حسن روحانی رئیس‌جمهور به مناسبت مراسم روز دانشجو به جمع دانشجویان و استادان دانشگاه زاهدان رفت. این مراسم همزمان با سفر استانی روحانی به سیستان و بلوچستان برگزار شد و نخستین حضور روحانی در یک دانشگاه خارج از تهران محسوب می‌شد.

حسن روحانی

 روحاني گفت: اين تصميمش اتفاقي نبوده؛ «اينكه 16آذر امسال در يك استان حضور پيدا مي‌كنم تصميم ناگهاني من نبوده است. ازآغاز دولت تصميم داشتم 16 آذر در استان ديگري برگزار شود كه البته ابتدا قرار بود در استان ديگري باشد ولي سفر ما به اين استان شد و برنامه به اينجا آمد.»

روحاني كه سخنانش از سيماي جمهوري اسلامي به صورت مستقيم پخش مي‌شد، خطاب به دانشجويان گفت: دانشگاه‌ها امروز از استقلال و آزادي گلايه دارند؛ درحالي‌كه شعار ما در انقلاب استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بود. اين در حالي است كه انقلاب توسط مردم و دانشجويان صورت گرفت و دانشجويان سينه سپر كردند.

او در اظهاراتش گلايه‌هاي اخير مطرح شده از سوي برخي پشتيبانان و سرمايه‌هاي اجتماعي آراي خود را نيز پاسخ داد. رئيس‌جمهور گفت: اين سخني كه روحاني ديروز احتياج به رأي داشت و امروز ندارد حتما سخن ناروا و ناصحيحي است. روحاني هر روز احتياج به رأي تك‌تك مردم ايران دارد. اگر دولت هم‌صدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، ديگر جمهوري اسلامي نمي‌شود. نه جمهوري است و نه اسلامي. اسلام به ما مي‌گويد كه به وعده خود وفا كنيم و جمهوريت به ما مي‌گويد حق حكومت با مردم است و ما تا نماينده مردم هستيم مشروعيت داريم. پاي همه وعده‌هايم ايستاده‌ام. عقب‌نشيني نخواهم نكرد. از هيچ‌كس نمي‌ترسم و نخواهم ترسيد و راه جمهوري اسلامي را ادامه خواهم داد.

روحاني در عين حال افزود: وعده‌هاي ما به شما آن است كه با متانت، وحدت و انسجام بتوانيم با دقت بيشتر و هزينه كمتر به اهداف‌مان برسيم. ما اهداف بلندي داريم.

شما مطالباتي را از نظام داشتيد. ما هم در اجتماعات انتخاباتي كه عمدتا جوانان و بانوان بودند و كار بزرگي را پيش بردند، هدف بزرگي را دنبال مي‌كرديم. هدف اين نبود كه پيروز شويم و حكومت را 4سال ديگر ادامه بدهيم. بناي ما بر آن بود كه آنچه وعده داديم بر مبنايش عمل كنيم.

  • كسي را به من تحميل نكردند

رئيس‌جمهور درباره چينش كابينه و انتخاب مسئولان دولتي نيز به دانشجويان پاسخ داد. او گفت همه مسئولان دولتي درنهايت به پيشنهاد خود او انتخاب شده‌اند. حسن روحاني گفت: خداوند را به شهادت مي‌طلبم كه در انتخابات همه معاونان، وزرا، استانداران و مسئولان كشور جز بر مبناي صلاحيت، توانمندي، اعتدال، قبول حق مردم و جمهوريت و اسلاميت نظام نظر ديگري نداشته‌ام و بر همين مبنا عمل كردم. در دولت يازدهم نيز همين نظر را دنبال مي‌كردم. اينكه گفته مي‌شود وزيري به من تحميل شده ناصحيح و غيرواقعي است. شايد براي هماهنگي در برخي وزارتخانه‌ها معطل شدم ولي وزيري كه انتخاب شده درنهايت به پيشنهاد خود من بوده و اين‌طور نبوده كه كسي بخواهد بر من تحميل كند و مبناي قانون اساسي نيز چنين است.

  • نقد روحاني، كم‌هزينه‌تر

روحاني در ادامه سخنانش بر مطالبه‌گري دانشجويان نيز تأكيد كرد. او با بيان اينكه شما حق داريد مسئولان را نقد كنيد، تصريح كرد: حتما دولت را نقد كنيد چون هزينه‌هاي آن كمتر است. در ميان دولتي‌ها هم بيشتر رئيس‌جمهور را نقد كنيد چون كم‌هزينه‌تر است و حتي تشويق هم دارد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه ملت ايران شرق ايران را آباد خواهد كرد و راه‌آهن، گاز، بندر اقيانوسي، كشاورزي و گردشگري در سيستان و بلوچستان تحولي بزرگ را به‌وجود مي‌آورد، افزود: ما مي‌خواهيم دانشگاه در كنار دولت باشد و دانشگاه، دولت و بازار داخل و خارج همه به هم متصل شوند. بازار داخل ما كافي نيست و بايد بازار منطقه را تصرف كنيم. مديريت تصرف بازار به‌عهده دانشجويان و دانشگاهيان است.

روحاني افزود: مگر قرار است كتاب و تئوري را طوطي‌وار بخوانيم. دانشگاه است، دبيرستان كه نيست. صحبت كنيم، نقادي كنيم و راه‌حل بدهيم. اگر قرار است در دانشگاه آزادي نباشد حتما خلاقيت و نوآوري نخواهد بود. حداقل در دانشگاه به اندازه حوزه علميه آزادي بدهيم. الان در حوزه علميه آقايي به‌عنوان مدرس تدريس مي‌كند كه مرجع تقليد است و فتوا و رساله دارد؛ پاي درسش يك طلبه با شهامت حرف مي‌زند و مي‌گويد حرف مرجع را قبول ندارد. هيچ‌كس ايراد نمي‌گيرد. 


رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، اظهار داشت: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آنها نیز برای ما محترم بوده و هستند.

  • مشكل هميشگي دولت

روحاني با بيان اينكه ما در طول دولت همواره مشكل‌مان اين بوده است كه عده‌اي مي‌گويند تمام مشكل ما از فضاي مجازي و سايبري است، تأكيد كرد: مي‌گوييم چكار كنيم؟ مي‌گويند هم اين طرفش و هم تهش را ديوار بكشند، چون تصادف شده است. اگر تصادف شده است بايد آموزش بدهيم و راهنمايي و رانندگي را تقويت كنيم.

روحاني گفت: ما براي تحقق مطالبات شما نياز به زمان داريم؛ نبايد تصور كنيم كه ما فراموش كرده‌ايم؛ من اگر گفتم جوان و اگر گفتم زنان، روي عهد خود ايستاده‌ام. شما در اين دولت خواهيد ديد مديريت براي بانوان و جوانان ما سال به سال افزايش مي‌يابد.

روحاني در بخش ديگري از صحبت‌هايش با بيان اينكه بايد سرمايه‌گذاران سيستان را تشويق كرد، به افتتاح بندر چابهار اشاره كرد و گفت: سیستان و بلوچستان آینده، دیگر مثل امروز نخواهد بود و با تکیه بر آبادانی این استان به کمک توسعه بندر چابهار، گسترش ارتباطات در آن، اتصال خط آهن، گسترش کشاورزی و گردشگری، تحولاتی در آن اتفاق می‌افتد که همه شرق کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و ما فقط از شما می‌خواهیم که در این مسیر، دانشگاه در کنار دولت باشد.

کد خبر 391244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha