مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جهان، مکانی خارق‌العاده است،‌و نامیدن آن به عنوان یک مکان واحد، شاید اشتباه باشد زیرا تنها یک مکان نیست، بلکه ترکیبی از گرما و سرما، دوری و نزدیکی، روشنایی و تاریکی و تمامی پدیده‌هایی که در میان این ویژگی‌ها قرار دارند است.

مشتری

براساس گزارش تک‌تایمز، جهان عظيم و مرموز است، و انسان هرگز قادر به شناخت تمامي آن نيست، تنها مي‌تواند حدس بزند، اما مي‌تواند با ديدن عكسي مانند آنچه ناسا به تازگي منتشر كرده، از زواياي ناشناخته‌اي از جهان آگاه شود. 

این عکس بخشي از ابرهاي اتمسفر سياره مشتري را در طيف رنگ آبي نشان مي‌دهد. فضاپيماي جونو اين عكس رادر 24 اكتبر 2017 از فاصله 18906 كيلومتري از سطح اين ابرها ثبت كرده‌است، اين فاصله برابر فاصله ميان نيويورك و پرث استراليا است. 

مشتری

هر پيكسل از اين عكس منطقه‌اي 12 كيلومتري از ابرهاي مارپيچي و  تاريك و روشن را پوشش داده‌است و اگر توضيحي درباره عكس بودن آن نخوانيد، شايد آن را با نقاشي ونسان ون‌گوك اشتباه بگيريد زيرا ابرها شبيه به قطرات رنگارنگ روغني روي سطح آب هستند و بخشي از آشفتگي اتمسفر سياره مشتري را نشان مي‌دهد.

آب و هواي سياره مشتري از گذشته تا كنون موضوعي جذاب بوده‌است. لكه بزرگ سرخ اين سياره طوفاني بزرگ است كه طي 350 سال گذشته به صورت مداوم ادامه داشته و احتمالا تا آينده‌اي دور نيز در اتمسفر سياره مشتري حضور خواهد داشت.

اين عكس حين نهمين پرواز نزديك‌گذر جونو از كنار سياره مشتري ثبت شده‌است.  يكي از دلايل جذابيت اين عكس زمانبندي مناسب ثبت آن است: در زمان ثبت عكس زاويه جونو، مشتري و خورشيد نسبت به ابرهاي مرتفع باعث شد تا ابرها بر محيط اطراف خود سايه بياندازند.

ناسا این عکس را روي وب‌سایت ميزبان عكس‌هاي JunoCam فضاپيماي جونو منتشر كرد و پس از انتشار توسط تعدادي از دانشمندان مورد ويرايش قرار گرفت  و بخشهايي از عكس با استفاده از رنگ بهبود پيدا كرد. نتيجه نهايي عكسي خيره‌كننده و نمونه‌اي زيبا از پديده‌هاي جهاني است كه فراتر از توصيف هستند.

کد خبر 391312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha