مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

پهنه جنوبی پایتخت شاهد افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی، ترافیکی و فضای سبز بود که به‌طور مستقیم موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد.

شهر

حضور محمدعلي نجفي، شهردار تهران در مراسم افتتاح اين پروژه‌ها همزمان با يكصدمين روز قرار گرفتن وي در جايگاه شهرداري تهران و هفته وحدت شد. وي در اين مراسم طي سخناني با اشاره به اينكه افتتاح اينگونه پروژه‌ها تأثير مثبتي در روحيه مردم منطقه خواهد داشت، گفت: يكي از اين پروژه‌ها بهره‌برداري از بوستان شهيد حججي است كه برخوردار از انواع امكانات و تجهيزات براي استفاده مردم است و اميدوارم براي هميشه نام آن شهيد بر تارك اين بوستان بدرخشد.

شهردار تهران خطاب به حاضران در مراسم گفت: شما مي‌دانيد شهر موجودي زنده و چند‌وجهي است. مثلا برخي شهرها دوستدار كودك، معلول، زنان و سالمندانند و برخي خشن و عبوسند و برخي ديگر حس مهرباني و شادي را منتقل مي‌كنند و اين مسئله واقعا هنگام تردد در شهرها مي‌تواند جنبه عيني داشته باشد. بنابراين در برنامه‌ريزي‌هاي شهري بايد به روح و روان و جان شهر به اندازه كالبد آن توجه شود درحالي‌كه اگر فقط يك بعدي برنامه‌ريزي كنيم به آرامش و آسايش در شهر نخواهيم رسيد.

نجفي بر توجه به مسائل اجتماعي، فرهنگي و روابط انساني در شهرتأكيد كرد و گفت: البته اين به معني فراموش كردن اجراي پروژه‌هاي عمران شهري يا انجام فعاليت‌هايي كه شهر به لحاظ ساختاري و سازه‌اي به آن نياز دارد، نيست. بنابراين اگر ما در شوراي شهر و شهرداري برمسائل اجتماعي، انساني و فرهنگي تأكيد داريم به معني غافل شدن از ساير جنبه‌ها نيست. وي با تأكيد براينكه فعاليت‌هاي عمراني كما في السابق در شهر ادامه دارد و حتي تسريع شده، گفت:

گرچه از نظر منابع مالي شهرداري تهران با مشكلاتي مواجه است اما معتقديم كه اين مسئله حل خواهد شد. بالاخره مدتي درآمد كم مي‌شود، ضمن اينكه راه‌حل‌هاي جديد جايگزين درآمدي هم وجود دارد كه بتواند به جاي درآمدهاي قبلي بنشيند، پس برخي شايعات مبني براينكه فعاليت‌هاي عمراني در شهر تعطيل شده با واقعيت آنچه درشهر مي‌گذرد تفاوت دارد.

نجفي گفت: يك چيز جديد امروز از يكي از روحانيون شنيدم كه مي‌گفت شما دستور داديد كمك‌هاي شهرداري به مساجد قطع شود؟ من عرض كردم شايعه است و گوش ما نبايد بدهكار اين حرف‌ها باشد بلكه بايد بتوانيم ان‌شاءالله خدمت به مردم را به نحو احسن انجام دهيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود برحمايت از شوراياري‌ها و تقويت اين نهاد سخن گفت و افزود:

البته ضعف و اشكالاتي وجود دارد كه بايد برطرف شود اما مسئله محله محوري يكي از اصول برنامه‌ريزي شورا و شهرداري خواهد بود و در برنامه سوم 5ساله شهرداري مطالعات نوآورانه‌اي را شروع كرديم مبني براينكه همه مناطق يك برنامه جداگانه درچارچوب برنامه اصلي خود داشته باشند و يك پيوست منطقه‌اي و محله‌اي براي توسعه محله‌ها و مناطق آماده خواهيم كرد.

شهردار تهران بر سياست حمايت از شوراياري‌ها پافشاري كرد و گفت: اگر عموم مردم نسبت به شهر احساس مسئوليت نكنند كار شهر به خوبي انجام نمي‌شود. عموم مردم بايد احساس كنند كه شهر و شهرداري متعلق به‌خودشان است و نسبت به آن احساس مسئوليت داشته باشند. وي به‌عنوان مثال از بازديد اخيرش از مركز زباله‌سوز شهر سئول، پايتخت كره‌جنوبي سخن گفت و توضيح داد: ازجمله كساني كه براي بازديد به اين مركز آورده مي‌شوند دانش‌آموزان هستند.

آنجا به دانش‌آموزان به‌صورت عيني و از نزديك آموزش داده مي‌شود كه هرگونه اهمال در امر تفكيك زباله از مبدأ مي‌تواند به تحميل هزينه در اداره شهري منجرشود كه درآمدهايش از سوي خودشان تأمين مي‌شود. در واقع به اين وسيله دانش‌آموزان حساس شده و درمنزل به پدرومادر خود اين حساسيت‌ها را منتقل مي‌كنند.

از نظر نجفي، اگر ما نتوانيم كاري كنيم كه عموم شهروندان نسبت به شهرخودشان احساس تعلق و مسئوليت كنند اداره شهر مشكل خواهدشد. يكي از راه‌حل‌هاي پيشنهادي نجفي اين بود كه سازمان‌هايي كه مي‌توانند مشاركت مردم را تقويت كنند در محله‌ها و مناطق تهران توسعه يابند و با برنامه‌ريزي درست و دست در دست هم قراردادن براي بهبود كيفيت زندگي در شهر تلاش كنيم.

  • توافق با وزارت راه درباره زمين‌هاي راه‌آهن تهران- تبريز

صبح ديروز درحاشيه مراسم بهره‌برداري از 53پروژه عمران شهري درمنطقه 11،‌ محمدعلي‌نجفي، شهردار تهران درجمع خبرنگاران از توافق شهرداري و وزارت‌راه و شهرسازي درباره اراضي روسطحي و حاشيه‌اي خطوط ريلي تهران و تبريز در 2 منطقه 17 و 18 خبر داد. بر اساس اين توافق طرح ساماندهي اراضي آغاز شده و به گفته نجفي تحول قابل توجهي در اين محدوده به وجود مي‌آيد. وي همچنين درباره تعامل و همكاري با ارتش و ساير نهاد‌ها به‌منظور آزادسازي اراضي شهري، گفت:

هم‌اكنون تعامل ما با تمامي دستگاه‌ها به خوبي ادامه دارد. به‌عنوان نمونه زمين بوستان شهيد حججي كه در منطقه 11مورد بهره‌برداري قرار گرفت، در اختيار وزارت نفت بود. البته هنوز درباره پادگان 06ارتش به نتيجه نرسيده‌ايم اما اين تعامل را با همه دستگاه‌ها دنبال مي‌كنيم كه در ازاي ارائه خدمات يا واگذاري املاك شهرداري، بخشي از اراضي دستگاه‌ها را در اختيار بگيريم و براي استفاده مردم آماده كنيم. نجفي در پاسخ به سؤالي درباره علت واگذاري زمين به بانك شهر براي تأمين مالي تجهيزات مورد نياز خط 7، اظهار كرد:

سال‌هاست كه حدود يك سوم بودجه 17هزار و 900ميلياردي شهرداري تهران از طريق غيرنقدي تأمين مي‌شود. منظور از بودجه غيرنقدي نيز همين است كه شهرداري بخشي از املاك خود را به فروش رسانده و براي فعاليت‌هاي عمومي هزينه كند و اين موضوع از قبل در بودجه ديده شده اما مهم اين است كه املاك شهرداري را تبديل به احسن كرده و از آن براي توسعه خطوط مترو، بزرگراه‌ها و ساير خدمات شهري استفاده كنيم. شهردار تهران درباره بودجه تكميل خط 7مترو نيز به خبرنگاران گفت:

بررسي‌ها نشان داده كه حداقل حدود 400ميليارد تومان براي بازگشايي مجدد اين خط لازم است كه اين رقم براي فراهم كردن همه امكانات و تجهيزات نيست بلكه حداقل مي‌توانيم ايمني اين خط را براي استفاده شهروندان تأمين كنيم. نجفي زمان افتتاح خط 7مترو را تا پايان اسفند‌ماه اعلام كرد وگفت: اميدوارم كه با تلاش همكاران در بخش مالي و ساخت‌و‌ساز، خط 7 را براي شب عيد آماده كنيم؛ البته درصورت عدم‌تكميل در آن زمان دلايل و شرايط را براي مردم توضيح خواهم داد.

  • فاينانس خريد 1000دستگاه اتوبوس از مجارستان

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره خريد اتوبوس براي شهر تهران، گفت: فاينانس خريد هزار دستگاه اتوبوس از مجارستان در دست اقدام است و در حال دنبال كردن اين موضوع هستيم. البته قانوني وجود دارد كه براساس آن اگر يك كالا در داخل قابل توليد است، نمي‌توان خريد خارجي انجام داد به همين منظور تعدادي از خودروسازان داخلي معترض بودند، اما اين مسئله كماكان دنبال مي‌شود و فكر مي‌كنم كه به نتيجه برسد. شهردار تهران تصريح كرد:

اگر طبق برنامه پيش برويم تا پايان امسال 400دستگاه اتوبوس جديد از اين محل وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومي شهر تهران خواهد شد. وي با اشاره به اينكه ظرف 3‌ماه گذشته حدود 63واگن جديد وارد خطوط متروي پايتخت شده است، گفت: تعدادي اتوبوس جديد نيز از طريق بخش خصوصي به ناوگان افزوده شد اما اينطور نيست كه تحولي در حمل‌ونقل عمومي صورت گرفته باشد چراكه ايجاد تحول در اين حوزه هم سخت است و هم به منابع زيادي نياز دارد.

نجفي درباره طرح نوسازي بافت فرسوده شهرتهران نيز گفت: رئيس‌جمهورازما خواسته بودند تا طرحي درمورد نوسازي بافت فرسوده تهيه كنيم كه اين كار انجام شد و در 2جلسه خدمت ايشان گزارش داديم كه در نهايت مورد تأييد قرار گرفت. ايده اصلي اين طرح هم آن است كه به جاي نوسازي بلوك به بلوك، از اين به ‌بعد نوسازي بافت فرسوده به‌صورت محله به محله صورت گيرد. وي از همكاري وزارت راه و شهرسازي و بانك‌ها با اين طرح جديد خبرداد و افزود:

براساس اين طرح جديد مردم يك محله را به ساختمان ديگري منتقل مي‌كنيم و مردم مي‌توانند به‌صورت دائمي يا موقت در اين ساختمان زندگي كنند. به اين ترتيب ما يك محله را خالي كرده و شروع به ساخت آن محل مي‌كنيم. اين تصميم به ما امكان مي‌دهد تا بتوانيم همه امكانات جنبي و خدماتي محله همانند دسترسي‌ها، معابر، اماكن تجاري و...را در طرح پيش‌بيني كنيم.

به گفته شهردار تهران، اجراي طرح نوسازي بافت فرسوده در محله‌ها به‌صورت كامل توسط بخش خصوصي صورت خواهد گرفت و در اين مسير با برگزاري مناقصه، از پيمانكاران بزرگ و علاقه‌مند براي مشاركت در اين اقدام ملي دعوت مي‌شود. شهردار تهران همچنين از همكاري سازمان برنامه وبودجه براي پرداخت بخشي از بدهي‌هاي دولت به شهرداري درمورد يارانه بليت اتوبوس و مترو سخن گفت و افزود:

درباره بدهي‌هاي قبلي‌مان هم يكسري اختلافات حقوقي با دولت داريم، چراكه آنها معتقدند اگر بدهي سال‌هاي قبل توسط دولت پرداخت نشده باشد، به سال‌هاي بعد منتقل نمي‌شود؛ با اين همه در حال بحث روي اين موضوع هستيم و به اين منظور كميته مشتركي نيز با سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادي و دارايي تشكيل شده است اما اميدواريم براي آنچه مربوط به تعهدات دولت در سال‌جاري است، اقدام و بدهي‌هاي امسال دولت به شهرداري تا پايان سال پرداخت ‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: اگر مردم و مسئولان شهرداري دست به‌دست هم بدهند، مي‌توانيم در يك دوره چهار، پنج ساله مشكلات شهر را در زمينه ترافيك، حمل‌ونقل عمومي، آلودگي هوا و خشونت در منظر شهري حل كنيم. نجفي همچنين در ادامه نهضت خدمت‌رساني به شهروندان و برنامه‌هاي توسعه شهري از افتتاح 10ميدان ميوه و تره‌بار در منطقه 11سخن گفت و افزود: همچنين چندين ايستگاه خط 7متروي تهران در منطقه 11تكميل و راه‌اندازي خواهد شد.

کد خبر 391522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha