دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 | به روز شده: 1 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 01:02:00 | کد مطلب: 390878 چاپ

افزایش تاکسی‌های هیبریدی تهران در سال‌های پیش‌رو

شهر > شهری - سید محمد فخار:
هر چه تاکسی‌ها در خارج از کشور نوعی حمل ونقل لوکس محسوب می‌شوند، در تهران و بیشتر شهرهای کشور، از این وسایل به‌صورت اشتراکی استفاده می‌شود. تاکسی‌های فرسوده به‌علت تردد بیش از حد نسبت به سایر وسایل نقلیه، یکی از عوامل آلودگی هوا هستند و باید تسهیلات لازم برای تبدیل تاکسی‌های فرسوده به ناوگان پاک فراهم شود.

عزم مديريت شهري در دوره پيش رو اما جزم شده تا در سايه نوسازي اين وسايل، هويتي جديد به حمل ونقل تاكسي‌محور شهر بدهند.عليرضا قنادان، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران كه در روزهاي اخير كار خود را در اين سمت آغاز كرده و پيش از اين در مراسم آغاز به‌كار خود، نوسازي ناوگان تاكسيراني شهر تهران را يكي از اولويت‌هاي سازمان تاكسيراني پايتخت در اين دوره دانسته بود، در گفت‌وگو با همشهري ابعاد اقدامات پيش روي مديريت شهري در بحث تاكسي‌هاي فرسوده را تبيين كرد.

وي در اين‌باره گفت: عصر ديروز، در جلسه‌اي كه خدمت آقاي نجفي شهردار تهران بوديم، تأكيد ويژه‌اي بر لزوم نوسازي تاكسي‌هاي تهران شد و دغدغه جدي‌شان، بحث پاك بودن ناوگان تاكسيراني جديد بود. بدين‌ترتيب در دوره جديد مديريت در سازمان تاكسيراني شهر تهران استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در حوزه تاكسيراني و حمل‌ونقل عمومي در اولويت قرار خواهد گرفت.

به گفته قنادان، در پرونده نوسازي ناوگان 3بحث جدي وجود دارد؛ يكي خودروهاي داخلي است كه طبق قرارداد با خودروساز و در چارچوب حمايتي دولت است. از ابتداي سال‌جاري 3166دستگاه خودرو تحويل تاكسيرانان شده درحالي‌كه 9511نفر پرونده ثبت نامي خود را تكميل كرده‌ و در نوبت نوسازي هستند. البته برخي زمزمه‌ها درباره توقف دوباره تحويل‌ها شنيده مي‌شود و در اين راه بايد حمايت‌هاي دولتي ادامه يابد تا 6400تاكسي در نوبت نوسازي، كارشان انجام شود.

قنادان تصريح كرد: موضوع ديگر نوسازي تاكسي‌ها با ناوگان هيبريدي است. در اين مسير معضل اصلي، ثبت سفارش است كه متأسفانه به‌دليل سياست‌هاي وزارت صنعت، كار ثبت به كلي بسته شده است. در اين راه نبايد فراموش كنيم كه ناوگان حمل ونقل عمومي ماموريت ويژه‌اي در كلانشهرهاي كشور دارد و بايد علاوه بر سياست حمايت از توليد داخلي، ثبت سفارش دست‌كم براي خودروهاي ناوگان تاكسيراني تهران باز شود.

از طرفي استقبال شهروندان از اين خودروها نيز بالاست و بايد حمايت‌هاي لازم صورت گيرد. در اين راه برنامه‌ داريم كه براي افراد پيشقدم در مسير حمل‌ونقل پاك، امتيازات ويژه‌اي داشته باشيم. وي در ادامه گفت: موضوع سوم نيز بحث لزوم لوكس‌سازي تاكسي‌هاي تهران است. در اين مسير البته بايد تابع نظام حمل‌ونقل كلي شهرداري تهران باشيم. وجود تاكسي‌هاي خطي نيز مويد سياست‌هاي موجود براي استفاده عمومي است. از سويي اينطور فكر مي‌كنيم كه تاكسيراني در تهران تاكنون دچار سوءتفاهمي بوده است و بايد همزمان با هيبريدي كردن ناوگان، سراغ افزايش كيفيت آن نيز برويم. بدين‌ترتيب بحث متناسب‌سازي‌ در اين مسير را با افزايش سرويس‌هاي مدرن اينترنتي به‌عنوان يك مد حمل ونقلي لوكس گسترش مي‌دهيم.

  • پاي 6هزار فرسوده در ميان است

64۰۰ تاكسي فرسوده تهران در انتظار نوسازي قرار دارند. در سال‌جاري بحث كمبود نقدينگي موجب شد روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده 3‌ماه متوقف بماند. بدين‌ترتيب پرونده 64۰۰ تاكسي فرسوده همچنان روي ميز‌ها باز ماند و پس از 3‌ماه روند نوسازي از آبان 96مجددا آغاز شد. در سال 95تهران 16هزار تاكسي فرسوده داشت كه با رسيدن سال 96، اين عدد به 17400رسيد اما طي طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، ۱۱ هزار تاكسي نو شدند تا فقط 6400 دستگاه ديگر باقي بماند.

  • چرا نوسازي مهم است؟

تاكسي‌ها در همه شهرهاي مهم جهان سمبل تردد قانونمند و زيبايي‌هاي بصري وسايل نقليه محسوب مي‌شوند. به قول اقتصاددانان، تاكسي در واقع كالاي لوكسي است كه هر شهروندي نمي‌تواند و نمي‌خواهد از آن بهره‌‌مند شود. در تهران اما سال‌ها و طي دوره‌هايي كه هزينه‌هاي كلان براي خودرومحوري در شهر شد، پرونده تاكسي‌هاي فرسوده روي زمين ماند. در عين حال دولت تلاش كرد با طرح برنامه‌اي 3ساله، روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را احيا كند. بدين‌ترتيب از اسفند 95كار نوسازي آغاز شد.

  • وضعيت نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده در كشور

بازوي مهم نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده در تهران و ساير نقاط كشور، سازمان امور شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور است. هيربد معصومي، معاون امور شهرداري‌هاي اين سازمان دولتي در اين‌باره مي‌گويد: تاكنون بيش از ۵۵هزار تاكسي جديد تحويل رانندگان شده و بيش از ۴۰ هزار تاكسي پيكان از رده خارج شده است و تاكسي‌هاي جديد جايگزين و فاقد آلودگي بوده و موجب ارتقاي كيفيت زيست شهروندان خواهد شد.

به گفته معصومي از سال گذشته تلاش‌هاي بسياري براي كاهش آلودگي هوا با اولويت كلانشهرها داشته و به‌دليل حساسيت موضوع آلودگي هوا، رئيس‌جمهور شخصا موضوع را رصد مي‌كردند و سال گذشته نيز دولت ۲۰۰۰ميليارد تومان تسهيلات ارزان‌قيمت در اختيار شهرداري‌ها قرار داد كه شهرداري‌ها بايد از اين تسهيلات استفاده و نسبت به نوسازي ناوگان اقدام كنند.