یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

محمدامین خرمی: مشاور امنیت ملی پیشین دونالد ترامپ بالاخره پس از ۹‌ماه کشمکش با پلیس فدرال و دادستانی آمریکا، دستش را به نشانه تسلیم بالا برد و به مذاکرات خارج از قاعده با روس‌ها اعتراف کرد تا اکنون بازرس ویژه پرونده به یک قدمی رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

ترامپ

مايكل فلين، ژنرال 3ستاره ارتش آمريكا كه خود سال‌ها در رده‌هاي مختلف اطلاعاتي وزارت دفاع فعاليت داشته روز جمعه اعتراف كرد كه به بازپرس‌هاي پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در پرونده ارتباط ميان تيم ترامپ و روسيه «دروغ» گفته اما آماده است با رابرت مولر كه از 6‌ماه پيش به‌عنوان بازرس ويژه مسئوليت اين پرونده را به‌عهده گرفته همكاري كند و در اين زمينه تمام اطلاعاتي كه دارد را در اختيارش قرار دهد.

فلين چهارمين فردي است كه در پرونده ارتباط ميان تيم ترامپ و مسكو اعتراف كرده و اتهاماتش را پذيرفته است اما مطرح شدن نام او در اين پرونده، در واقع به‌معناي باز شدن پاي اعضاي حلقه نزديكان رئيس‌جمهور در كاخ سفيد به ماجراست. اين موضوع همچنين حاكي از تنگ‌تر شدن حلقه تحقيقات مولر و تيم دادستاني آمريكا گرد رئيس‌جمهور است. دونالد ترامپ ديگر نمي‌تواند مسائل مطرح شده در اين پرونده را «پرونده‌سازي»، «هياهوي رسانه‌اي» و «خبر جعلي» عليه خود بنامد.

نتيجه تحقيقات پليس اف‌بي‌آي نشان مي‌دهد مايكل فلين بلافاصله پس از پيروزي دونالد ترامپ و پيش از انتقال رسمي قدرت از تيم باراك اوباما به تيم جديد، طي مكالمه‌اي تلفني با سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن، با او بر سر لغو تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه مذاكره كرده است. اين در حالي است كه او در آن زمان هيچ‌گونه مسئوليتي در دولت آمريكا نداشته و بر اين اساس مرتكب تخلف شده است. طبق اعلام دادستاني، او تخلف بعدي را زماني انجام داده كه به مأموران اف‌بي‌آي كه از او در مورد مذاكراتش با روس‌ها پرس‌وجو كرده‌اند، دروغ گفته است. او همچنين به مايك پنس، معاون دونالد ترامپ، هم در اين رابطه اطلاعات غلط داده بود؛ ماجرايي كه برملا شدنش باعث شد تا فلين تنها با گذشت 24روز از حضورش در پست حساس مشاور امنيت ملي مجبور به استعفا شود.

اف‌بي‌آي روز جمعه اتهام ديگري را نيز عليه فلين مطرح كرد. او متهم است كه پيش از انتقال قدرت به ترامپ، بار ديگر با سفير روسيه وارد مذاكره شده و از او خواسته است براي جلوگيري از تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه اسرائيل، در كنار آمريكا قرار بگيرد. طبق بيانيه اف‌بي‌آي، فلين اين اقدام را به دستور يكي از مشاوران ارشد ترامپ انجام داده است. ديروز شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان خبر داد كه به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد اين «مشاور ارشد» ترامپ، داماد او يعني جرد كوشنر بوده است. افشاي اين اطلاعات هياهوي زيادي در رسانه‌هاي آمريكايي به پا كرد اما كاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي گفت كه اعترافات فلين متوجه هيچ فردي در كاخ سفيد نخواهد بود و «هرچه هست مربوط به‌خود اوست».

  • بازرس‌ ويژه به‌دنبال ماهي بزرگ‌تر

ماجراي ارتباط احتمالي ميان افرادي از تيم تبليغاتي دونالد ترامپ و مسكو به يك سال پيش بازمي‌گردد؛ يعني زماني كه هيلاري كلينتون، سياستمدار كهنه‌كار آمريكايي در مقابل ميليونر معروف نيويوركي يعني دونالد ترامپ شكست خورد. پيش از انتخابات بارها شائبه تلاش روس‌ها براي هك كردن سيستم الكترونيكي شمارش آرا و تأثيرگذاري بر انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مطرح شده بود اما اندكي بعد از انتخابات بود كه تحقيقات نهادهاي اطلاعاتي آمريكا نشان داد مسكو براي دخالت در انتخابات به‌طور ويژه برنامه‌ريزي كرده است.

طبق اطلاعات درز پيدا كرده روس‌ها طي ماه‌هاي پيش از برگزاري انتخابات براي بدنام كردن كلينتون، اقدام به هك و انتشار ايميل‌هاي حزب دمكرات كردند. اطلاعات بعدي نشان داد آنها حتي به تعداد زيادي از كاربران اينترنت پول دادند تا عليه كلينتون روي وب‌سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت كنند. تحقيقات گسترده اف‌بي‌آي در اين زمينه، بركناري رئيس آن يعني جيمز كومي را به‌دنبال داشت. اين سازمان در دوره رياست كومي و براساس تحقيقاتي كه حدود 4‌ماه قبل از انتخابات آغاز شده بود، اعلام كرد مدارك مستدلي در دست دارد كه نشان مي‌دهد مسكو براي به قدرت رسيدن ترامپ و شكست رقيب او يعني هيلاري كلينتون، برنامه‌ريزي و اقدام كرده است.

با بركناري كومي، رابرت مولر كه خود زماني رياست سازمان اف‌بي‌آي را بر عهده داشته است از سوي دادستاني كل آمريكا به‌عنوان بازرس ويژه و با اختيارات گسترده، مأمور ادامه تحقيقات شد. مولر همان خطي را دنبال كرد كه كومي دنبال كرده بود. اطلاعات منتشر شده اخير و اعتراف‌هاي تازه متهمان پرونده هنوز بر دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016آمريكا دلالت ندارد اما آنچه مشخص است اينكه رابرت مولر قدم به قدم و به‌طور كاملا حساب‌شده در حال وارد شدن به حلقه سخت نزديكان ترامپ و حتي اعضاي خانواده اوست.

به گفته بازرس ويژه پرونده، طبق توافقي كه ميان او و وكلاي مايكل فلين صورت گرفته، دادستاني از ميان اتهامات فلين تنها يك مورد را در دادگاه مطرح خواهد كرد و او نيز در مقابل با بازپرس‌هاي پرونده همكاري مي‌كند و اطلاعات لازم را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. چنين معامله‌اي نشان مي‌دهد اعلام جرم مولر عليه فلين كه زماني پست مشاور امنيت ملي آمريكا را در دست داشته همه ماجرا نيست و اتفاقات بزرگ‌تر و مهم‌تري در راه است. مولر به‌دنبال به دام‌انداختن ماهي بزرگ‌تر است؛ او اكنون به يك قدمي دونالد ترامپ رسيده است.

  • 3متهم ديگر پرونده

رابرت مولر و تيمش از 6‌ماه پيش مسئوليت پرونده ارتباط ميان تيم ترامپ و مسكو را به‌عهده گرفتند. آنها 2‌ماه پيش «پال منافورت»، رئيس سابق ستاد تبليغاتي را به‌عنوان نخستين متهم پرونده معرفي كردند. اتهام‌هاي مختلفي ازجمله فرار مالياتي، پولشويي و جاسوسي براي روسيه متوجه منافورت است كه ريشه آنها دست‌كم به 3سال قبل باز مي‌گردد.

غيراز او، معاونش «ريك گيتس» هم در اين پرونده متهم شده است. او به لابي‌گري مخفيانه براي روس‌ها و اوكرايني‌ها متهم است. «جورج پاپادوپولس»، يكي از مشاوران سياست خارجي تيم تبليغاتي ترامپ، سومين فردي است كه در اين پرونده متهم شده و اتهامات خود را پذيرفته است. طبق گزارش رسانه‌هاي آمريكايي، او بارها جلساتي را ميان تيم ترامپ و نمايندگان روسيه ترتيب داده است.

کد خبر 391231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha