جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

یک روز کرمانشاه، روز دیگر اردبیل و حالا هم کرمان. زمین‌لرزه‌ها از پس یکدیگر می‌آیند تا بیش از گذشته باور کنیم کشورمان زلزله خیز است و باید خطر آن را جدی بگیریم.

زلزله

 حالا در تازه‌ترين زمين‌لرزه كه ديروز به بزرگي 6.1  ريشتر كرمان و روستاهاي اطراف را به لرزه درآورد، ده‌ها خانه روستايي تخريب شدند ولي هيچ كس در زلزله جان خود را از دست نداد. اما چرا زلزله‌اي با اين قدرت هيچ تلفاتي نداشت؟

ساعت 6:02 جمعه 10 آذر ماه را نشان مي‌داد و بيشتر كرماني‌ها در خواب بودند كه لرزش زمين خواب‌شان را آشفته كرد. نخستين چيزي كه به ذهن همه مي‌رسيد يك حادثه وحشتناك بود: «زلزله». عليرضا، يكي از شاهدان عيني زلزله به همشهري مي‌گويد: «در خواب بودم كه با زلزله بيدار شدم. به‌درستي نمي‌دانستم چه اتفاقي افتاده است.

كمتر از 10دقيقه بعد باز هم زمين لرزيد و با داد و فرياد مردم كه به خيابان‌ها ريخته بودند، من هم از محل اقامتم بيرون رفتم.» آنطور كه او مي‌گويد هرچند بيشتر بناها در شهر كرمان پابرجا مانده و خسارت كمي ديده اما همان زمين‌لرزه اوليه كافي بود تا ترس و وحشت به دل مردم بيفتد و آنها ترجيح دهند با وجود سرما در خيابان‌ها بمانند.اطلاعات اوليه حاكي از آن بود كه زلزله در عمق ۱۰‌كيلومتري زمين رخ داده و مركز آن در هجدك، روستايي حوالي كرمان است.

  • بيشترين تخريب در روستاها

دقايقي از اين حادثه گذشته بود كه بالگرد‌هاي هلال احمر با پرواز در منطقه به ارزيابي اوليه پرداختند. شاهين فتحي، معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر مي‌گويد: «روستاي كوهك در اطراف كرمان بيشترين خسارت را دارد و 122منزل مسكوني در اين زلزله تخريب شده است. به همين دليل تيم‌هاي اسكان اضطراري به منطقه اعزام شدند.» به‌دنبال اين زمين‌لرزه، ۳‌اردوگاه اسكان موقت مردم در روستاهاي گورك و گسك و شهر هجدك براي آسيب‌ديدگان برپا شده و با توجه به سرماي هوا، چادرها به وسايل گرمايشي مجهز شدند. از سوي ديگر رئيس‌جمهور نيز در تماس تلفني با وزير كشور در جريان آخرين وضعيت زلزله استان كرمان قرار گرفت و دستورات لازم را براي امدادرساني صادر كرد.

  • تلفات: صفر

در همان ساعت‌هاي اوليه بود كه اورژانس اعلام كرد اين حادثه تلفات جاني نداشته و فقط 51نفر مصدوم شده‌اند. مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور به همشهري مي‌گويد: «خوشبختانه هيچ تلفاتي در اين حادثه ثبت نشد و از ميان 51مصدوم حادثه فقط 3نفر بستري شدند.

يكي از آنها فردي بود كه از پنجره بيرون پريده بود. دومين نفر زني باردار بود كه هنگام خروج از خانه با در برخورد كرده بود و سومين نفر نيز يك بيمار قلبي است كه پزشكان تشخيص دادند اين افراد بستري شوند.»

  • چرا زلزله تلفات نداشت؟

چند ساعت از زلزله مي‌گذشت و با توجه به قدرت آن، همه منتظر شنيدن خبرهاي ناگوار بودند، اما هرچه گذشت خبري از تلفات حادثه نشد. موسوي، معاون استانداري كرمان به ايسنا گفت: «با توجه به زلزله‌اي كه سال ۸۳ در منطقه زرند كرمان اتفاق افتاد، خانه‌هاي اين مناطق مقاوم‌سازي شده بودند و به همين دليل بيشتر خانه‌ها در برابر زلزله مقاومت كردند و تلفاتي نداشتيم.»
همچنين به تعداد زيادي از چاه‌ها و قنات‌ها خسارت وارد شد. تعدادي از دام‌ها نيز تلف شدند. از سوي ديگر در جريان زلزله ديروز 2كوه نيز دچار ريزش شده و چند جاده را مسدود كرد اما ساعتي بعد اوضاع در جاده‌ها به وضعيت عادي در آمد.همچنين از روستاي گزك خبر مي رسد كه برج تاريخي اين روستا در جريان زلزله ديروز تخريب شد.

  • روي خط شايعه

در شرايطي كه تا شامگاه جمعه دست‌كم 85 پس‌لرزه كرمان و مناطق اطراف را به لرزه در آورده بود، ساكنان اين مناطق ديشب را بيرون از خانه‌هاي‌شان خوابيدند. اين در حالي است كه بازار شايعه در اين مناطق داغ است. يكي از اهالي كرمان به همشهري مي‌گويد: «شايعه‌اي دست به‌دست مي‌چرخد كه همه را نگران كرده است.

مي‌گويند كه دانشگاهي خارجي اعلام كرده كه زلزله صبح جمعه مقدمه زمين‌لرزه‌اي 8ريشتري است.» اين شايعه و شايعات ديگري از اين دست در شرايطي منتشر مي‌شود كه مراكز علمي و پژوهشي در حوزه زلزله اعلام كرده‌اند كه پيش‌بيني زلزله غيرممكن است. به همين دليل به شهروندان توصيه مي‌شود ضمن حفظ هوشياري به شايعه‌ها توجهي نكنند.
امدادرساني در مناطق زلزله‌زده در حالي ادامه دارد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد زلزله كرمان به 1500خانه خسارت وارد كرده و علاوه بر شهرها 50روستا تحت‌تأثير آن قرار گرفته‌اند.

کد خبر 391102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha