مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی دریافته‌اند عوامل بیماری‌زایی که مگس حامل آنها است بیش از حد تصور است.

مگس

براساس گزارش BBC، نتيجه  اين پژوهش نشان مي‌دهد مگس خانگی و مگس لاشه میزبان بیش از 600 باکتری مختلف هستند كه بسیاری از این باکتری‌ها با عفونت‌هاي انساني از قبيل عفونت دستگاه گوارش، خون و ریه، در ارتباطند.

بررسي‌ها نشان داده‌اند مگس‌ها با جمل باكتري‌ها روي بال‌ها و پاهايشان مي‌توانند آنها را از جايي به جاي ديگر منتقل سازند، و اين جا‌به‌جايي مي‌تواند در حد يك قدم برداشتند كوچك باشد.

دونالد برایانت محقق دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مي‌گويد مردم تصوراتی درباره عوامل بیماری‌زایی که مگس‌ها حمل می‌کنند داشتند اما از ابعاد و میزان انتقال این عوامل ناآگاه بودند. برای مطالعه مجموعه میکروب‌هایی که در داخل و روی بدن مگس های خانگی و مگس لاشه پیدا شد از تكنيك توالي‌سنجي دی‌ان‌ای استفاده شده‌است.

نتايج اين بررسي‌ها نشان داد مگس خانگی که يكي از فراگيرترين انواع مگس‌ها است حامل 351 نوع باکتری و مگس لاشه که در شرايط هوايي گرمتر زندگي مي‌كند حامل 316 گونه باکتری است. بخش بزرگي از این باكتري‌ها را هر دو نوع مگس حمل می‌کردند.

به گفته محققان بهداشت عمومی به اندازه کافی به خطر مگس به عنوان منبع شیوع بیماری اهمیت نداده‌است. به گفته برایانت مگس‌ها نوعي مکانیزم انتقال عوامل بیماری‌زا هستند که مقام‌های بهداشت عمومی آنها را نادیده گرفته‌اند درحالي كه ممكن است در زمان شيوع يك بيماري، اين عوامل به تسريع ابتلا به بيماري‌ها دامن بزنند.

مگس‌های خانگی را همه به آلودگي مي‌شناسند زيرا معمولا روی زباله‌ها و از انواع غذاهای فاسد، لاشه حیوانات و فضولات نشسته و از آنها تغذیه مي‌کنند. مگس لاشه نيز یکی از فراوان‌ترین حشراتي است كه مي‌توان در اطراف لاشه حیوانات مشاهده كرد. اين حشرات در نواحی شهری زیادند و اغلب در اطراف کارخانه‌های فرآوری محصولات گوشتی، مراکز دفع زباله و کشتارگاه ها مشاهده می شوند.

کد خبر 390764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha