ورود سیم‌کارت‌های مجازی به بازار ایران در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌رسد. دست‌کم از نگاه مصرف‌کننده‌های عادی، مجازی بودن سیم‌کارت و خدماتی که باید ارائه کند، در هاله‌ای از ابهام است.

رقابت سیم‌کارت‌های مجازی با اپراتورهای سنتی

 تا به حال چند شركت براي ارائه خدمات سيم‌كارت مجازي اعلام آمادگي كرده و قرار است با كد 099مشتري جذب كنند. چند شركت هم‌اكنون مشغول فروش سيم‌كارت‌هاي مجازي هستند. اما چه لزومي به استفاده از اپراتورهاي مجازي وجود دارد؟

چند وقت پيش محمد جواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات حتي اعلام كرد كه مكالمات بين‌الملل براي اپراتورهاي مجازي آزاد مي‌شود تا پاي رقابت ميان اپراتورهاي سنتي و مجازي به اين حوزه هم كشيده شود. اپراتورهاي مجازي در برخي موارد خدمات جديدي ارائه مي‌كنند يا قيمت را براي خدمات عادي و روزمره پايين‌تر مي‌آورند. شركتي كه بخواهد به كاربران خدمات سيم‌كارت‌هاي مجازي بدهد بايد با يك اپراتور بزرگ‌تر - كه امكانات سخت‌افزاري مورد نياز براي برقراري ارتباط همراه را فراهم كرده - قرارداد منعقد كرده و در ازاي پرداخت هزينه‌ تعيين شده، از امكانات سخت‌افزاري آن سازمان استفاده كند.

  • رقابت براي مشتري راضي‌تر

به گزارش همشهري، ايجاد رقابت، پايين آوردن قيمت و افزايش خدمات جزو مهم‌ترين خدماتي هستند كه با راه افتادن اپراتورهاي مجازي مي‌توان به آن دست پيدا كرد.تعداد شركت‌هاي سنتي خدمات سيم‌كارت در كشور اكنون 3 اپراتور است كه آنتن‌هاي موبايل يا به قول معروف همان BTS را دارند. اما گفته شده 6 اپراتور مجازي ايراني تا به حال مجوز فعاليت گرفته‌اند و 20اپراتور ديگر نيز در انتظار دريافت مجوز هستند. تا به حال براي فراهم كردن امكانات سخت‌افزاري مثل BTS (آنتن‌هاي بزرگ شهري)‌عملا شركت‌هاي زيادي از رقابت در اين حوزه كنار كشيده بودند كه با حذف آن هزينه‌هاي گزاف امكان حضور در بازار را خواهند داشت.

عباس شاه‌كوه، معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مدتي پيش در اين‌باره گفته بود: اپراتورهاي اصلي داراي زيرساخت و شبكه هستند و تمركز اپراتورهاي مجازي روي سرويس و خدمات به كاربران است. بنابراين اين دو از لايه‌هاي مختلفي تشكيل شده‌اند و قاعدتا نبايد با هم رقابت كنند. اگر تمركز اپراتورهاي مجازي روي خلاقيت و نوآوري بر سرويس‌ها و خدمات به كاربران باشد قطعا شاهد اتفاقات مطلوب خواهيم بود.اپراتورهاي جديد مجازي چند مدل خدمت جديد ارائه خواهند داد. هنوز جزئيات بيشتري در اين‌باره ارائه نشده اما ارائه بسته‌هاي جديد مكالمه و اينترنت، ارائه خدمات بانكي جديد و بسته‌هاي ارزان بر مشترك‌هاي عادي جزو خدمات آنها اعلام شده است. اپراتورهاي مجازي در كشور كه اكنون در حال فروش سيم‌كارت‌هاي خود هستند تلاش دارند با پايين آوردن قيمت مكالمه و اينترنت خودشان را وارد بازار رقابت كنند. همچنين تلاش دارند خدماتي مانند پرداخت با موبايل به وسيله فناوري NFC و بدون نياز به همراه داشتن كارت بانكي را در كشور رايج كنند.

  • ارائه سيم‌كارت اختصاصي

در دنيا چند نوع اپراتور مجازي به كاربران ارائه مي‌شود اما در كشور ما فعلا روي MVNO يا Mobile Virtual Network Operator تمركز شده است. اين نوع شركت‌ها سيستم پشتيباني و بازرگاني خاص خودشان را دارند، هزينه را از مشتري دريافت كرده و در مقابل خدمات ارائه مي‌كنند. اپراتورهاي اصلي ظرفيت‌هاي خالي‌شان را به اين گروه‌هاي ثالث فروخته و از اين طريق درآمد كسب مي‌كنند. به‌دليل پايين آمدن هزينه‌هاي تعمير و نگهداري اپراتورهاي مجازي آنها روي ارائه «بسته‌هاي مكالمه و اينترنت» تمركز مي‌كنند. ارائه بسته‌هاي اينترنتي يكي از راه‌هاي معمول كسب مشتري اين اپراتورهاست. تيم‌هاي فوتبال، طرفداران يك حزب خاص يا حتي مشتريان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با يكي از اپراتورهاي مجازي قرارداد بسته و از آنها سيم‌كارت مي‌گيرند.

فروشگاه‌هاي والمارت، ويرجين موبايل و «لبرا موبايل» جزو بزرگ‌ترين شركت‌هاي سيم‌كارت مجازي در دنيا هستند كه درآمد و كار اصلي‌شان حوزه‌ ديگري است اما به مشتري‌هايشان خدمات متفاوتي ارائه مي‌كنند. اين شركت‌ها معمولا سيم‌كارت‌هايشان را به‌صورت بسته‌اي مي‌فروشند؛ به اين صورت كه با كاربرشان به ازاي استفاده از سيم‌كارت براي مدتي مشخص قرارداد مي‌بندند و در اين مدت، كاربر فقط هزينه‌اي بابت اشتراك مي‌پردازد.

رقابت سیم‌کارت‌های مجازی با اپراتورهای سنتی

کد خبر 391134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha