یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران ۳۴۴ واحد کاهش یافت و به ۹۰ هزارو ۹۵۱ واحد رسید. همگام با شاخص بورس شاخص فرابورس هم ۳ پله افت کرد و در محدوده ۱۰۱۹ واحد قرار گرفت.

پرسش اين است كه پس از يك دوره صعود پر قدرت علت نزول شاخص در مبادلات روز گذشته 12 آذر ماه چه بوده است؟ به گزارش همشهري، ديروز همزمان با نزول شاخص يك اتفاق مهم در بازارسرمايه رخ داد و آن هم كاهش تعرفه واردات فولاد است كه مي‌تواند روي عملكرد شركت‌هاي اين گروه كه بخش بزرگي از بازار سهام را دراختيار دارند اثر منفي بگذارد و درآمد آنها را با كاهش مواجه كند. به‌ويژه آنكه بخش زيادي از رشد شاخص در روز‌هاي قبل ناشي از رشد شركت‌هاي اين گروه مانند فولاد مباركه اصفهان به‌عنوان دومين شركت بزرگ بورس بوده است.

پيش از اين در بهمن ماه سال گذشته، انجمن توليدكنندگان فولاد در نامه‌اي به وزير صنعت وقت و همچنين معاون اول رئيس‌جمهور، رعايت قاعده پلكاني در تعرفه واردات انواع ورق را خواستار شده بود.فولاد مباركه اصفهان بزرگ‌ترين توليدكننده ورق گرم كشور نيز در نامه دي ماه سال‌٩۵ به وزير صنعت، موافقت خود با كاهش تعرفه واردات ورق گرم در راستاي تامين نياز داخل و حمايت از صنايع تكميلي را اعلام كرده بود. سنديكاي لوله و پروفيل نيز در مكاتبات و جلسات متعدد خواستار كاهش تعرفه واردات ورق گرم زير ٣‌ميليمتر شده بود.

از سوي ديگر به‌زعم كارشناسان يكي ديگر از دلايل فشار فروش در بازار سهام هم شايد ناشي از تسويه اعتباري‌ها براي استفاده و واريز نقدي حق تقدم سهام تاپيكو باشد. تغيير زمان و تمديد نشدن حق تقدم، فشارهاي تهيه نقدينگي را بر بازار افزايش داد چرا كه ديروز آخرين مهلت داد و ستد سهام حق تقدم شركت سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي معروف به تاپيكو بود. اين شركت در جريان مجمع فوق‌العاده 29‌شهريور ، اقدام به افزايش سرمايه 87 درصدي كرد و سرمايه اسمي را از 4.35 به 8.15 هزار ميليارد تومان رساند تا بزرگ‌ترين شركت بورس از لحاظ سرمايه اسمي و جانشين فولاد مباركه 7.5‌هزار ميليارد توماني شود.

ديروز همچنين بروز شايعاتي در مورد حمله موشكي يمن به نيروگاه هسته‌اي در ابوظبي بر بازار سهام تاثير گذاشت و منجر به هراس سرمايه‌گذاران شد با اين حال به‌نظر مي‌رسد همچنان سايه عواملي مانند بودجه سال 97، قيمت دلار، تصميم‌گيري كنگره آمريكا درباره برجام، قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني، انتشار گزارش‌هاي فصلي(9 ماهه) شركت‌هاي بورس و بازگشايي بانك‌ها در بورس در كنار آثار ساير عوامل اقتصادي سنگيني مي‌كند.

کد خبر 391373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha