همشهری آنلاین: شاهرخ حاتمی، فتوژورنالیست برجسته ایرانی که وقایع بزرگی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ را با دوربینش ثبت کرد،‌ روز شنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) در ۸۹ سالگی در پاریس درگذشت.

shahrokh hatami

به گزارش خبرگزاری فرانسه حاتمی که در سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد، نخستین کارهای حرفه‌ای خود را با گرفتن عکس‌هایی از وقایع منتهی به سرنگونی دکتر محمد مصدق در کودتای با حمایت آمریکا و انگلیس در سال ۱۳۳۲ انجام داد که در مجله لایف منتشر شدند.
Steve McQueen

او در طول سال‌های بعدی به عکاسی چهره‌ها و سینما هم روی آورد. او عکاس صحنه فیلم‌های کارگردانان بزرگی مانند وودی آلن، ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و رومن پولانسکی بود و بهترین عکس‌ها از شارون تیت، فی داناوی، الیزابت تیلور، سوفیا لورن، استیو مک‌کوئین، و اینگرید برگمن و نیز گروه بیتل‌ها برداشت.

حاتمی با وجود کارهای برجسته‌اش خودش را در کانون توجه‌ها قرار نمی‌داد و به گفته دوستان نزدیکش مردی محتاط و فروتن بود.

او در سر صحنه فیلم «بچه رزمری» (۱۹۶۸) ساخته رومن پولانسکی با میا فارو، هنرپیشه زن فیلم آشنا شد و مستندی به نام «میا و رومن» از جریان ساخت فیلم تهیه کرد.

حاتمی دوست نزدیک و عکاس شخصی شارون تیت، هنرپیشه سینما و همسر رومن پولانسکی بود که در سال ۱۹۶۸ در هنگام بارداری به همراه چهار نفر دیگر بوسیله گروه «خانواده مانسون» (به رهبری چارلی مانسون که اخیرا در زندانی در آمریکا مرد) به قتل رسید. حاتمی در جریان محاکمه این قتل از جمله شاهدان بود.

حاتمی به عنوان عکاس ویژه مجلات در سر صحنه فیلم‌های «تازه چه خبر پوسی‌کت؟» (۱۹۶۵) با بازی وودی آلن،«تحقیر» (۱۹۶۴) ژان لوک گدار و «فارنهایت ۴۵۱» (۱۹۶۶) فرانسوا تروفو حاضر بود.

او که با بسیاری از رهبران خاورمیانه مانند جمال عبدالناصر و ملک حسین آشنایی داشت،‌ در بازگشت به سیاست، گشایش مجدد کانال سوئز در سال ۱۹۷۴ بوسیله انور سادات، رئیس‌جمهور مصر، پس از جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل را پوشش داد.

AirFrance

شاهرخ حاتمی در روزهای انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به عنوان عکاس مجله پاری‌ماچ به پاریس رفت و در نوفل‌لوشاتو از امام خمینی (ره) و همراهانش عکس گرفت و همراه ایشان با هواپیمای ایرفرانس به تهران آمد.

او در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب به عکاسی ادامه داد و عکس‌های شاخصی از نبردهای خیابانی در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن گرفت.

کد خبر 390666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha