مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ۵ هکتار از اراضی شمالی تهران شنبه ۱۱ آذر‌ماه آزاد شد. این اراضی در یک دهه گذشته توسط سودجویان به‌صورت غیرقانونی اشغال شده بودند و در سال ۹۶به ۵هکتار افزایش یافته بود.

ارتفاعات گردنه قوچک از دست متصرفان آزاد ش

يك بناي 150متري و دو بناي ديگر هركدام به متراژ 50متر در اين محدوده ساخته شده بود و متخلفان در آن به صافكاري، نقاشي و دامداري مشغول بوده و در همان مكان نيز اقامت كرده بودند. به جز بناهاي احداث شده و تصرف زمين، حدود 400مترمربع تونل نيز توسط اين سودجويان در دل كوه ايجاد شده بود و از اين تونل به‌عنوان محل نگهداري دام‌هايشان استفاده مي‌كردند.

نيروهاي شهرداري كه با حضور نمايندگان انتظامي، قضايي و... در محل حاضر شده بودند تمامي ساخت‌وسازهاي انجام شده را تخريب و فنس‌هاي نصب شده را برداشتند. اين سودجويان در كنار اين اقدامات به محيط‌زيست اين محدوده هم آسيب زده بودند. ‌حضور دام در اين زمين‌ها آسيب جدي به فضاي سبز وارد كرده، ضمن اينكه حتي نهر آب موجود در محل نيز از مسير اصلي منحرف شده بود تا براي دام‌هامورد استفاده قرار گيرد. تراشيدن و ايجاد تونل در كوه نيز يكي از بزرگ‌ترين تخلفات آنها محسوب مي‌شود.

  • حفاظت مستمر از حريم شهر

مسئولان حريم و نيروهاي گشت شركت شهربان و حريم‌بان به‌صورت روزانه در محدوده مناطق داراي حريم، گشتزني كرده و تصرفات و احداثات غيرمجاز را شناسايي مي‌كنند. تماس‌هاي شهروندان با سامانه 137شهرداري نيز به شناسايي اين تخلفات كمك مي‌كند. جلوگيري از ساخت‌وساز و تصرفات غيرمجاز در مناطق داراي حريم همچون منطقه يك، 2، 5، 18و... به‌صورت مستمر انجام شده و وضعيت آنها موردبررسي قرار مي‌گيرد.

2سال قبل شهرداري منطقه 2حدود 30هزارمترمربع ساخت‌وساز غيرمجاز را در محدوده حريم فرحزاد تخريب كرد. اين مورد نيز از آن دست موارد شناسايي شده بود كه چند سال قبل اخطار دريافت كرده و 2سال پيش در سال 94نيز شهرداري منطقه يك اقدام به تخريب بناهاي ايجاد شده كرده بود اما كار به درگيري كشيده بود.

اين بار اما با دستور قضايي و حمايت ارگان‌ها و نهادهايي چون نيروي انتظامي، يگان ويژه عمليات، نماينده دادستان، اورژانس و آتش‌نشاني و حمايت شوراي حفظ حقوق بيت‌المال در اراضي طبيعي، با تصرفات اراضي طبيعي و بيت‌المال برخورد شد.

اداره حريم شهرداري منطقه يك از چند سال قبل همراهي نهادهاي قضايي و انتظامي را براي مقابله با اين تصرفات درخواست داده بود اما تا محقق شدن اين همراهي كه توان اجرايي شهرداري را در مقابله با اين موارد دوچندان مي‌كند، ‌زمان چندساله‌اي طي شد.

محمد رضاپور مدير اداره حريم شهرداري منطقه يك با بيان اين مطلب به همشهري مي‌گويد: «شهرداري به‌صورت مداوم با اين موارد در حريم مواجه مي‌شود اما از آنجا كه به تنهايي نمي‌تواند با آنها برخورد كند، ‌به حمايت قوي و همراهي بيشتر قوه قضاييه و نيروي انتظامي نياز دارد كه خوشبختانه با تحقق اين همراهي، ‌اين مورد خاص برطرف شد.»

10نفرسودجو و تصرف‌كننده وقتي حضور نيروهاي شهرداري را به همراه حدود 50نيروي انتظامي از يگان عمليات فاتب، مسئولان قوه قضاييه و ديگر نهادها را ساعت 8صبح در انتهاي اتوبان ارتش نرسيده به گردنه قوچك مشاهده كردند، بدون كوچك‌ترين مقاومتي تنها نظاره‌گر بازپس‌گيري زمين‌هاي تصرف كرده‌ بودند. اين عمليات در ساعت 11به پايان رسيد.

  • تشكيل 100 پرونده براي تصرفات غيرقانوني

ارتفاعات جنوبي البرز، حوزه شهرداري منطقه يك است كه براساس قانون بايد با هرگونه ساخت‌وساز و تصرفات غيرقانوني در اين محدوده برخورد شود. نيروهاي حريم‌بان با تصرفاتي كه به تازگي در حال رخ دادن است برخورد كرده و از وقوع آنها جلوگيري مي‌كنند و تصرفاتي را كه در گذشته انجام شده باشد شناسايي و به ماده 100ارجاع مي‌دهند تا تعيين تكليف شود.

ماده 100نيز معمولا به قلع و قمع بناها و تصرفات رأي مي‌دهد. به گفته رضاپور هم‌اكنون 100پرونده تصرفات غيرقانوني، توسط اداره حريم شناسايي وبه ماده 100براي تعيين تكليف ارجاع شده است. بيشترين تخلفات حريم منطقه يك نيز به محدوده رود دره دربند مربوط مي‌شود كه عمده اين متخلفان صاحبان رستوران‌ها هستند. «حدود 40درصد پرونده‌هاي تشكيل شده متعلق به روددره دربند است.»

کد خبر 391520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha