عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از پیگیری علت حذف داروی تری پاراتاید (داروی پوکی استخوان) از لیست بیمه‌ها در مجلس خبر داد و گفت: در جلسه تخصصی کمیسیون بهداشت امروز (هفتم آذرماه) این موضوع پیگیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دارو

داروي ايراني تري پاراتايد، تنها دارويي است كه براي مبتلايان به پوكي استخوان حاد تجويز مي‌شود و تهيه اين دارو براي اقشار كم درآمد كه معمولا به آن مبتلا مي‌شوند بدون بيمه بسيار سخت است. همايون هاشمي در واكنش به حذف داروي تري پاراتايد از ليست بيمه‌ها كه روز شنبه از سوي رئيس انجمن روماتولوژي مطرح شده، به همشهري گفت: متأسفانه بيمه خدمات درماني با تدوين بخشنامه‌اي سختگيري‌هايي را در حوزه تأمين دارو و نسخ بيماران اعمال كرده است كه با توجه به اينكه قشر وسيعي از نيازمندان در اين موضوع دچار دغدغه و بحران شده‌اند بايد علت اين موضوع را بررسي و پيگيري كرد.

البته مسئولان اين حوزه علت اين سختگيري‌ها را كمبود و مديريت منابع اعلام مي‌كنند كه اين موضوع جاي نگراني دارد و بايد شخص رئيس‌جمهور در موضوع كمبود منابع مالي و به‌خصوص طرح تحول سلامت كه به اين دليل دچار مشكل و بحران شده است ورود كند و براي مشكلات طرح تحول سلامت تمهيداتي را بينديشد چرا كه قشر ضعيف جامعه با اين تغييرات دچار مشكل شده‌اند. رضا جمشيدي، رئيس انجمن روماتولوژي ايران به همشهري گفته بود: وزارت بهداشت با انجام مطالعه هزينه اثر بخشي، اعلام كرده كه داروي تري پاراتايد به‌اصطلاح هزينه اثربخش نيست.

به‌دنبال اين مطالعه كه به‌صورت غيركارشناسي و بدون مشورت با انجمن‌هاي پزشكي انجام شد، وزارت رفاه نيز رأي به خروج دارو از ليست بيمه داد. درحالي‌كه مطالعه هزينه اثربخشي ديگري با همكاري انجمن روماتولوژي ايران و گروه اقتصاد و مديريت داروي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام شده و نشان مي‌دهد دارو در واقع هزينه اثربخش است. اين در حالي است كه رئيس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ايسنا گفته است: طبق بررسي‌هاي شوراي‌عالي بيمه اين دارو اثربخشي مناسبي نسبت به هزينه‌هاي بالايش نداشته و به همين دليل از پوشش بيمه‌اي خارج شده است.

دكتر غلامرضا اصغري افزود: با بررسي‌ هزينه اثربخشي اين داروي خاص پوكي استخوان به اين نتيجه رسيديم كه اين دارو اثربخشي مناسبي نسبت به هزينه‌هاي بالايش ندارد؛ بر اين اساس شوراي‌عالي بيمه، اين مأموريت را به كميته‌اي محول كرد و اين كميته اعلام كرد كه اين دارو از نظر هزينه‌ اثربخشي تفاوتي با داروهاي مشابهش ندارد و به همين دليل پوشش بيمه‌اي آن را حذف كردند.

  • پرداختي ماهيانه بيماران مبتلا به پوكي استخوان

140 هزار تومان قديم - 430000 هزارتومان جديد
60 هزار تومان قديم - 630000 هزار تومان جديد

کد خبر 390750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha