حبیب‌الله چایچیان (حسان) چهره پیشکسوت شعر مذهبی معاصر در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

حبیب‌الله چایچیان (حسان)

حسان را بايد يكي از آغازگران جريان شعر اهل‌بيت(ع) در سده اخير دانست كه شعرهايش با اقبال عموم مخاطبان مواجه شده است. حبيب‌الله چايچيان در سال 1302در تبريز متولد شد. در 6 سالگي به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت كرد. چايچيان تحصيلات خود را در تهران در مدرسه ايران و آلمان به پايان رساند، پس از آن به استخدام بانك ملي ايران درآمد.

او سرودن شعر را از15سالگي آغاز كرد. پس از سفر به كربلاي معلي در سال‌هاي جواني تصميم گرفت كه ديگر جز براي اهل‌بيت(ع) شعري نگويد. شعرهاي او بيش از نيم قرن در مجالس و محافل و هيئت‌هاي مذهبي خوانده مي‌شد. از مشهورترين اين شعرها مي‌توان به شعر «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا مي‌شود» و «هاله‌اي بر چهره از نور خدا دارد حسين» اشاره كرد. ديوان اشعار او در3جلد با عنوان «اي اشك‌ها بريزيد»، «خلوتگاه راز»، «زمزمه‌هاي قلب من» منتشر شده است.

او كتاب «بَطَلَةُ كربلا»، اثر «دكتر بنتُ الشّاطي» را با نام «زينب(سلام‌الله عليها) بانوي قهرمان كربلا» به همراه مهدي آيت‌الله‌زاده به فارسي ترجمه كرد. «فاطمه زهرا ام‌ابيها»؛ مجموعه‌اي از مطالب علامه اميني درباره حضرت زهرا(س) است كه او گردآوري كرده است. حسان از شاعراني بود كه با علامه اميني مراوده داشت.

حبيب‌الله چايچيان، تخلص حسان را از روي نام «حسان بن ثابت» شاعر روزگار پيامبر(ص) انتخاب كرده بود. يكي ديگر از مشهورترين سروده‌هاي او شعر «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» در مدح امام رضا(ع) است كه با آهنگسازي آريا عظيمي‌نژاد و صداي محمدعلي كريمخاني اجرا شده و در سال‌هاي اخير بسيار از آن استقبال شده است. چايچيان روز پنجشنبه 9آذر 1396در بيمارستان شهداي تجريش درگذشت.

کد خبر 391099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha