دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مهرداد رایانی‌مخصوص در سال‌های اخیر مدیریت امور بین‌المللی مرکز هنرهای نمایشی را عهده‌دار بوده و بعد از استعفایش از مرکز باز هم به صحنه تئاتر بازگشت.

نمایش

او كه سال‌هاست علاوه بر نمايشنامه‌نويسي، نمايش‌هاي زيادي را روي صحنه برده، قصد دارد از اوايل دي‌ماه بار ديگر «خشم و هياهو» را با بازيگران جديد روي صحنه ببرد. او در كارنامه هنري خود در مقام نمايشنامه‌نويس، كارگردان، مشاور كارگردان و حتي بازيگر در بيش از 30 اثر حضور داشته است. راياني در سال‌هاي 78و 79نمايش «خشم و هياهو» را در جشنواره تئاتر فجر اجرا كرد و بعد در تئاترشهر به اجراي عموم درآورد. او بعد از 18سال اين نمايش را در تماشاخانه شهرزاد اجرا خواهد كرد.

راياني كه در اكثر نمايشنامه‌هايش به مسائل اجتماعي توجه دارد، در اين نمايش نيز به معضلات اجتماعي و مسائل جوانان پرداخته و البته تغييراتي در متن قبلي كه همان سال79 منتشر شده هم ايجاد كرده است.

  • اجراي خشم‌وهياهو با تغييرات عمده

راياني درباره انتخاب اين نمايش براي اجراي مجدد بعد از سال‌ها به همشهري توضيح داد: «وقتي نمايش اجرا شد، مورد استقبال قرار گرفت اما يادم هست يكي از منتقدان گفته بود كه «خشم و هياهو» تاريخ مصرف دارد و ديگر نمي‌توان آن را اجرا كرد. با وجود اين، نمايش را در ايتاليا و انگليس هم اجرا كردم و با توجه به ايراني بودن متن مورد استقبال قرار گرفت و در نهايت تصميم به اجراي آن در ايران گرفتم».

اين نويسنده با بيان اين مطلب كه «خشم و هياهو» مورد بازتوليد قرار گرفته و متناسب با شرايط روز تغييراتي در متن رخ داده است، تأكيد كرد: «چارچوب نمايش همان است اما در متن و حتي كاراكتر‌ها دگرگوني صورت گرفته است».

  • دلايل انتخاب بازيگران

كارگردان «خانم سرگرد باربارا» كه به همراه علي سليماني و مجيد آقابيگي «خشم‌وهياهو» را روي صحنه برده بود، درباره انتخاب بازيگران جديدش يادآور شد: «نمايشنامه با توجه به شرايط امروز جامعه تغييراتي داشت كه يكي از آنها اضافه شدن شخصيت زن در نمايش بود. هانيه توسلي اجراي نمايش را در سال‌هاي قبل ديده و با فضاي نمايش آشنا بود و هنگامي كه متن را خواند، قبول كرد كه در كار حضور داشته باشد.

با علي سرابي نيز در چند نمايش همكاري كرده‌ام و او از بااستعدادهاي تئاتري است. بازي اميرحسين رستمي را در «شوايك» ديدم و با توجه به اينكه در سينما و تلويزيون به‌عنوان بازيگر طنز شناخته شده ، در تئاتر بازيگر توانمندي است. حضور هر 3بازيگر روي صحنه مي‌تواند مؤثر باشد». راياني هم‌اكنون دورخواني‌ها را با گروه به پايان برده و 10روز است كه تمرينات را به‌صورت جدي آغاز كرده و اميدوار است نمايش سوم دي‌ماه روي صحنه برود.

او اضافه كرد: «به‌طور حتم اجراي اين نمايش تا نيمه دوم بهمن به طول مي‌انجامد و اگر استقبال از نمايش قابل‌قبول باشد، تصميم دارم آن را در سالن‌هاي ديگر نيز اجرا كنم و تنها به يك‌بار اجرا اكتفا نكنم». او در پاسخ به اين سؤال كه حضور هانيه توسلي در نمايش صرفا به‌خاطر چهره بودن بوده يا خير، تصريح كرد:

«حضور چهره‌ها و نام‌آشناها در تئاتر تأثير خود را دارد كه نمي‌توان منكر آن شد اما توسلي تئاتر خوانده و تجربه حضور در صحنه نمايش را دارد.» راياني ازجمله هنرمنداني است كه از نخستين دوره جشنواره تئاتر فجر در اين فستيوال حضور داشته و در سال 1361به‌عنوان بازيگر در تئاتر فجر روي صحنه رفته است. وي درباره اجراي «خشم و هياهو» در جشنواره فجر امسال گفت: «تمايلي براي حضور در تئاتر فجر ندارم و نمايش را در فجر اجرا نخواهم كرد».

  • ريسك كردن در انتخاب تماشاخانه

راياني درباره انتخاب تئاتر شهرزاد به‌عنوان مكان اجرا گفت: «تمايل به اجراي نمايش داشتم و با توجه به شرايط به تئاتر شهرزاد سوق پيدا كرديم؛ البته براي اجرا در تالارهاي دولتي نيز به سبب نزديكي با جشنواره و ترافيك اجراها پيشقدم نشدم. اجرا در تماشاخانه‌هاي خصوصي نيز سختي‌ها و الزامات خود را دارد. متعهد هستيم كه 30درصد از عوايد فروش را به تئاتر شهرزاد بدهيم و 5درصد هم در اختيار سايت تيوال قرار دهيم و در نهايت 65درصد در اختيار گروه قرار مي‌گيرد. با اين حال، تماشاخانه خصوصي را براي اجرا انتخاب كرديم و اين انتخاب هم ريسك خود را دارد.»

کد خبر 390721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha