جمعه ۲۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: معامله زعفران در بورس کالا با افتتاح شعبه مشهد رونق می‌گیرد.

حسین خرازی -عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران- ناآشنایی تجار را عامل اصلی کمرنگ بودن معامله زعفران در بورس کالا تا پیش از این می‌داند اما معتقد است: با راه‌اندازی بورس کالا در مشهد و ایجاد زیرساخت‌های ضروری از سوی شرکت بورس، کالا خرید و فروش مهم‌ترین محصول کشاورزی خراسان در بورس جدی‌تر خواهد شد.

خرازی عملکرد نه‌چندان قابل‌ملاحظه بورس کالا در ماه‌های پس از راه‌اندازی را به‌علت نبود سامانه اطلاع‌رسانی جامع و حمایت نکردن مسئولان توصیف می‌کند و می‌گوید: در این مدت بورس کالا به‌خصوص در بخش کشاورزی کار خاصی جز ایجاد ساختار مشخص و سازماندهی و مدیریت انجام نداده اما قطعاً با تشکیل شرکت سهامی بورس کالا و ترسیم چشم‌انداز 20 ساله که خواستار حذف کنترل‌های قیمتی و واگذاری قیمت‌گذاری به بخش خصوصی است حجم معاملات در بورس‌های کالا حتی در شهرستان‌هایی نظیر گرگان افزایش خواهد یافت.

به اعتقاد عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا ، افتتاح شعبه بورس کالا در مشهد با وجود عملکرد واحد گرگان با توجه به موقعیت خراسان رضوی در بخش کشاورزی، دارای توجیه است.

البته اگر شبکه‌های معاملاتی بورس در شهرستان‌ها فعال و کارگزاران حرفه‌ای مستقر شوند و کلیه ضمانت‌های بورس نظیر تحویل به‌موقع پول و کالا در مورد معاملات بورس کالا در شعب شهرستان‌ها صادق باشد.

خرازی در ادامه، عرضه سیمان و محصولات پتروشیمی را  هم در بورس کالا امکانپذیر می‌داند و می‌افزاید: باتوجه به مازاد تولید سیمان و نظر دولت به خروج این محصول از سبد حمایتی، امسال فرصت خوبی برای آزاد شدن قیمت سیمان است با توجه به این امر به‌علت وجود بسترهای مناسب در بورس کالا،  آمادگی عرضه سیمان را  نیز در صورت تعریف نمادهای جدید داریم.

به گفته او، در شرایطی که افتتاح بورس نفت باز هم به تأخیر بیفتد، بورس کالا آماده عرضه اقلام پایه پتروشیمی هم خواهد بود. به این ترتیب، با قیمت‌گذاری اقلام پایه، مشتقات محصولات پتروشیمی، به خودی خود، به قیمت واقعی دست خواهند یافت.

7 برابر بخش فلزات

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران هم در حاشیه گشایش تالار نمایندگی کارگزاری بورس کالای ایران در مشهد گفت : ظرفیت بخش کشاورزی به لحاظ قابلیت عرضه کالا در بورس 7 برابر بازار فلزات است.

سید علی‌اکبر هاشمیان ارزش معاملات بورس فلزات را سالانه بیش از ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: در این میان در بخش کشاورزی هم با وجود ۱۰۵ میلیون تن تولیدات کشور حداقل 5 میلیون تن از این تولید خاصیت و قابلیت عرضه در بورس کالا را دارد.

کد خبر 39111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز