همشهری آنلاین: آلودگی هوا مشکل جدی دنیای امروز است و شما نمی‌توانید از آن به طور کامل اجتناب کنید. بهترین اقدام، مقابله با اثرات منفی تنفس مواد شیمیایی سمی در هوا است.

شما می‌توانید از طریق انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل اثرات آلودگی هوا را تا حد زیادی خنثی کنید. با این حال به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید مواد غذایی اثر محافظتی طولانی مدت داشته باشند، باید آن‌ها را به طور مرتب مصرف کنید:

  • کلم بروکلی: نتایج مطالعات متعدد نشان داده که مصرف منظم کلم بروکلی به همراه آب لیمو، میزان آلودگی‌های خطرناک سرطان‌زا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. جوانه‌های بروکلی یکی از گزینه‌های غذایی پرطرفدار در مناطق آلوده چین مثل استان جیانگ سو هستند.
  • زنجبیل: اگر شما طعم تند زنجبیل را دوست دارید، قطعاً باید آن را به طور منظم به غذا و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. شما می‌توانید ریشه تازه زنجبیل یا پودر آن را که اثرات ضدالتهابی قوی دارند، به رژیمتان اضافه کنید. زنجبیل یک ترکیب سازگار طبیعی است و به توانایی طبیعی بدن برای مقاومت در برابر عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا کمک می‌کند.
  • منیزیم: یک ماده معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و لوله‌های تنفسی را در درون ریه‌های شما شل می‌کند. منیزیم در انواع آجیل مانند بادام زمینی و بادام یافت می‌شود. دانه‌ها و حبوبات نیز منابع خوب منیزیم هستند.
  • دانه‌های کتان: اسیدهای چرب امگا ۳ گزینه‌های عالی برای مبارزه با اثرات آلودگی هوا هستند. بهترین منابع گیاهی حاوی این اسیدهای چرب شامل دانه‌های کتان است. این دانه‌ها گزینه‌های مناسبی برای کاهش وزن نیز محسوب می‌شوند.
  • غذاهای غنی از ویتامین سی: ویتامین سی بهترین آنتی‌اکسیدان برای مبارزه با آثار مضر آلودگی هوا است. شما می‌توانید این ویتامین باورنکردنی را با در انواع مختلف غذاها یافت کنید؛ از قبیل: کیوی، فلفل، کلم، انواع توت‌ها، مرکبات، گوجه فرنگی و نخود فرنگی.
  • ویتامین ای: ویتامین ای یکی دیگر از ترکیب‌های مهمی است که بدن را در مقابل اثرات زیان آور آلودگی هوا مصون می‌کند. ویتامین ای با اکسیژن ترکیب می‌شود و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین ای، چربی‌های اشباع نشده و دیگر ترکیبات حساس به اکسیژن مانند ویتامین آ را از واکنش‌های اکسیدکننده محافظت می‌کند. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ای علاوه بر مصون کردن بدن در مقابل آلودگی‌ها، مانع از بین رفتن ویتامین آ نیز می‌شود.
  • شیر: با نوشیدن شیر، میزان کلسیم بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن و اسکلت استخوانی در برابر آلاینده‌ها مقاوم می‌شود. نوشیدن شیر باعث پاکسازی مجاری گوارشی نیز می‌شود. این نوشیدنی سرشار از فسفر و منیزیم است و دریافت این دو ماده بدن را در برابر مسمومیت ناشی از قرارگیری در معرض آلاینده‌ها مصون می‌کند. ماست نیز اثر مشابه شیر را دارد. اگر نمی‌توانید شیر بنوشید، روزانه حداقل سه فنجان ماست برای جلوگیری از تأثیر آلاینده‌ها مصرف کنید.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 390614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha