پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

منابع رسانه‌ای روسی مدعی شدند دولت چین درصدد اعزام نیروی نظامی به داخل سوریه با هدف حمایت از نظام بشار اسد است.

ملاقات شعبان، مشاور بشار اسد با وزیر خارجه چین، مقدمه اعزام نیروهای  این کشور به سوریه بوده است.

به گزارش راشاتودي، مسئله حضور نيروهاي نظامي چين در داخل سوريه براي نخستين‌بار در جريان سفر چند روز گذشته بثينه شعبان، مشاور ويژه بشار اسد به پكن مطرح شده است. وانگ يي، وزير خارجه چين در ملاقاتي كه با شعبان داشته، ضمن تأكيد بر نقش كشور خود در بازسازي اقتصاد سوريه بعد از جنگ، از ايستادگي نيروهاي نظامي اين كشور در مقابل گروه‌هاي مسلح تروريستي، ازجمله جنبش اسلامي تركستان شرقي تقدير كرده است.

وزارت دفاع سوريه، در سال2015 با انتشار گزارشي براي نخستين‌بار اعلام كرد بيش از 5 هزار تروريست اويغور در سوريه در كنار ساير گروه‌هاي مسلح تروريستي حضور دارند و مركز تجمع آنها منطقه ريف دمشق است. بر مبناي ادعاي رسانه‌هاي روسي، با توجه به پايان تدريجي بحران گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق، دولت چين نگراني‌هاي جدي درباره بازگشت تروريست‌‎هاي اويغور به خاك خود و آسياي شرقي داشته و بر اين اساس، درصدد است 2 واحد نظامي از نيروهاي ويژه خود را براي مبارزه با اويغورها در كنار ارتش سوريه به اين كشور اعزام كند.

چين پيش از اين، بارها با استفاده از حق وتوي خود در شوراي امنيت سازمان ملل، به همراه روسيه مانع از اعمال تحريم‌هاي جديد ضد‌دولت سوريه و مداخله نظامي در اين كشور شده بود اما تا به حال مداخله نظامي در بحران سوريه نداشته است. اخبار رسانه‌هاي روس، تا اين لحظه از سوي منابع رسمي چين مورد تأييد قرار نگرفته است. تمام اينها در حالي است كه گفت‌وگوهاي صلح سوريه در ژنو، روز گذشته با ورود هيأت مذاكره‌كننده نظام وارد مرحله جديدي شد.

پيش از اين دولت سوريه اعلام كرده بود در اعتراض به بيانيه پاياني نشست معارضين در رياض در اين گفت‌وگوها شركت نخواهد كرد اما با ميانجيگري روس‌ها، در نهايت تمام طرف‌هاي مؤثر بحران سوريه در ژنو بر سر ميز مذاكره نشسته‌اند. سعد الحريري، رئيس هيأت سياسي معارضين، روز سه‌شنبه بعد از ديدار با استفان دي‌ميستورا گفت: براساس نقشه راه‌حل سياسي بحران سوريه، قرار است دولت انتقالي، با توافق همه طرف‌ها در جريان مذاكرات ژنو و سوچي تشكيل شده و بعد از آن زمينه براي تعديل قانون اساسي و برگزاري انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل فراهم شود.

درحالي‌كه معارضين سال‌ها بر ضرورت كناره‌گيري بشار اسد از قدرت به‌منظور آغاز هرگونه مذاكره پافشاري مي‌كردند، اما اكنون براساس طرحي كه به‌نظر مي‌رسد مورد توافق همه طرف‌ها قرار بگيرد، بشار اسد حق دارد به‌عنوان يك كانديدا در انتخابات آينده اين كشور شركت داشته باشد. با توجه به تأخير يكروزه هيأت مذاكره‌كننده دولت سوريه، دي‌ميستورا گفته است امكان دارد اين دور از مذاكرات ژنو تمديد شده و بعد از روز جمعه نيز ادامه داشته باشد.

کد خبر 391013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha