همشهری آنلاین: کاستاریکا در ماه ژانویه اعلام کرد برای ۲۵۰ روز از سال ۲۰۱۶ را بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی سپری کرده‌است، و این تلاش باعث شد تا کل کشور کاستاریکا در سال ۲۰۱۷ برای ۳۰۰ روز متوالی بر منابع انرژی تجدید‌پذیر تکیه کند.

کاستاریکا

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اين دستاورد، تامين 100 درصدي انرژي مورد نياز يك كشور، با توجه به جمعيت پنج ميليوني آن بسيار قابل توجه است. 

براساس آمارهاي ارائه شده توسط مركز ملي كنترل انرژي كاستاريكا 99.62 درصد از توليد برق اين كشور از پنج منبع تجديد‌پذير انرژي تامين مي‌شود. مهم‌ترين اين منابع، انرژي آب است كه 78.26 درصد از برق كاستاريكا را تامين مي‌كند، پس از آن انرژي باد با سهم 10.29 درصدي، انرژي زمين‌گرمايي با سهمي 10.23 درصدي، زيست‌توده و انرژي خورشيدي با سهم 0.84 درصدي و هيدروكربن‌ها با سهمي 0.38 درصدي از مهمترين منابع برقي اين كشور به شمار مي‌روند.

اين منابع در كنار يكديگر توانسته‌اند براي 300 روز برق مورد نياز كل كشور كاستاريكا را تامين كنند تا اين كشور بتواند ركورد پيشين خود را كه 299 روز بود، شكسته و ركوردي جديد ثبت كند. زماني كه منابع تجديد‌پذير انرژي قابل بهره‌برداري نيستند، شبكه برق كاستاريكا به پشتيباني گرمايي خود براي تامين برق رجوع مي‌كند،‌اما امسال اين اتفاق نيز در كاستاريكا رخ نداد و اين كشور از ماه مي 2017 نيازي به شبكه پشتيبان برق پيدانكرد.

با اين‌همه اين آمارها تنها در زمينه توليد برق است، كاستاريكا  هنوز از سوخت‌هاي فسيلي در خودروها يا گرمايش ساختمان‌ها استفاده مي‌كند. با اين‌همه در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان كاستاريكا نمونه‌اي درخشان از اين واقعيت است كه منابع تجديد‌پذير مي‌توانند بار سنگين تقاضاي رو به رشد نيروي برق را به دوش بكشند.

کد خبر 390606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha