همشهری آنلاین: کاوه مدنی گفت: حدود ۳۰ درصد جمعیت شاغل کشور در بخش کشاورزی فعال هستند و بنابر این برای توسعه اشتغال و اقتصاد باز هم ناچار به فشار بر بخش آب هستیم.

ناچار به فشار بیش‌تر بر بخش آب هستیم

به گزارش مهر، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در سومین روز نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با بیان این که سخن گفتن درباره آب بسیار سخت است، گفت: ایران با چالش‌های بزرگ محیط زیستی مواجه است.

وی با یادآوری این موضوع که موضوع آب در ایران غیرقابل پیش‌بینی است، اظهار کرد: در واقع می‌توان از تجارب سایر کشورهای خشک دنیا همچون آمریکا بهره گرفت اما آنچه شرایط ایران را پیچیده‌تر می‌کند، عدم آمادگی ایران برای اجرای برنامه‌های مختلف در این حوزه است. این آمادگی‌ها شامل آمادگی‌های مالی، همکاری‌های بین بخشی و حتی همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، بخش‌های مختلف همچون اقتصاد و کشاورزی را از جمله حوزه‌های موثر در بخش آب دانست و افزود: حوزه کشاورزی یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان آب در ایران است اما پرسش این است آیا با توجه به موضوع امنیت غذایی و فشار بر ایران در این حوزه، می‌توان کشاورزی را تعطیل کرد.

مدنی خاطرنشان کرد: اگرچه بخش کشاورزی در حدود ۹۰ درصد آب را مصرف می‌کند اما در کالیفرنیا نیز ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود پس آنچه چالش پیش روی ایران است عدم جمعیت شاغل در بخش کشاورزی با مصرف آب در این بخش است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این موضوع که حدود ۳۰ درصد جمعیت شاغل کشور در بخش کشاورزی فعال هستند و بنابر این برای توسعه اشتغال و اقتصاد باز هم ناچار به فشار بر بخش آب هستیم، گفت: بیش‌تر مشکل بخش آب، بیرون از این بخش است و البته نباید از مباحث مختلف مرتبط با آب غفلت کرد.

وی ضمن تاکید بر دانش فنی و تخصصی ایران و نوآوری‌های صورت گرفته در بخش تکنولوژی همچون سنجشگرهای هوشمند، تصریح کرد: مشکل آب در ایران بیشتر با مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مرتبط است و مربوط به مباحث فنی نیست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما در سدسازی‌ها و انتقال آب تاکنون زیاده‌روی کردیم و بر روی مسائلی همچون مدیریت پساب‌ها هم اقدام‌های کمی صورت گرفته است و همه این‌ها در حالی است که ایران از سیستم‌های سنتی بسیار خوبی برای مدیریت منابع آبی برخوردار بوده است.

مدنی گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد آب صحبت کنیم نباید از سایر حوزه‌های مرتبط غافل شویم.

نشست شش روزه توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از صبح روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا امروز ۵ آذر ادامه دارد.

کد خبر 390620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha