شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

بیش از ۵سال از آبگیری سد گتوند می‌گذرد اما هنوز معضل شوری آب این سد کشاورزی خوزستان را تهدید می‌کند. این مطالبه‌ای است که با روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت.

آنطور كه ايرنا گزارش داده است، تاكنون 2راهكار ازجمله مديريت مصرف و انتقال آب به حوضچه‌هاي تبخيري به‌عنوان بهترين گزينه مدنظر قرار گرفته كه البته اين دو راهكار هم نتوانسته تأييد استادان محيط‌زيست را كسب كند.با وجود اين، بنا به اعلام ايرنا، چند روزي است خبري مبني بر اينكه كار اجرايي سد گتوند در سكوت كامل خبري آغاز شده در فضاي مجازي منتشر شده است. با وجود اين، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد تاكنون درخواستي مبني بر آغاز طرح تعيين تكليف سد گتوند به سازمان محيط‌زيست ارسال نشده و بعيد است كار اجرايي آن آغاز شده باشد.

مسعود تجريشي، معاون محيط‌زيست انساني سازمان محيط‌زيست با اعلام اينكه هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته گفت: پيش از آغاز هر اقدامي در مورد سد گتوند به‌عنوان يك پروژه ابتدا بايد درخواست شروع كار به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال تا نظر سازمان در مورد اجرا يا عدم‌اجراي آن لحاظ شود، مگر اينكه مديريت بهره‌برداري از مخزن باشد كه نيازي به ارسال به سازمان محيط‌زيست نيست.

وي تأكيد كرد: اگر قرار باشد حوضچه‌هاي جديدي ايجاد يا خط لوله جديدي كشيده شود كه بخواهد آب را انتقال دهد بايد پيش از آغاز به سازمان محيط‌زيست ارسال شود اما تاكنون چنين چيزي ارسال نشده بنابراين بعيد مي‌دانم كه اقدامي آغاز شده باشد.

تجريشي با تأكيد براينكه فعلا هيچ برنامه‌اي براي اقدام مديريتي و ساخت‌وساز به سازمان محيط‌زيست اعلام نكرده‌اند، يادآورشد: براساس قانون، هيچ طرح اجرايي قبل از گرفتن مجوز سازمان محيط‌زيست اجازه شروع ندارد، وزارت نيرو هم جزو وزارتخانه‌هايي نيست كه پروژه‌ها را بدون اطلاع سازمان محيط‌زيست آغاز كند چون مي‌داند كه مشكل‌ساز خواهد شد، بنابراين هيچ اقدامي شروع نشده چون اگر هم بخواهد اقدامي شروع شود در سازمان برنامه و بودجه متوجه آن مي‌شويم.

تجريشي افزود: فعلا سد گتوند بلاتكليف است. وزارت نيرو بايد يك گزينه را انتخاب مي‌كرد و بعد مشاور مي‌گرفت اما تا جايي كه با مجري سد گتوند صحبت كردم، هنوز پاسخ مشخصي از لحاظ ادامه كار از سوي وزارت نيرو داده نشده است.

به گفته تجريشي، حدود 2سال پيش سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه تهران را انتخاب كرد تا با دستگاه‌هاي اجرايي درخصوص تعيين تكليف سد گتوند نشست داشته باشد بلكه به گزينه‌هاي مناسبي برسند و گزينه ارجح را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند، مانند الگوي درياچه اروميه، اما سازوكار مشخصي تعيين نشد و شرايط مانند اروميه ادامه پيدا نكرد تا به سرانجام برسد. تجريشي افزود: البته دانشگاه تهران مي‌گويد ما كار خود را انجام و نتيجه را به سازمان برنامه و بودجه داده‌ايم و اين سازمان هم گفته است كه با وزارت نيرو نشست داشته باشيد.

  • افتخار صنعت سدسازي يا بلاي كشاورزي

به گزارش همشهري، سد گتوندعليا واقع در ۱۰ كيلومتري شمال شرقي شهر گتوند در استان خوزستان كه عمليات اجرايي آن در سال 76شروع شد و در دولت دهم به بهره‌برداري رسيد نمونه‌اي از مديريت نادرست منابع آب كشور است كه به بحران آب در كشور دامن زده است؛ سدي كه با وجود همه مخالفت‌ها وانتقادهاي صاحبنظران و كارشناسان دلسوز حوزه آب، منابع طبيعي و محيط‌زيست با 25هزار ميليارد ريال هزينه احداث شد.

همزمان با آغاز عمليات اجرايي اين سازه فاجعه آفرين، شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران هدف از احداث سد گتوند را ازيك سو افزايش ظرفيت انرژي كشور با توليد 4250گيگاوات ساعت انرژي برقابي و از سوي ديگر، كنترل و ذخيره آب‌هاي روان به ميزان 4.5ميليارد مترمكعب با هدف كنترل سيلاب‌هاي مخرب فصلي كارون، ايجاد زمينه‌هاي مختلف اشتغال‌زايي و فراهم ساختن رونق اقتصادي منطقه به‌ويژه تأمين آب اراضي پايين دست براي كشاورزي و توسعه زمين‌هاي زيركشت اعلام كرد.

اما مردادماه سال 90و 10روز بعد از نخستين مرحله آبگيري اين سازه، ديوار حايل سد(بدنه سد)ي كه از آن به‌عنوان افتخار صنعت سدسازي ياد مي‌شد 120سانتي‌متر نشست كرد. اما عمق فاجعه پس از مرحله سوم آبگيري سد در اسفندماه 90با افزايش ميزان شوري آب و تنزل چشمگير كيفيت آب كارون به‌دليل ساخت مخزن سد روي گنبدهاي نمكي(سازند نمكي گچساران) آشكار شد تا آنجا كه همان زمان رئيس نظام صنفي كشاورزان خوزستان و رئيس مجمع ملي تشكل‌هاي كشاورزان ايران اعلام كرد كه بيش از 90كشاورز و 6واحد از شركت‌هاي كشت و صنعت نيشكر از شوري آب شكايت كرده‌اند. اكنون آب شور سد گتوند معيشت 85هزار كشاورز و 370هزار هكتار از اراضي كشاورزي خوزستان از پايين دست دشت سد گتوند تا آبادان را تهديد مي‌كند.

  • آب سد گتوند چندبرابر شورتر از آب دريا

بنا به اعلام مهدي زارعي، عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز و مشاور مطالعات زيست‌محيطي مخزن سد گتوند تا تيرماه امسال حدود 21ميليون تن نمك از سازند گچساران وارد مخزن اين سد شده است. وي با اعلام اينكه شوري آب سطح مخزن حدود 1300ميكروزيمنس است اما درعمق به 130هزار ميكروزيمنس مي‌رسد كه به آن شورابه مي‌گويند، گفت: شوري شورابه چند برابر شوري آب درياست.

کد خبر 391121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha