همشهری آنلاین: روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در نامه به رئیس‌جمهور عنوان کردند که دغدغه اصلی روسای دانشگاه‌ها از توجه به کیفیت و ارتقای پژوهش به پاسخگویی به خیل طلبکاران و پیمانکاران تبدیل شده است.

به گزارش مهر، روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور (دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، اصفهان، صنعتی اصفهان، علامه طباطبائی، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز) نامه‌ای در خصوص بودجه دانشگاه‌ها به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور نوشتند که به شرح زیر است:

چنانکه مستحضرید امضاءکنندگان این نامه (روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور) به همراه دیگر روسای دانشگاه‌ها، در چهار سال گذشته با همه توان در جهت تحقق اهداف و دیدگاه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش عالی تلاش کرده و از این پس نیز همکاری لازم را با وزیر علوم برای نیل به اهداف مذکور خواهند داشت.

اما روشن است که نیل به این اهداف مهم نیازمند تحقق برخی مقدمات و زیرساخت‌های لازم است که حمایت همه دستگاه‌ها و مسئولین کشور را می‌طلبد و بدون این همراهی و حمایت، امکان تحقق اهداف یاد شده فراهم نخواهد شد.

رقابت با دانشگاه‌های معتبر دنیا، رشد جایگاه علمی ایران در منطقه و دنیا، فراهم آوردن امکان یادگیری مهارت و آمادگی اشتغال مولد برای دانش‌آموختگان، ایجاد فضای آزاد و پویا برای رشد و بالندگی دانشجویان، همه و همه از رسالت‌های مهمی است که عموم دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های سطح یک کشور برعهده گرفته‌اند.

اما متاسفانه امکانات، تجهیزات و اعتبارات لازم برای دستیابی به این اهداف مهم در اختیار آنها قرار نگرفته است، هر چند دانشگاه‌های ما با امکانات حداقلی، دستاوردهای بسیار ارزنده قابل توجهی عرضه داشته‌اند که از جمله مهمترین آنها، کسب رتبه اول در شتاب رشد علمی در جهان بوده است.

علیرغم این دستاوردهای ارزشمند که عمدتا حاصل تلاش و فداکاری و ایثارگری دانشگاهیان است، متاسفانه در شرایط کنونی، دانشگاه‌ها با مشکلات جدی از نظر کمبود اعتبارات مواجه شده اند که جز با تدبیر حضرتعالی امکان رفع آن وجود ندارد.

این مشکل جدی یعنی عدم تخصیص درصد زیادی از همان بودجه اندک دانشگاه‌ها و نیز عدم پرداخت بودجه تخصیصی، دانشگاه‌ها را به راستی دچار مسائل و مشکلات حادی کرده است در کوتاه‌مدت یعنی یکی دو ماه آینده آنها را با بحران‌های دانشجویی و حتی توقف برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری روبرو کند.

از همین رو امروز دغدغه اصلی روسای دانشگاه‌ها، از توجه به کیفیت و ارتقاي پژوهش و رشد جایگاه علمی و ...، به پاسخگویی به خیل طلبکاران و پیمانکاران تبدیل شده و آنها را از برآورده ساختن حداقل توقعات دانشگاهیان حتی پرداخت حقوق و دستمزد و تعهدات جاری جهت استمرار فعالیت‌ها باز داشته است.

لذا مصرانه از حضرتعالی درخواست می‌شود دستور فرمایید با تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه سال جاری این دانشگاه‌ها و جبران عاجل کمبودهای انباشته ماه‌های گذشته با تخصیص ۷۵ درصدی بودجه آنها تا پایان سه ماهه سوم، از بروز بحران‌های جدی در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آمده، امکان همکاری با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که مسئولیت خطیر خود را به تازگی آغاز کرده‌اند، فراهم شود.

کد خبر 391335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha