث‌دی نیوز هزاران کارگر که ماه‌ها بر روی توده عظیم  آوار سوزان آسما‌نخراش‌ها در جایی که به "منطقه صفر" معروف شد کار کردند، هنوز از بیماری‌های تنفسی مزمنی رنج می‌برند که به نام "سرفه مرکز تجارت جهانی" معروف شده است.

از دیگر سو؛ روانشناسان در مورد سالگرد حادثه نگرانند که می‌تواند باعث شود زخم‌های روانی افرادی که در نتیجه آن دچار ضربه عاطفی شدند دوباره  سر باز ‌کند.

 کارشناسان می‌گویند مشکلات بهداشتی ظهوریافته در پنج سال اخیر به میراث مداوم 11 سپتامبر بدل شده و به رشد خود ادامه خواهد داد.

 هزینه بالقوه درمان اثرات درازمدت بهداشتی 11 سپتامبر هراس‌آور  است. عاجل‌ترین آنها هزینه‌های 40000 نفر از  امدادگران و آتش‌نشانان و نیروهای پلیس که در ساعات اولیه پس از حادثه و نیز کارگرانی که برای پاک‌کردن آنجا در روزهای بعد به محل رفتند. به گفته کارشناسان این افراد مخلوطی سمی از سرب، جیوه، دیوکسین، آزبستوز، بنزن و سایر آلاینده‌های ناشی از آوار برج‌های سقوط‌ کرده استنشاق کردند.

یک گزارش جدید که هفته قبل  مرکز پزشکی مونت سینایی نیویورک منتشر کرد حاکی از آن است که 70  درصد این کارگران دجار علائم تنفسی جدید شده‌اندیا اینکه علائم قبلی‌شان بدتر شده است و 59 درصد آنها همچنان گرفتار این علائم هستند.

اکنون 5 سال پس از آن زمان ابتلای این مردان به سرطان و بیماری‌های ریوی و مرگ زودرس ناشی از آن آغاز شده است. بسیاری از این افراد مرده‌اند یا با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند یا برای تمام عمر باید با بیماریشان بسازند.

پس از سال‌ها انکار بوسیله مقامات که این  مرگ‌ها و بیماری‌های اسرارآمیز به حضور افراد در "منطقه صفر" مرتبط است، اولین شواهد محکم در ابتدای امسال به دست آمد. هنگامی که افسر پلیس نیویورک جیمز زادروگا 34 ساله به علت " بیماری ریه سیاه" فوت کرد مامور تحقیق در این مورد اعلام کرد که بیماری او ناشی از سمومی است که در "منطقه صفر" استنشاق کرده است.

سه یا چهار مورد دیگر هم در دست تحقیق قراردارد و انتظار می‌رود تعداد این موارد به زودی اوج گیرد.

کد خبر 3906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز