معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران از تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تا تیرماه سال آینده خبرداد و اولویت‌های راهبردی برنامه سوم را تشریح کرد.

حجت‌الله ميرزايي در نشست خبري بعد از ظهر ديروز در تشريح برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري تهران گفت: شهر تهران برنامه پنج‌ساله‌اي دارد كه اكنون دومين برنامه در حال سپري شدن است و تا پايان سال ۹۷ اين برنامه ادامه دارد. وي افزود: به لحاظ محتوايي بسياري از موضوعاتي كه شهر نيازمند آن است،

در اين برنامه پيش‌بيني شده اما كاستي‌هايي نيز دارد كه بايد پس از بررسي براي برنامه پنج‌ساله سوم مرتفع شود. به گزارش ايسنا،‌معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران ادامه داد: كار تدوين برنامه پنج‌ساله سوم از ابتداي آذرماه آغاز شده است و احتمالا در پايان خردادماه يا اوايل تيرماه سال آينده به پايان مي‌رسد تا به شوراي شهر تقديم ‌شود. وي تأكيد كرد كه قطعا بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداري تهران بايد براساس اين برنامه به تصويب برسد.

ميرزايي درخصوص راهكارهاي برنامه پنج‌ساله سوم شهرداري تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومي گفت: براي تدوين اين برنامه ۶ كارگروه تخصصي بخشي و ۴ كارگروه فرابخشي پيش‌بيني شده است كه در يك دوره ۶ ماهه محتواي برنامه را توليد خواهند كرد. معاون شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره اصلاح ساختار سازماني شهرداري تهران اظهار داشت:

اصلاح ساختار در شهرداري تهران يك ضرورت است اما اين اقدام زمان‌بر است و بي‌ترديد طولاني‌تر از تدوين برنامه شهرداري تهران خواهد بود، اما اين اقدام آغاز شده است. وي ادامه داد: گستردگي بيش از حد، غيركارآمدي و عدم‌تناسب جايگاه‌ها با ماموريت‌هاي تعيين شده از عمده‌ترين دلايل لزوم اصلاح ساختاري سازمان شهرداري تهران است. معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تدوين بودجه سال آينده شهرداري تهران اشاره كرد و گفت:

بودجه سال 97كه حتما انقباضي تدوين خواهد شد تا پايان آذرماه تقديم شوراي اسلامي شهر تهران مي‌شود. ميرزايي افزود: در بودجه سال‌جاري با كسري قابل توجهي مواجه بوديم كه علت اصلي آن كاهش درآمد حاصل از ماليات بر ارزش افزوده است. به شكلي كه براي شهرداري تهران حدود 2هزار ميليارد تومان كسري بودجه به همراه داشته باشد.

همچنين ركود موجود در بخش مسكن نيز درآمدهاي حاصل از اين بخش را تا حدود هزار ميليارد تومان كاهش داده است. معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران در تشريح وضعيت عوارض شهري براي كسب درآمدهاي پايدار در شهرداري تهران گفت: شهرهاي دنيا در همه جا بخشي از منابع مالي خود را از طريق درآمدهاي حاصل از عوارض كسب مي‌كنند كه شهروندان براساس توانايي مالي و ميزان استفاده از خدمات آنها را پرداخت مي‌كنند. ميرزايي تأكيد كرد: همه ظرفيت‌هاي شهر تهران براي ساخت‌وساز به اتمام رسيده و بخشي از آنها نيز پيش‌فروش شده است. اگر امروز آقاي قاليباف شهردار بود، ديگر نمي‌توانست از محل ساخت و سازها درآمدهاي شهرداري را محقق كند.

بــه گـفتــه ميرزايي، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران گزارش عملكرد برنامه دوم شهرداري تهران هم تهيه شده كه به‌زودي تقديم شوراي شهر تهران مي‌شود؛ اين در حالي است كه تا برنامه پنج ساله سوم تصويب نشده باشد برنامه دوم پابرجاست اما براساس بررسي‌هاي انجام شده، تاكنون كمتر از ۳۰درصد اين برنامه اجرا شده و مبناي عمل در شهرداري تهران قرار گرفته است.

وي درخصوص تعيين تكليف شوراياري‌ها و نحوه برگزاري انتخابات شوراياري‌ها و به كارگيري پتانسيل آنها در مديريت شهري هم به ايسنا گفت: 2نهاد شوراياري‌ها و سراهاي محله سرمايه‌هاي شهري محسوب مي‌شوند؛ لذا مي‌توان خيلي مؤثرتر در توسعه شهري از مشاركت آنها بهره‌مند شد و بي‌ترديد اين نهادها بايد حفظ شوند و در عين حال كاركرد آنها اصلاح شود.

ميرزايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درخصوص نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران گفت: نوسازي بافت‌هاي فرسوده يك برنامه چند وجهي است و بخشي از برنامه شهري تاب‌آوري مقابل بلاياي طبيعي محسوب مي‌شود. وي در تشريح بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي موجود در شهر تهران گفت: تهران در حوزه هوشمندسازي خوب عمل نكرده اما زيرساخت‌هاي خوبي داريم؛ ازجمله وجود ۱۵۰۰ كيلومتر فيبر نوري كه به‌صورت جدي قصد استفاده از زيرساخت‌ها را داريم.

وي با تأكيد بر لزوم شفافيت در معاملات شهرداري تهران گفت: سامانه shafaf.ir راه‌اندازي شده كه تلاش مي‌كنيم در اين سامانه قراردادهاي بالاي يك ميليارد تومان بارگذاري شوند. قطعا اين موضوع يكي از ابزارهاي شفاف‌سازي است. تمامي شركت‌ها و سازمان‌ها، تراكنش‌هاي مالي اداري خود را بايد به‌صورت شفاف در سامانه‌هاي هوشمند قرار دهند.

کد خبر 391521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha