همشهری‌آنلاین: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفر به پایتخت میانمار امروز سه‌شنبه ۷ آذر با آنگ سان سوچی دیدار و درباره وضعیت اقلیت مسلمان در میانمار گفت‌و گو می‌کند.

پاپ فرانسيس، رهبر کاتولیک‌های جهان  پیش از آن با ژنرال‌های ارتش میانمار که مسئول سرکوب اقلیت مسلمان روهینگيایی هستند، دیدار کرد.

 سخنراني پاپ فرانسیس برای آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار و سایر مقام‌های میانماری و نیروهای دیپلماتیک در نایپیداو، پایتخت میانمار شاخص‌ترین برنامه سفر اوست و انتظار می‌رود که او از سرکوب مسلمانان روهینگيایی که آمریکا و سازمان ملل آن را کمپین پاکسازی قومی برای بیرون راندن آنها از ایالت راخین واقع در شمال میانمار توصیف کرده‌اند، انتقاد کند.

این عملیات که از ماه اوت پس از حمله منتسب به "شبه‌نظامیان" روهینگيایی به ایست‌های بازرسی آغاز شد، باعث فرار بیش از ۶۲۰ هزار تن از روهینگيایی‌ها به بنگلادش شده است.

این مسلمانان گفته‌اند کل روستاها با سرقت و آتش‌سوزی مواجه شدند و زنان و دختران مورد تجاوز قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،رهبران کاتولیک میانمار تاکید دارند سوچی هیچ قدرتی برای انتقاد از ارتش درباره این عملیات ندارد اما همچنان از اقدام هاي او برای سوق دادن میانمار به سمت آینده‌ای دموکراتیک‌تر که شامل حضور اقلیت‌های مذهبی خصوصا مسیحیان باشد، حمایت می‌کنند. ارتباطی که پاپ میان نگرانی‌های کاتولیک‌ها با سرکوب اقلیت‌ها ایجاد می‌کند، اصلی‌ترین محور سخنرانی او در نایپیداو است.

پاپ همچنین امروز قرار است با سایر رهبران مذهبی این کشور در یانگون دیدار کند. با این حال، نام رهبر بودایی سرشناس میانمار در لیست دیدارهای پاپ نیست اما او پیشتر با پاپ بندیکت شانزدهم دیدار کرده بود. گرچه این رهبر بودایی همواره به دلیل استفاده از واژه‌های نامناسب علیه مسلمانان خصوصا روهینگيایی‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما سوچی اوایل امسال از او تقدیر کرد!

رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه با فرماندهان مسئول سرکوب مسلمانان روهینگيایی و سه تن از اعضای اداره عملیات‌های ویژه دیدار کرد.

واتیکان جزئیاتی از این دیدار ۱۵ دقیقه‌ای منتشر نکرد و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که "آنها درباره مسئولیت خطیری که مقام‌های این کشور در این دوره گذار دارند، صحبت کردند."

کد خبر 390770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha